ARAD. Primăria a afişat la transparenţă decizională un proiect de hotărâre CLM privind aprobarea „Studiului de trafic pentru reglementarea circulației pe drumurile publice din cartierele municipiului Arad”. Documentul ne prezintă situaţia existentă privind mobilitatea populaţiei şi reglementarea circulaţiei (parcări, intersecţii, pietonale&velo, reţeaua de transport) şi propune câteva măsuri de reorganizare a circulaţiei în cartierul Micălaca (deocamdată).
„La nivelul Municipiului, 85% din populaţie deţine cel puţin un autoturism în gospodărie. Astfel, la nivelul unei zile obişnuite de lucru, 53% din deplasările efectuate la nivelul întregii reţele de trasnport sunt efectuate cu autoturismul, în timp ce 22% se efectuează cu mijloace de trasnport public, iar 25% sunt deplasări nemotorizate (pe jos şi cu bicicleta)” – se arată în Studiu.
Potrivit aceluiaşi document, dintre autoturismele aflate în circulaţie, 44% sunt ocupate doar de conducătorul auto, 36% sunt ocupate de conducătorul auto şi un pasager, în timp ce doar 20% dintre autoturisme au 3 sau mai mulţi ocupanţi, astfel că gradul mediu de ocupare al autoturismelor este de numai 1.86 persoane/autoturism, incluzând conducătorul auto. Studiul mai indică faptul că autoturismul este utilizat preponderent de către persoanele angajate, dar şi de către cele neangajate, în timp ce transportul public are o pondere dominantă în rândul elevilor şi studenţilor.
Analiza a indicat un număr mediu de 2.86 de deplasări/persoană/zi, distribuit în funcţie de categoria socială a respondenţilor şi scopul deplasărilor. Sondajul mai indică durata medie a deplasărilor pe moduri de transport, respectiv 16-17 minute în cazul deplasărilor realizate cu autoturismul, cu bicicleta sau pe jos, în timp ce o deplasare cu transportul public dureazăîn medie 32 de minute.
„La nivelul municipiului se estimează că gradul de motorizare este de circa 500 vehicule/1000 de locuitori, situându-se cu mult peste media naţională. Din analiza datelor de mobilitate s-a relevat că circa 75% din deplasările efectuate zilnic la nivelul anului de bază sunt realizate utilizând mijloacele de transport motorizat” – indică Studiul de trafic.
Studiul, justificat de sesizări
Cu toate că în denumirea Studiului se face referire la „cartierele municipiului Arad”, practic a fost studiat un singur cartier: Micălaca.
„Zona de studiu este cuprinsă în partea de est a municipiului Arad, fiind delimitată la nord de Magistrala CF200, la vest de râul Mureş şi de Aleea Călimăneşti, iar la sud şi la est de racordul CF dintre staţiile Aradul Nou şi Glogovăţ, respectiv de limita localităţii” – se arată în document.
De ce a fost aleasă Micălaca, în detrimentul altor cartiere?
„Ca urmare a sesizărilor făcute de cetăţeni s-a luat decizia realizării acestui studiu de trafic” – motivează reprezentanţii Primăriei.
Vor urma şi celelalte cartiere? În viitorul apropiat, nu; poate în viitorul îndepărtat.
Sensuri unice
După cum aminteam mai sus, Studiul de trafic propune câteva măsuri de reorganizare a circulaţiei în Micălaca. Prima dintre ele vizează instituirea de sensuri unice pe acele artere unde traficul în dublu sens nu poate fi desfăşurat în condiţii optime (străzi cu tramă stradală îngustă sau străzi und ese parchează pe carosabil).
„Pentru străzile situate la nord de Calea Radnei se propun următoarele intervenţii în organizarea sensurilor de circulaţie: străzile Dosoftei, Maximilian, Lalelelor, Argeş şi Constanţa – sens unic dinspre strada Păstorului spre Calea Radnei; străzile Păstorului, Lipovei, Prutului, Liliac şi Adrian – circulaţie în dublu sens; restul străzilor – sens unic dinspre Calea Radnei spre strada Păstorului. În zona 100-200 se propun următoarele intervenţii în organizarea sensurilor de circulaţie: strada Abrud, tronson estic – sens unic dinspre Păşunii spre Mioriţa; străzile Severin, Imaşului (între Simion Popa şi Caius Lepa) – sens unic dinspre Calea Radnei spre Caius Lepa; străzile Bârzava, Prieteniei (între Simion Popa şi Caius Lepa) şi Semănătorilor (între Simion Popa şi Caius Lepa) – sens unic dinspre Caius Lepa spre Radnei; strada Stânjenel – sens unic dinspre Păşunii spre Săvârşin; străzile Fluierului şi Gherghiţei – sens unic dinspre Abrud spre Stânjenel; strada Busuioc – sens unic dinspre Stânjenel spre Abrud. În zona 500-700: străzile Zalău şi Beiuş – sens unic dinspre Voinicilor spre Sighişoara.”
Trei intersecţii semaforizate
În ceea ce priveşte intersecţiile din Micălaca, Studiul de trafic recomandă semaforizarea intersecţiilor dintre Calea Radnei şi strada Renaşterii, dintre Calea Radnei şi strada Digului şi dintre Strada Voinicilor şi strada Păşunii.
„Semaforizarea celor trei intersecţii va creşte siguranţa prin eliminarea unor puncte de conflict între fluxurile de trafic, având totodată rol în fluidizarea fluxurilor de pe direcţiile secundare” – se arată în document.
Amenajări în zona subtraversărilor CF
Pe Bulevardul Nicolae Titulesc nu se recomandă semaforizarea de noi intersecţii, însă sunt propuse amenajări ale intersecţiilor cu subtraversările de cale ferată al căror sens de circulaţie este spre Bulevardul Nicolae Titulescu, „deoarece în configuraţia actuală acestea presupun plecări din rampă şi o vizibilitate slabă a vehiculelor de pe drumul principal şi a pietonilor. Astfel, se propune ca pe distanţe de 50 de metri să fie amenajate benzi de încadrare în flux. Benzile de încadrare vor fi amenajate pe banda 1 existentă pe care s-a propus amenajarea de locuri de parcare laterală şi vor oferi o mai bună vizibilitate a vehiculelor care circulă pe drumul cu prioritate, punând totodată la dispoziţie spaţiu de stocare pentru aşteptarea încadrării în flux.”
Urmează investiţiile?
„Studiul de trafic este unul din instrumentele principale în fundamentarea unei investiţii. Prin urmare, acesta reprezintă componenta de planificare strategicăîn transporturi, care permite realizarea unei fundamentări solide a investiţiei în raport cu strategia pe termen mediu/lung în privinţa dezvoltării urbane şi a mobilităţii la nivelul oraşului şi care permite evaluarea atât a situaţiei existente, cât şi a impactului investiţiei asupra mobilităţii urbane” – explică reprezentanţii municipalităţii arădene.
La transparenţă
Proiectul de hotărâre cu privire la aprobarea „Studiului de trafic pentru reglementarea circulației pe drumurile publice din cartierele municipiului Arad” este afişat la intrarea în Primăria Municipiului Arad. Documentul poate fi consultat pe pagina www.primariaarad.ro, secțiunea Activități normative – Transparență decizională – Proiecte de hotărâri, și la Serviciul Relaţii cu Publicul, camera 5, luni marți şi miercuri, între orele 8:30-15:30, joi, între orele 8:30-17:30, şi vineri, între orele 8:30-14:00. Cine doreşte poate solicita în scris şi poate primi copii contra cost după proiectul de hotărâre. Până la data de 13 decembrie 2021, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris contestaţii privind acest document.
Trimite articolul
Xin mod cert,vor exista observatii si critici,unele cu doza de rautate caracteristica,insa este de laudat initiativa de reglare si imbunatatire a traficului;asta inseamna ca totusi,cineva gandeste si doreste o modernizare a traficului,care uneori este dincolo de orice critica.Oricum,cuvinte de lauda initiatorilor si autorilor studiului,dorind sa-l vedem cit mai repede pus in practica.
-
Daca se fac lucrurile cu cap si nu se fura bani aiurea, nu va comenta nimeni. Dar uita-te si in restul orasului si vei vedea cam ce rezultate avem privind “imbunatatirea si reglarea” traficului.
Sa luam Calea Aurel Vlaicu, daca vii dinspre gara si vrei sa iesi din oras, pe la Fortuna. Iti amintesti toti stramosii printre dinti, cand vezi ce “imbunatatire si reglare” a traficului s-a facut, mai ales in dreptul intersectiilor cu magazinele Lidl si Kaufland, dar nu numai.
Ma si intreb ce au facut capetele de creta in acest caz si cum naiba au aprobat acele intersectii, ca pe astia din Primarie ii stie toata tara de incompetenti si corupti.
-
ma faci sa rad unde apare un semafor se gatuie circulatia doar giratoriul e din secolul asta!
oameni buni, nu mai plasati pistele de biciclete langa banda de circulatie auto, puneti-le langa trotuar cum e in tarile vestice. altfel vom tot avea incidente intre biciclisti si soferi pentru totdeauna.
Practic nenorociți tot traficul, pe logica voastră Barzava este o stradă atât de aglomerată încât să o faci cu sens unic? 🤦♂️ iar pe multe din celelalte străzi trece câte o mașină la un minut!!!
Mda!
Pot întreba când veâi pune un semnalizator la intersecția Bd Milea cu I C Brătianu ?
Sau cănd intră în reabilitare I C Brătianu ? Sau Sabin Drădoi ?????
Rugam sa se introduca sens unic si pe Alba Iulia. Mai ales cand este intuneric, ploaie sau ninsoare, este dificil ca sa dai cu spatele (deoarece, in realitate 1 banda este libera !), asa ca, in aceste conditii, apar conflicte intre soferi.
-
Propun sa nu se mai poata lua permisul daca nu esti in stare sa dai cu spatele 25m. Mai mult nu ai nevoie pe acea strada. sau sa faci o parcare laterala, cat sa poata sa treaca celalalt pe langa tine.
Sau putem propune o pasarela peste acel sens pentru cei care habar nu au sa conduca si au permise luate la loz in plic.
Si cine va face lucrarea ??? Tehnodomus cumva ??? E clar atunci, mai bine lasati asa cum e acum !!!!
85% din Aradeni au cel putin 1 masina?
ganiditi-va ca Aradul e mai dens decat TM de 2x, si de 4x decat Szeged
is 120000+ de masini
Poi da, noi vrem sa ajungem din Micalaca in zona industriala, la 7:45 in doar 15 minute.
Asa gandesc 75% din soferi.
tramvai nu este, sau merge prea incet
busuri nici nu vorbim, reteaua de bus in Arad mi-e o enigma!
trotinete si bicilete toamna, iarna, primavara NU, ca ne ploua, ingheata curu etc.
taxi e scump si la fel de mult ca si cu masina
Ar trebui sa se inventeze statii de lansare de rachete din fiecare curte, si scara de bloc si deschidem parasuta in zona industriala si pe unde mai avem treaba!
Dar si daca m-i se va lua masinuta din manuta, vai ce circ fac!!!
Capete pătrate!
Rezolvarea nu este transformarea majorității strazilor in străzi cu sens unic, ci in construirea de pasaje supraterane sau subterane acolounde este posibil.
Apoi, in momenrul in care ai o strada cu sens unic, ca să ajungi intr-un anumit punct, trebuie sa ocolesti, deci consumi mai mult carburant, iar inseamna mai multa poluare…
Lipsa specialistilor se vede in reglementarile propuse.
Ce ar fi ca Str. Alba Iulia să-i fie prelungită prioritatea spre gangul de sub calea ferată? Acum ,acolo prioritate au cei care ies din parcările din dreapta/stânga,paralelă cu CF, ceea ce nu prea e normal !
Veniți sa vedeți coada de la trecerea la calea ferata pe strada Pastorului. Și după reabilitarea străzilor, pe o strada cu lățime de 5m se circula cu peste 50 km/h.
Adica autobuze și camionete printre case. Studii de oameni care stau undeva într-un birou și gândește optuz.
Mai bine ați face un studiu cum sa terminati pasajul de la centura micalaca
Din cate vad se doreste ca de pe Voinicilor sa nu se poate vira catre zona Orizont decat facand giratoriul de la pasarela CF respectiv la celalalt capat ls Renasterii. Cine a dacut studiul sigur nu locuirste in Micalaca. Str. Voinicilor a fost cu linie discontinua la toate stradutele cu care se intersecteaza. Acum 12ani a venit un CRETIN si a inchis accesul dinspre zona 5-700 acum.vine alt CRETIN si face avelssi lycru dar dinspre xon 1-200. In plus de ce nu se monteaza semafor la trecerea spre Profi. Acolo se sta la greu. Chestia cu sensurile unice ( daca e aplicata corect) va fi utila, deoarece chiar daca ard mai mult gaz ocolind putin economisesc gaz ca nu mai stau pe loc asteptand deblocarea strazii