Mai puține clase la teoretic presupune un număr mai mare de elevi la profilul tehnologic. Cine nu intră în școlile bune, care vor avea de anul viitor mai puține clase, vor fi obligați să se îndrepte spre învățământul tehnic.
Cel puțin două din școlile direct afectate, e vorba de Colegiul Național „Moise Nicoară” și Colegiul Național „Vasile Goldiș” au reacționat și au înaintat deja cereri de revenire asupra deciziei luate și aprobate în Consiliul de Administrație al IȘJ. Argumentele aduse de fiecare parte în susținerea poziției sale readuc în discuție autonomia școlilor, susținerea valorilor, dar și necesitatea dezvoltării școlilor tehnice, cu predilecție a celor profesionale. Vrem mai mulți elevi la profilul teoretic, unde fără nici o îndoială se face carte și performanță, sau mizăm pe școlile tehnologice unde pregătirea este mult mai slabă calitativ, dar există șansa unei pregătiri profesionale mai bune? Vrem mai mulți oameni cu carte sau mai mulți pe piața muncii? Cine poate dicta legile pieței școlare.
O parte din directorii școlilor teoretice susțin că măsura luată de IȘJ Arad este, de fapt, o penalizare nejustificată. E vorba de școlile cu cele mai mari medii la bacalaureat, cu cele mai bune rezultate la olimpiade, școlile căutate de părinți și elevi. „Trebuie să lăsăm piața să decidă. Dacă elevii nu optează pentru noi, nu vom face clasele, dar atâta timp cât suntem căutați nu înțeleg de ce se taie din numărul de clase. S-a argumentat cu creșterea mediei de intrare în liceu. Mai puțin clase, medii mai mari. E logic. Dar ce este mai important: media cu care intră elevul și nu produsul final?” susține directorul Colegiului „Moise Nicoară”, Mircea Potocean.
În plus, în cazul acestui colegiu, păstrarea acestui număr de clase (35) este una din condițiile impuse în cadrul megaproiectului pe fonduri europene de reabilitare a clădirii. „Nu știu cine își va asuma răspunderea pentru neîndeplinirea obligațiilor asumate în proiect”, a mai punctat Potocean.
Pentru directorul C.N. „Vasile Goldiș”, măsura este inexplicabilă: „Știrea că planul de școlarizare a fost redus cu o clasa de a IX a , a generat surprindere și nemulțumire în rândul colegiilor. Decizia este de neînțeles având în vedere că noi ne-am realizat în fiecare an planul de școlarizare încă din prima etapă de admitere în liceu cu medii de intrare foarte bune. Spații suficiente avem pentru ca procesul de învățământ să se desfășoare optim și doar cu program de dimineață iar rezultatele școlare sunt bune și foarte bune. Dacă se dorește revigorarea învățământului tehnologic, nu aceasta este modalitatea, prin afectarea unităților de învățământ care funcționează”, a punctat directorul colegiului, Eugen Bocăniciu.
Argumentele IȘJ
Șeful inspectoratului școlar județean, Claudius Mladin, susține că decizia nu trebuie percepută ca o lovitură adusă învățământului teoretic. Dimpotrivă. „Faptul că sunt mai puține clase de a IX-a nu face decât să crească nivelul de pregătire al celor care aleg acele școli. În același timp, vor ajunge la liceele tehnologice elevi mai buni care altfel ar fi optat pentru liceele teoretice”, explică Mladin. Pe de altă parte, decizia are la bază și un argument administrativ. „La nivelul județului Arad, numărul de norme de cadre didactice este depășit cu 60, în timp ce numărul de elevi este tot mai mic. Este un paradox ca la un număr de elevi tot mai mic să avem tot mai mulți profesori”, punctează Mladin.
Evident că rămâne întrebarea de ce nu se reduc norme în învățământul tehnologic, unde sunt încadrate mai multe licee, unele cu procente de promovare la bacalaureat de sub 5%? „Încercăm să revitalizăm învățământul tehnologic, în special cel profesional. Pentru anul viitor ne-am propus 20 de clase profesionale și sperăm că vom reuși să le facem, mai ales că elevii vor beneficia și de o bursă lunară. Nu a fost o decizie împotriva învățământului teoretic, ci pentru creșterea calității actului educativ atât pe filiera tehnologică, cât și pe cea practică”, susține șeful IȘJ.
De partea lui s-a situat și directorul CN „Ghiba Birta”, Eugenia Groșan, care susține că în acest fel „va spori exigența și va crește competiția”. Pe o poziție relativ neutră s-a plasat directorul Colegiului Economic, Monica Băltărețu, care a replicat sec: „Aceasta a fost decizia IȘJ. Facem încadrările și ne vedem de treaba noastră”.
Situația în procente
În acest an școlar, un procent de 41% din elevi au ales profilul teoretic și 51% pe cel tehnologic și un procent relativ stabil, 7-8%, sunt pentru vocațional. Pentru anul viitor este prognozat un procent de 35% pentru teorie și 57% pentru profilul tehnic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!