ARAD. Problema deranjului fonic provocat de fabrica de vagoane marfă vecinilor care locuiesc la case în Cartierul Funcţionarilor a fost adusă (din nou) în atenţia Primăriei, cu ocazia dezbaterii organizate de municipalitate pe tema zgomotului din oraş. Una dintre victime, Carmen Sârbu, a împărtăşit participanţilor la dezbatere calvarul prin care trece de ani buni, a prezentat demersurile pe care le-a întreprins pentru a duce o viaţă normală, fără zgomot industrial în casă, a vorbit despre neputinţa autorităţilor şi lipsa de bunăvoinţă a celor de la Astra Vagoane.
Disperare „strigată” în fel şi chip
„Eu am o problemă mai veche pe care am încercat să o soluţionez, legată de zgomotul industrial. Şi anume. Eu locuiesc în Cartierul Funcţionarilor, exact în gard cu fabrica de vagoane. Am făcut nenumărate sesizări la Garda de Mediu, la Agenţia de Mediu, la DSP, m-am documentat… sunt deja specialistă în legea de mediu. Inclusiv la Uniunea Europeană am scris, la Comisia de Mediu, m-am adresat şi Primăriei pentru a-i ruga ca fabrica – care, cred că înţelegeţi, este o industrie grea în mijlocul oraşului – să pună un gard izofonic, nimic mai mult, care ar rezolva lucrurile. „Nu aş fi vrut – aşa cum au înţeles cei de la Astra – să se desfiinţeze fabrica. Nu vreau să se piardă locuri de muncă, nu vreau să se desfiinţeze fabrica. Vreau doar să trăiesc şi eu, ca şi restul arădenilor: dacă plătesc impozite pentru zona zero, să trăiesc în condiţii de zonă zero. Ei, lucrul ăsta nu se întâmplă! Cei de la DSP au venit în câteva rânduri… După ce s-a făcut în 2011 cealaltă hartă de zgomot a oraşului şi am văzut că, referitor la zgomotul produs de Astra, era trecut că <zgomotul fabricii nu depăşeşte zgomotul stradal>, am sunat la domnul de la Enviro, care a făcut raportul, să-l întreb dacă a fost în cartier – un cartier de case – şi dacă a făcut măsurători în zona caselor. Aici, cea mai apropiată linie ferată – pe care se circulă în mod constant cu vagoane, cu garnituri – este la doi metri de casa mea. Nu eu am construit casa lângă linie, ci fabrica s-a extins către casa mea şi către casele vecinilor. Dar nu cred că asta contează în acest moment – întâietatea. (…) Inclusiv către conducerea fabricii am făcut nenumărate demersuri – civilizate, politicoase. După ce s-au construit blocurile Bermo, m-am asociat cu asociaţiile de proprietari şi am făcut hârtii către ei. Nu avem nicio rezoluţie. Sunt atât de lipsiţi de bunăvoinţă! Cu toate că – aşa cum am spus – este suficient un gard izofonic care să izoleze de zgomot. Aşa cum tot aici, în zonă, Kaufland a ridicat un gard cu panouri izofonice absolut rezonabile şi ca şi cost, şi ca aspect. Acelaşi lucru cred că s-ar impune şi aici. Eu trăiesc în curtea fabricii! Aud în permanenţă, de dimineaţă, de la ora 7, tot ce se vorbeşte în afara fabricii pentru că este rezonanţă şi zgomotul, pe linie directă, se aude până în casă… Vara nu pot să stau cu geamurile deschise pentru că de la ora 7 şi până la ora 23, cu fluctuaţii, cu intermitenţe, este zgomot industrial. Orice s-ar spune, e industrie! Fabrica asta e industrie grea în mijlocul oraşului!” – a punctat Carmen Sârbu.
Enviro: Fabrica a raportat valori normale
În numele firmei care a întocmit Planul de acţiune pentru gestionarea zgomotului și a efectelor acestuia în Municipiul Arad, Bogdan Lazarovici a explicat că, atunci când Enviro Consult a realizat harta de zgomot, s-a respectat cerinţa legală care prevede următoarele:
„Agenţia de Mediu solicită un program de monitorizare pentru factorii de mediu, inclusiv pentru zgomot, de la Astra Vagoane. Ei au nişte puncte în care trebuie să raporteze nivelul de zgomot, puncte pe care le-am luat şi le-am introdus în harta de zgomot pentru industrie. Din punctele şi valorile pe care ei le-au raportat, nu există depăşiri ale nivelul de zgomot maxim permis, ca medie, timp de un an de zile.”
„Se fac măsurători în zone fără activitate”
Carmen Sârbu a răbufnit:
„Eu m-am săturat de povestea asta a lor! Cred că înţelegeţi: în momentul în care am sesizat Garda de Mediu sau Agenţia de Mediu – deci am făcut o solicitare legală – instituţia respectivă sună la Astra Vagoane şi o contactează pe reprezentanta fabricii care se ocupă de mediu. Doamna respectivă o să dea întotdeauna datele care convin fabricii pentru că nu vor să întreprindă nimic în sensul acesta. (…) E evident – şi aici mă adresez Primăriei – că e cât se poate de nefiresc ca fabrica să facă măsurători de zgomot pe Calea Aurel Vlaicu atâta timp cât acolo nu e activitate industrială. Ridicolul situaţiei este acesta: ei au vândut toată suprafaţa disponibilă care iese către Vlaicu, au rămas cu producţia industrială non-stop în zona caselor şi, totuşi, indică ca locuri de măsurare diferite puncte în care nu există activitate. De asemenea, atunci când se fac măsurătorile, activitatea este redusă la minimum. Am venit, la un moment dat, cu cei de la Mediu şi i-am rugat să facă măsurătorile în prezenţa mea. Vă închipuiţi ce s-a întâmplat: cei care manevrează vagoanele şi care lovesc tampoanele şi care merg cu 50 km/h, în momentul în care au fost puşi să facă măsurătorile în direct, au mers legal, cu 5 km/h, au făcut două ture şi au legat un vagon – cu toate că în mod normal ei leagă câte 10-20 de vagoane… În sensul acesta, am filmări de la geamul de la etaj al casei, care susţin ceea ce spun eu. Dar nu vreau să ajung să îmi epuizez resursele financiare într-un proces interminabil. Eu ştiu că asta este legal, dar până să ajungem la legalitate eu cred că Primăria trebuie să susţină cauza celor care locuim în cartier şi care suntem învecinaţi cu o fabrică. Eu cred că ar fi suficient ca Primăria să facă o solicitare către fabrică să facă un gard” – a opinat Carmen Sârbu.
Promisiune
Deşi la dezbatere a fost prezent şi city managerul municipiului Arad, Bogdan Boca, care a ascultat întreaga poveste a lui Carmen Sârbu, el nu a intervenit deloc pe subiect. Cum în sală nu a fost prezent niciun alt decident, în numele municipalităţii a vorbit Eliza Barbura, şefa Serviciului Relaţii cu Publicul din cadrul Primăriei Arad. Care… ce a putut să zică?
„S-au consemnat toate problemele ridicate de dumneavoastră. Cu siguranţă, Primăria se va adresa fabricii pentru solicitarea unui punct de vedere şi, eventual, propunerea unor măsuri pentru diminuarea deranjului provocat.”
Trimite articolul
X1. Nu e city manager! E cel mult town manager. Aradul ar vrea sa fie city, dar e un amarat de town si se indreapta cu pasi repezi spre “village”
2. Pe Iuliu Maniu unde au pus cele mai proaste semafoare din Arad (alea la care nu vine nicio masina si pietonul asteapta 5 minute dupa verde, dupa ce a apasat butonul) sunt niste denivelari. Sa vezi ce fain se aud cand trec trailere / autobuze / masini. Imposibil sa stai cu geamul deschis. Evident pe toata lumea doare-n c** de parerea noastra :))
Faceți sesizare la noul ministru al mediului și spuneți și despre inactivitatea reprezentanților de mediu locali.Poate li se iau fotoliile de sub fund.
-
ba esti mai naiv ca toti…noul ministru de mediu e mai corupt ca fostii de la psd eu ii recomand sa mearga sa protesteze in fata parlamentului european de la bruxelles sa faca de cacao romania inca o data doar asa va rezolva i se va face mila de ea de vreun strain ca ai nostrii sunt niste deseuri!nue pnl nue rrrromania cocalarilor !
In momentul de fața se scot 2vagoane pe zii,acum 30de ani se scoteau 24 de vagoane. Atunci nu sa facut sesizari? Doar acum. Nu ia pus nimeni sa isi faca case pe linga fabrica si nici sa iti cumperi apartament la Ared sau Bermo.
-
Hmmmm….
Poate acum a devenit o problemă, pt că ACTUALUL PRIMAR stă în zonă…?! 🤔 -
cand se faceau 24 de vagoane pe zi traiai in comunism si nu aveai dreptul nici curajul sa ceri ceva…acum vrem sa traim vremuri ma educate in care fabricile sunt in afara orasului.
-
nu conteaza ce a fost acum suntem in eu si trebuue sa respectam noile norme nu te incadrezi muti fabrica sau platesti amenzi pana dai faliment vrei europa respecti norme nu vrei faci galgie ca in russia
-
Asa mi-ar place sa se construiască o fabrica fix lângă tine. Sa vedem cât ești de deștept atunci. Sunt acte normative care reglementează zgomotul. Și Astra le incalca. Nu contează cine a fost primul. Dar dacă vrei, primii au fost dacii, nu americanii.
Dar cat timp va mai tot plangeti acolo pe Functionarilor de toate chestiile. Fereasca sfantul sa pice un ac ca sariti de cur imediat. Asa a-ti fost obisnuitit acolo de pe vreamea…… Nu ajunge ca v-ati facut strazi dedicate, public-private pe acolo de nu are voie teoretic sa intre nimeni pe acolo ?
Din pacate este un oras cu zgomotul aferent chiar daca in ultimul timp se transforma in sat. Daca nu va mai place plecati undeva pe la munte unde este liniste sau si acolo o sa impuscati pasarile ca canta prea mult ?
-
daniel, esti dus cu pluta. marș napoi în comunism!
-
Pai exact asta ii problema, cei de pe functionarilor sunt de pe vremea comunismului acolo obisnuiti sa fie privilegiati, iar asta doar din cauza ca au avut pupincuristi ca si tine sau esti si tu unul din ei acuma deghizat in democrat.
Sa se mute prin Vlaicu, Micalaca sa vada acolo poluare fonica, mai ales cand trece trenul la nivelul geamurilor si urla claxonul pe toata portiunea.-
Servesti pe deplin cliseul – da sa moara si capra vecinului.
-
in viziunea ta, doa m-am saturat sa ve tot plangeti astia de pe functionarilor de niste chestii minore cand sunt alte puncte in Arad muuult mai grave. Adica cat zgomot pot sa faca niste vagoane care se cupleaza din cate vad in articol ? Se cupleaza non-stop unul dupa altele ? Aduti aminte de cei din Gai care au facut si miting. Aceia chiar au probleme seriose cu zgomotul, nu voi.
-
-
-
-
bibart si a inchis strada selarilor ciocoiul bibart un sarac ajuns bogat dar ramas sarac cu duhul!
-
Tu chiar crezi ce spui? Locuiești în pădure sau în coteț?
-
Habar nu ai despre ce vorbești. Acolo se fabrica vagoane. Tu ai idee ce zgomot produce o astfel de activitate. Uneori este un zgomot infernal. Tu ai fost vreodată într-un oraș civilizat din vest? Sunt scoli fabrici de vagoane?
primaria nu este in stare de atatia ani sa ii oblige pe astia de la CFR sa faca gardul de pe 6 vanatori. parca am fi dupa razboi cu gardul ala ! astia care cica ”ne conduc” nu au pic de simt al curateniei sau frumosului !
Tot va luati de fabrica aia…dar cand ati cumparat proprietatea nu ati vazut ca fabrica e aproape? sau ati crezut povestile dezvoltatorilor. Solutia e simpla! VINZI COTETU!
Din cunostintele mele zona care a fost cea mai afectata (zona ared – partea kaufland) nu mai este asa problematica ca activitatea a fost redusa la maxim! dar na avem probleme cu fabricile din centru…hai sa demolam totul sa facem blocuri…si bani de blocuri vom avea de la banci…nu din fabricute…
-
nu conteaza sunt norme eu nu.te incadrezi platesti milioane de euro amenzi..asa e in civilizatie vrei fabrica in oras platesti!
-
Te oftici ca nu îți permiți sa trăiești într-un cartier civilizat?
Nu se va întampla nimic stimată doamnă, deoarece incompetența si delăsarea domnesc în această mică și dezolantă localitate denumită Arad. Trist și rușinos.
Prin uzină NU are cum să circule cu 50km/h la cum le sunt liniile si ce locomotiva au ! Cu 50 km/h se circulă in mare parte pe rețeaua feroviară națională,darămite în incinta unei uzine !
-
de aia esti cfr ist pt ca nu te duce mintea ba franare
-
Pădurare, vezi că-ți fură pădurea! Doar atât te-a dus capul de ai ajuns pădurar !
-
Doamna aveți dreptate. Am făcut și eu prin 2009 sesizări. Au și fost sa măsoare zgomotul în apartament și au anunțat și fabrica atunci.
Se pare ca trăim încă în comunism când fabricile erau direct în mijlocul orașului și autoritățile existau pt optima populația. După unele comentarii vad ca mai sunt destui comuniști.