Materialul „Nu e totul roz în tramvaie”, publicat de ziarul nostru la finele lunii aprilie, produce încă valuri. Un arădean a decis să ne explice cum vede el sistemul de transport în comun, un ghimpe atât de înţepător al Aradului.
„Am citit articolul și am fost surprins de răspunsul domnului consilier (n.r. Doru Găman): <Într-adevăr, există niște deficiențe pe care eu promit că voi încerca să le rezolv>. Eu știu că sunt foarte multe deficiențe în transportul în comun al CTP Arad. Poate că domnul consilier nu le-a sesizat. Am să încerc eu să punctez câteva, nu înainte de a-l ruga pe domnul consilier să facă publică componența Comisiei de Sistematizare a Transportului în Comun, ca să știm și noi de cine depinde bunul mers al treburilor în CTP Arad”, îşi începe pledoaria Mihai Săbăilă, cel care ne-a transmis punctul de vedere. „Așadar, voi începe cu stațiile de tramvai. Nu mă refer la toate stațiile, ci numai la cele care au fost mutate din locația lor veche, înainte de intersecție, în noua locație, după întersecție. Nu știu de unde a pornit această idee sau după cine ne-am luat, dar ideea este cât se poate de proastă, din mai multe motive. Înainte de intersecţie exisă un semafor la care, de regulă, tramvaiele opresc acolo unde era vechea stație, dar de data aceasta nu poate coborî sau urca nimeni. Stă degeaba, ca apoi să opreacă din nou, după intersecție, unde este noua statie. Deci, avem două opriri. Unde este fluența circulației, când avem timpi morți? În vechea situație, oprirea în stație era sincronizată cu oprirea la stop, timp în care se putea urca și coborî în siguranță, fără să mai fie nevoie de o nouă oprire după intersecție.
Noile stații construite după intersecție sunt extrem de lungi. Nu am avut posibilitatea să le măsor, dar apreciez lungimea lor la aproximativ 70 de metri. Mă întreb, chiar era necesară o asemenea lungime a stației ? Se poate înțelege că proiectantul s-a gândit să încapă în stație două garnituri de tramvai, pentru că nicio garnitură nu are această lungime. Motivarea cu două garnituri nu ține, deoarece există un orar care, teoretic, trebuie respectat. Dacă, totuși, ajung în stație două garnituri în același timp, a doua garnitură poate aștepta în afara stației (în cazuri excepționale).
Tot referitor la noile stații, parcă cei de la CTP Arad au ceva cu publicul călător, în special cu oamenii mai în vârstă. Vatmanii, opresc garniturile în punctul cel mai îndepartat de trecerea de pietoni prin care se face accesul în stație. Așa că publicul călător, pentru a putea să urce în tramvai, face cel putin 30 de paşi alergători în plus ca să urce, dacă mai apucă. Cei în vârstă, dacă nu sunt deja în stație când vine tramvaiul, nu au nicio șansă să urce în garnitura aflată deja în stație. Unde mai pui faptul că un anunț de retragere la depou este pus numai în fața garniturii. Ca să te asiguri că te urci în garnitura corectă, trebuie să ajungi în fața tramvaiului, lucru deloc ușor, dacă nu imposibil. În vechea stație, cea dinaintea intersecției, botul tramvaiului era în dreptul trecerii de pietoni prin care aveai acces în stație și era foarte ușor să cunoști linia pe care circulă tramvaiul sau dacă există anunțuri de modificare a traseului. De asemenea, accesul în garnitură era mult mai ușor, fără să mai faci zeci de pași în plus”, ne explică cititorul nostru, care îi sfătuieşte pe decidenţii de la CTP să refacă vechile staţii de tramvai.
Alte nereguli
„Vreau să călătoresc cu tramvaiul pe o anumită linie. Ca să știu cât am de așteptat până la sosirea tramvaiului meu, mă uit la panoul electronic nou montat. Dar nu văd nimic, căci panoul e montat cu spatele spre mine, care abia am ajuns în stație (în staţia Crișan, de exemplu). Mă duc mai încolo, dar sunt oameni la automatul de bilete şi tot nu reușesc să văd panoul. Mai fac niște pași pe peron, doar, doar, găsesc un loc de unde pot vedea panoul. Surpriză, panoul este obturat de copertina refugiului pentru călători. Și nu e un caz singular. Majoritatea panourilor sunt puse aiurea. Cel din stația Maximilian din Micalaca, pe lângă că e pus la mare distanță de accesul în stație, e orientat spre blocul de peste drum. Poate interesează pe cineva din bloc”, face haz de necaz arădeanul.
„Ticketing-ul (ce o mai fi și asta? Parcă nu suntem în România) este praf. Aparatele din tramvai nu sunt puse unde ar fi la îndemâna călătorilor, ci aiurea. Un singur aparat într-un tramvai nu este suficient. Nu poți ajunge la el când tramvaiul e aglomerat. Ar trebui câte un aparat la fiecare ușă. Ar fi bine, dar e scump! Până acum nu s-a gândit nimeni la asta? Unde mai pui că nici acela singur nu funcționează întotdeauna. Ori nu răspunde deloc, ori este în inițializare, ori scoate un sunet gutural însoțit de o lumină roşie”, continuă Mihai Săbăilă. Iar, în loc de concluzie, transmite: „Sunt multe nereguli la CTP Arad. Mult prea multe, ca să le înșir pe toate. Măcar pe cele de mai sus dacă le-ați putea rezolva”.
Aşadar, din birouri situaţia pare roz, din tramvaie aceeaşi situaţie capătă o tentă de gri. Şi asta în condiţiile în care vorbim de un sistem nou-nouţ, care a costat milioane de lei.
Citește și:
Peripeții cu biletele de tramvai. De ce să schimbi ceva ce merge?
Trimite articolul
XFoarte bune observatiile aradenilor aratate in articol dar as mai adauga cateva , prima fiind cea mai importanta si anume
CAND O SA SCHIMBE EDILII CONDUCEREA CTP- ului? Sa fie adusi oameni noi care sa se preocupe de toate problemele ridicate de cei ce calatoresc cu tramvaiul. Cred ca se lucreaza asa din rutina ….. Si acum cateva nereguli
-copertinele sunt montate prea sus fiind ineficiente la ploaie ninsoare si canicula
-lipsesc copertinele si bancile in multe statii de tramvai
– aparatele de taxat nu sunt functionale decat cateva, de ce?
– de ce s-au mai introdus aceste carduri ( si cat or fi costat ele ) cand era de ajuns un bilet luat din aparatul din statie sau pt batrani buletinul care atesta varsta omului
– sa se respecte mersul tramvaiului asa cum apare pe pancarta afisata in fiecare statie ceea ce nu se respecta mereu
Statiile sunt puse aiurea Normal e sa fie peste drum una față de alta pe sensul de mers dus si intors nu la sute de metri una de alta De ex. ai cobori la primarie in sensul de mers spre Boul Rosu si ca sa iei alt tramvai spre Micalaca , statie ce este peste drum de fostul BNR /palatul Cenat / in sens invers traversezi mai multe intersectii , cu bagaj cu carucior cu copil cu copii mici in brate etc precum si faptul ca astepti la multe semafoare ceea ce nu e normal dlor sefi de la CTP! Statiile trebuie sa fie asa cum e normal peste drum una fata de cealalta pt cele doua sensuri de mers. Un exemplu bun in acest sens sunt statiile din fata catedralei catolice.
– de ce nu au tramvaiele nr traseului pe ultimul vagon. Fug calatorii dupa tramvai ca sa vada in fata lui ca nu e cel dorit de dansii
-vatmanii opresc tramvaiul la capatul peronului nu la inceput acolo unde e si trecerea de pietoni.
-vatmanii la pecarea din statie pornesc tramvaiul chiar daca e vreo persoana cu mana pe butonul de deschidere a usilor ce sa mai zic de calatorul ce fuge in statie de la un cap la altul sa ajunga la vagonul oprit la 20-30m mai incolo
-daca sa oprit tramvaiul si apesi pe butonul de deschidere trec secunde bune pana cand vatmanul apasa in sfarsit /daca nu e ocupat cu celularul / si el pe butonul de deschidere a usilor cu toate ca vagonul e oprit in statie , de aici nervii calatorilor ce se imping spre iesire degeaba
-controlorii lipsesc cu desavarsire si cand apar nu sunt interesati e puradeii care unii alearga prin vagon printre calatori sau de cei ce stau cu picioarele pe banchete , de calatorii ce urca cu bagaje voluminoase gen colaci de sarma cazane bucati de tabla etc si nici de mizeria ce o lasa unii pe jos si pe scaune / peturi ambalaje cutii goale etc .In concluzie , pe langa remedierea acestor neajunsuri trebuie innoita conducerea CTP. Clar !
Multumim presei locale pt spijinul acordat prin publicarea dorintelor aradenilor .in acest articol.
-
Adevărat! Catastrofa CTP.. mai voteaza Cucu cu PNL
Modificarea stațiilor de tramvai s-a făcut sub îndrumarea specialistului care era primar pentru împrumuta mai mulți bani. A fost o tâmpenie dar le e frică să nu deranjeze pe cel care face listele pentru posturi călduțe.
La o intersectie simpla statiile ar trebui sa fie la intrarea in intersesctie. Cind vin din mai multe directii, la iesirea din intrsectie (ca la Podgoria, Ok)
Cu ele dupa semafor, RISC DE ACCIDENTE: de obicei se intra in viteza ca sa prinda verde, si in viteza ajunge si in statia uneori agloemerata. Pietonii, dupa ce trec de bezile auto, au impresia ca au liber pina ajung la banda de pe partea cealalta, deci RISC!
Daca ar fi la intrare, deplasarea s-ar face sincronizat cu semaforizarea. In Vlaicu, croirea strazii s-a facut in idea statiilor inainte de semafor, au facut in asa fel încît sa fie spatiu mai mare.
SET TOT VORBESTE DE RASCOLIREA CENTRULUI. REAMPLASAREA RATIONALA A STATIILOR AR FI CHIAR UN BUN MOTIV DE CHELTUIRE A BANULUI PUBLIC, SI N-AR COSTA F.MULT
-
Asa este, in Vlaicu peroanere au fost gandite inainte de intersectie( cum au fost inainte cu spatiu suficient intre balustrada si marginea peronulu)! Acum spatiul e atat de mic incat o mama cu un carucior trece cu greu de persoanele aflate in statie! Ser ca intr-o buna zi cel ce agandit acest lucru sa sfarseasca intr-o celula la fel de lata ca si acele peroane aprobate!
Linia uta -căpitan ignat ba e gata ba nu-î gata..Sa fie “gata” dar cu amânarea recepției pana expira garanția ,dacă o fi?
Daca n-am card bancar cum pot sa platesc o calatorie, ca biletele inteleg s-au desfiintat? Sau in acest caz sunt scutit si nu e obligatoriu biletul
Foarte adevarat!!! Vrem schimbare in conducere!
dinspre gara se sta inainte de Atrium, apoi in statie apoi la UTA se sta si la stadion si la biserica inainte de statie, apoi se mai sta la un semafor intre UTA si Lebada apoi de 2 ori intre Lebada si fortuna
Bine punctat pentru inceput,. Programul de circulație a tramvaielor sâmbăta și duminica tot așa a rămas și după Starea de Alertă CoVid -19. Cei de la CTP și consilierii Primăriei au lăsat așa probabil din cauza faptului că nu sunt bani pentru salariile vatmaniilor. Să stai o oră după tramvai seara după ora 18 sâmbăta și duminica este o bătaie de joc. Și 30 min este destul de mult, dar din punctul lor de vedere nu. Bravo băieți, halál economie faceți pe spatele călătorilor.