ARAD. Se zguduie pereții și crapă în casele în care trezirea o dă primul tramvai care trece pe linie, la ora 5.00 dimineața. Zi de zi, de ani de zile, viața celor care locuiesc în comuna Vladimirescu pe partea stângă (sensul dinspre Arad spre Ghioroc), la câțiva metri de cele două linii de tramvai, e tracasată de huruitul roților de tramvai. Pentru că linia lui 12 sau 11, sau 9, care duce oamenii de la și înspre municipiu, nu a mai fost reabilitată serios de cel puțin 25 de ani. Au fost făcute doar mici reparații care să asigure transportul în siguranță pentru pasageri. Viața celor care trăiesc paralel cu linia e tot plină de trepidații și gălăgie.
Pereții crapă tot la 6 luni
Camerele de la șosea ale caselor au pereții crăpați. Indiferent ce modalități moderne de tencuială au aplicat, nimic nu pare să țină. Totul cedează. „În fiecare an trebuie să zugrăvim, să reparăm camerele de la stradă. Nu se mai poate. Oricât de mult cheltuim cu aceste lucrări, situația se repetă în câteva luni. Liniile sunt așa de uzate că totul trepidează când trece tramvaiul prin fața casei”, povestește exasperat un localnic. Dacă mai adăugăm și faptul că pe șoseaua, DN 7, care trece prin comună, mașinile de mare tonaj trec una după alta, uneori cu viteză mult prea mare pentru o localitate, viața celor de la șosea este cu adevărat cutremurătoare.
Se așteaptă fondurile europene
O reabilitare completă a liniilor de tramvai, care presupune și ridicarea nivelului acestora (toate au rămas, după ridicarea șoselei, mult sub nivelul drumului național) ar costa undeva la 20 milioane de euro. Bani pe care Compania de Transport Public speră să îi obțină pe fonduri europene. „În acest moment este gata studiul de fezabilitate și proiectul pentru reabilitarea acestui tronson de 25 de km. Sperăm să obținem finanțarea europeană și să putem demara proiectul”, ne-a declarat directorul CTP Arad, Mariana Birău.
Cum treci podul?
Și cum o nenorocire nu rămâne singură pe capul omului, aceiași locuitori de pe stânga șoselei nu pot intra cu mașinile pe podul casei decât cu riscul de a rămâne fără telescoape. Și nu de ieri, de alaltăieri, ci din 2010, când cei de la Drumuri Naționale au ridicat atât de mult șoseaua că e o adevărată aventură să cobori pe podul casei. Au fost promisiuni că vor fi făcute căile de acces, acolo unde se poate pentru că liniile de tramvai (aceleași linii) nu permit în dreptul fiecărei case intervenția drumarilor, și în unele locații au fost chiar puțin ajustate, dar ghinioniștii adevărați au rămas în aceeași situație. Pentru că cei care au făcut drumul nu s-au uitat și la cei de lângă drum, nu s-au gândit atunci că poate cei care au casele la șosea au și mașini care trebuie parcate pe pod. Sau să le fi lăsat pe șosea… era cu siguranță o soluție cu mai mult efect.
Chemarea la judecată
Din păcate, vocile oamenilor nu se prea fac auzite. Pagubele le plătesc tot ei, chiar dacă alții sunt vinovați de ele. Poate ar fi vremea ca cei care sunt afectați de nepăsarea și indolența companiilor statului să ia atitudine. Unii spun că se vor așeza cu mașinile pe liniile de tramvai și le vor bloca. Alții că ar fi vremea să se meargă la judecată.
Citiți principiile noastre de moderare aici!