Arad. Reguli clare în privinţa modului în care vor fi organizate dezbaterile publice din Arad pe tema proiectelor de hotărâre înaintate de executivul local sau aleşii municipali. Aceasta este ultima propunere supusă de Primăria Arad transparenţei decizionale. Proiectul „privind aprobarea unor măsuri în vederea creşterii gradului de participare a cetăţenilor la procesul de luare a deciziilor la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale din Municipiul Arad face referire nu doar la aprobarea regulamentului de organizare şi desfăşurare a dezbaterilor publice ci şi la aprobarea înfiinţării comitetului consultativ fără personalitate juridică denumit Board-ul Aradului dar şi aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia.
Revenind la dezbaterile publice, Primăria vrea să stabilească prin acest act reguli clare în desfăşurarea acestora: de la momentul la care se ia decizia organizării unei dezbateri publice până la momentul la care participanţii la consultarea publică vor fi informaţi cu privire la decizia finală şi la modul în care recomandările formulate au fost valorificate pe parcursul procesului de luare a deciziei, prin postarea raportului de transparenţă pe pagina web a instituţiei. Regulamentul ce va fi supus votului cel mai probabil în iunie vorbeşte de modul în care va fi anunţată dezbaterea, de cine poate să solicite o astfel de dezbatere (o asociaţie legal constituită sau o autoritate publică), modul în care se va stabili data, locul şi ora organizării acesteia (astfel încât să se permită oricărei persoane, organizaţie sau autoritate publică ori instituţie interesată şi grupuri ţintă să poate participa fără a le afecta activităţiile profesionale).
Cert este că dacă acest proiect va fi aprobat, atunci anunţul de organizare a dezbaterii trebuie să fie afişat cu maximum 10 zile înainte, iar invitaţiile de participare se vor transmite cu minimum 3 zile înainte de dezbatere.
Responsabilul de relaţia cu societatea civilă este cel care va media dezbaterea, vorbitorii vor avea cuvântul între 3 şi 5 minute, vor trebui să se înscrie ca participanţi la dezbatere, vor putea depune recomandări scrise şi, desigur, îşi vor putea anunţa intenţia de a lua cuvântul în timpul dezbaterii. Dezbaterile publice vor fi înregistrate audio, iar în termen de 10 zile de la data dezbaterii, se va elabora minuta rezultată în urma acestei etape din procesul de consultare. La finalul procesului de consultare se va întocmi raportul de transparenţă decizională cu privire la recomandările formulate pentru proiectul de act normativ supus dezbaterii.
Motivaţia Primăriei
Motivul deciziei Primăriei Arad de a reglementa această activitate care a avut parte de critici din partea Opoziţiei este expus şi el în proiect: „necesitatea completării şi dezvoltării reglementărilor interne actuale cu privire la parcurgerea procedurilor transparenţei decizionale la nivelul autorităţilor administraţiei locale”, „utilitatea aprobării unor regulamente care să reglementeze parteneriatul dintre instituţie şi societatea civilă din Municipiul Arad” şi „întărirea parteneriatului cetăţean-administraţie publică”.
Cine face transparenţa
Unul dintre subiectele pentru care Prefectura şi Primăria se judecă în contencios administrativ (pe tema fântânii arteziene nesupuse transparenţei) ar putea fi subiect de dezbateri şi la momentul votului acestui proiect, pentru că nici aici nu se face referire la tipul de proiect care este obligatoriu de supus transparenţei decizionale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!