„Scumpirea mascată a transportului în comun”, cum a fost etichetată propunerea de modificare a programului de transport şi de introducere a abonamentului unic s-a transformat în… scumpire evidentă. După intenţia de realizare a modificărilor, anunţată în cursul lunii aprilie, administraţia locală pune în discuţie acum modificarea programului de transport în comun cu autobuzele şi cu tramvaiele, respectiv implementarea sistemului de abonament unic şi un nou sistem de control al biletelor.
La acestea de adaugă, însă, o componentă esenţială: se scumpeşte preţul biletelor! Fapt care nu era prevăzut în varianta din primăvară. Scumpirea nu este una de neglijat, fiind de aproximativ 6%, în medie. Mai ales că noile preţuri la bilete nu vor fi sume „rotunde”, preţul unui bilet de tramvai obişnuit urmând să devină 1,6 lei, sau, de exemplu, pentru transport până la Ghioroc – 5,8 lei. Cât de des vor primi rest arădenii care îşi cumpără bilete fără a avea bani mărunţi, rămâne de văzut.
Proiectul de Hotărâre cu noile tarife şi noul program la transport va intra luni în dezbaterea Consiliului Local. Dacă va fi aprobat (şi nu sunt semnale că nu ar trece la vot) va intra în aplicare zece zile după vot. Justificarea reducerii numărului de linii de tramvai se regăseşte în datele din raportul de specialitate care însoţeşte proiectul: „Datorită faptului că angajatorii din zona industrială preferă să ofere angajaţilor proprii gratuitate la transport prin efectuarea acestuia prin curse speciale, precum şi scăderea numărului de societăţi care desfăşoară activităţi de producţie în interiorul municipiului, toate acestea au dus la scăderea numărului utilizatorilor mijloacelor de transport în comun. Din acest motiv s-a constatat că gradul de încărcare al tramvaielor este foarte mic, iar pentru creşterea eficienţei economice a Companiei de Transport Public este necesară micşorarea programului de transport”. Totodată, se precizează, în justificarea eliminării abonamentelor pe o singură linie, faptul că este în favoarea călătorilor: „Pentru ca această reducere a programului de transport să nu afecteze populaţia prin mărirea timpilor de aşteptare se propune modificarea Programului de transport concomitent cu adoptarea unui abonament unic pe toate mijloacele de transport în comun existente în municipiul Arad, dar şi diminuarea corespunzătoare a tuturor tipurilor de abonamente urbane”.
Un bilet – 1,6 lei
Preţul unui bilet de tramvai va creşte la 1,6 lei, cu 6,67%. La fel şi în cazul biletelor de autobuz. De asemenea, preţul unei legitimaţii de călătorie valabilă o zi va deveni 7 lei, cu 16,67% mai mult decât în prezent.
Deşi în cadrul dezbaterii publice organizate pe marginea proiectului a fost criticată intenţia de renunţare la abonamentele pe o linie, administraţia nu cedează. Aleşii vor discuta despre introducerea abonamentului unic, cu un preţ de 58 de lei, care va fi valabil pe toate liniile. Acesta este prezentat de iniţiatori drept unul pozitiv, fiind specificat faptul că un abonament pe toate liniile costă acum 90 de lei, iar noul preţ este cu 38,89% mai mic. Se mai introduc, totodată, abonamentul nenominalizat pe toate liniile, care va costa 80 de lei (mai puţin cu 46,67% decât preţul vechi de 150 lei) şi abonamentul pe liniile urbane şi suburbane, care va costa 290 lei, mai mult cu 5,45% decât preţul vechi. Abonamentele pentru trasportul preorăşenesc se vor scumpi cu 4 – 9%, în funcţie de distanţe.
Abonamentul săptămânal va costa 20 de lei, mai puţin cu 33% faţă de cât este în prezent, iar cele săptămânale pentru transport preorăşenesc vor costa mai mult cu 3-8%.
Abonamentul pe două săptămâni va costa 35 de lei, faţă de 48 lei, cât costă acum. Cele pe două săptămâni, dar pentru trasnport suburban, se vor scumpi cu valori cuprinse între 4 şi 5%.
Suprataxă
Prin proiect se stabileşte tariful biletului de suprataxă la o valoare de 25 de lei pentru toate mijloacele de transport public local din municipiul Arad. Controalele vor fi făcute şi de angajaţii CTP, „deoarece în acest fel vor putea creşte veniturile din încasări ale societăţii”. Municipalitatea se aşteaptă şi la minuni, în ceea ce priveşte sumele pe care urmează să le încaseze de la călătorii frauduloşi: „Contravaloarea biletelor de suprataxă va diminua subvenţia lunară datorată de Municipiu pentru activitatea de transport public local”, se precizează în proiect.
Fără subvenţie
„Contravaloarea călătoriilor efectuate cu linia 23 este exceptată de la plata subvenţiei lunare datorate de Municipiu, costurile acesteia fiind în întregime suportate de către S.C. Armonia Center”, se menţionează în proiect.
JA – S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!