„Istoricul transportului în comun din Arad și al căii ferate Arad-Podgoria”, este ultima apariție editorială a colecționarului Puiu Emilian Valea, în care de această dată serviciul de transport în comun este adus în atenția cititorului. Volum se întinde pe 238 de pagini, împărțit în două părți aproximativ egale, de text și imagini.
Cunoscutul colecționar Puiu Emilian Valea a publicat în utimii ani mai multe cărți în care a redat cititorului arădean o parte din ceea ce a adunat pe parcursul mai multor decenii. Este vorba în primul rând de fotografii și de documente vechi care refac atmosfera vremurilor de mult trecute. Dar, Puiu Emilian Valea merge și mai departe în demersul său pentru că imaginile sunt susținute și de cuvinte, studii bine documentate, care prezintă domeniul abordat într-o manieră ușor descifrabilă cititorului. În ultima sa apariție editorială, (aprilie 2021) „Istoricul transportului în comun din Arad și al căii ferate Arad-Podgoria”, serviciul transportului în comun beneficiază de un volum de 238 de pagini, împărțit în două părți aproape egale, de text și imagini.
În prima parte prezintă un studiu privind istoricul transportului în comun odată cu semnarea contractului cu municipalitatea orașului Arad, la 6 iulie 1869, de către „Societatea arădeană de cale ferată rutieră și fabrica de cărămizi S.A.” și până în perioada românească, interbelică. La sfârșit sunt alocate mai multe pagini și căii ferate Arad-Podgoria. Pentru susținerea demersului său autorul apelează la o sursă variată de documente, multe din arhiva personală, la ziarele și revistele timpului și evident la alte lucrări care abordează această temă. Cele mai numeroase surse documentare sunt în limba maghiară, ceea ce a necesitat și un mare efort de traducere, dar în același timp informațiile sunt din prima mână, ceea ce le face și mai credibile. De o deosebită importanță sunt documentele provenite din ședințele Consiliului Local Arad din care cititorul ia conoștință despre dezbaterile, controversele, deosebirile de poziție ale consilierilor care relevă faptul că nașterea și dezvoltarea transportului în comun au fost făcute pe o bază temeinică economică și tehnică.
Evenimentele care însoțesc dezvoltarea transportului în comun au fost reflectate în diversele jurnale, mai ales maghiare, dar și în cele românești, la care autorul apelează spre a întregi imaginea unui proces care s-a petrecut de multe ori contradictoriu, dar care a dus în cele din urmă la un rezultat fructuos pentru locuitorii Aradului.
În partea a doua volumul semnat de Puiu Emilian Valea beneficiază de numeroase imagini provenind din colecția personală, care întregesc minunat textul scris. Reproducerile de documente, fotografiile de groplan sau de prim-plan, în care apar străzile populate cu figuri umane, cu salariați ai firmelor de transport, dar mai ales cu automobile și tramvaie delectează privitorul și îi stârnește imaginația. Imaginile sunt de o deosebită acuratețe, datorată și modului de păstrare dar și calității actului tipografic. De altfel, condițiile grafice sunt de excepție conferind volumului un plus de atractivitate și de îndemn la lectură.
Cartea este apreciată în prefață și de profesorul universitar Corneliu Pădurean care scrie că „este o apariție necesară și binevenită în peisajul istoriografiei arădene”.
În ce ne privește apreciem că acest volum este cel mai bun semnat până acum de Puiu Emilian Valea și avem în vedere mai ales valoarea studiului istoric, care aduce informații inedite de folos celor care vor dori să elaboreze lucrări din domeniul economic arădean.
Prof. Ioan Tuleu
Trimite articolul
XFelicitări pentru munca dumneavoastră!
O lectura obligatorie pentru edilii actuali si viitori ai orasului
-
Intr-adevar
De unde se poate achiziționa lucrarea ?
-
Si au as vrea sa o achizitionez