Transportul în comun din Arad este „la pământ”. Asta se vede şi se aude zilnic, în staţiile de tramvai, în vagoane, în staţiile de autobuz, din discuţiile celor care folosesc transportul în comun. Acum, însă, există şi un studiu care certifică acest lucru: doar 8 la sută dintre arădeni sunt mulţumiţi de noţiunea de transport în comun. Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public Arad întocmeşte strategia de dezvoltare a transportului în comun pentru perioada 2022-2025. În cadrul acestui document, pentru o evaluare cât mai reală a situaţiei actuale, a fost realizat şi un sondaj de opinie printre arădeni. Iar datele acestui sondaj ar trebui să dea mult de gândit celor care au în mâini „frâiele” acestui segment atât de important pentru un oraş, cum este transportul în comun.
„Din perspectiva utilizatorilor, calitatea rețelei de transport public este încă destul de redusă, dar are posibilități de îmbunătățire în viitor. Conform studiului de satisfacție al cetățenilor, din 1.070 de respondenți, doar 86 au fost foarte satisfăcuți de starea generală a sistemului de transport public și un procent de 43 la sută oarecum satisfăcuți”, se arată în strategia de dezvoltare a transportului public.
Aşadar, 49% dintre arădeni sunt total nesatisfăcuţi de transportul public, numai 8% declarându-se mulţumiţi de ceea ce ne oferă Compania de Transport Public Arad.
Un alt sondaj realizat de Serviciul Programare, Dispecerizare, Control pentru Primăria Arad indică faptul că, din 104 de respondenți, 73,1% s-au declarat nemulțumiți de calitatea și eficiența serviciilor de transport public local.
„În același timp, 64,4% au evaluat confortul în mijloacele de transport ca fiind nesatisfăcător. 78,8 la sută au răspuns că transportul local nu este accesibil din punct de vedere al costurilor, raportat la veniturile populației. Numai 38,5% dintre cei intervievați au fost conștienți de măsurile adoptate pentru îmbunătățirea sistemului de transport local”, se mai arată în documentul întocmit de ADI Transport.
Ar vrea tramvaie
Durerea cea mai mare, ca să zicem aşa, este că arădenii s-ar arăta deschişi folosirii tramvaielor şi autobuzelor, dacă mai-marii urbei ar ridica standardele transportului public.
„79,8 la sută dintre respondenţi ar fi dispuși să renunțe la folosirea autovehiculului personal, în situația în care transportul public local ar satisface standardele și nevoile aferente”, arată studiile realizate pentru strategia de dezvoltare a transportului în comun.
Acces limitat
Tot în acelaşi document se vorbeşte şi despre accesul persoanelor cu handicap la tramvaiele şi autobuzele care circulă prin Arad. Din păcate, persoanele cu dizabilităţi se văd puse, de multe ori, în imposibilitatea de a folosi transportul în comun.
„Dintr-un total de 25 de dispozitive de vândut bilete, 15 sunt accesibile pentru călătorii cu dizabilități. Doar 18 autobuze din 141 și 6 tramvaie din 147 oferă acces fără scară persoanelor cu mobilitate scăzută”, indică statisticile.
Ruşinea tramvaielor este „spălată” numai de ultimele achiziţii de material rulant nou. Pentru că toate cele şase tramvaie despre care se vorbeşte în rândurile de mai sus sunt garniturile Imperio. Mai trebuie precizat faptul că, ulterior culegerii datelor pentru strategia de dezvoltare, municipalitatea a mai achiziţionat garniturile Civitas, şi acestea fiind dotate cu acces pentru persoanele cu dizabilităţi.
Cum s-a ajuns aici?
Transportul în comun în Arad este „în comă”. Doar gratuităţile oferite de municipalitate par să conteze pentru arădenii care decid să folosească tramvaiele şi autobuzele Companiei de Transport Public. Cum s-a ajuns aici? Managementul prost al companiei din ultimii zeci de ani, lipsa fondurilor pentru modernizarea parcurilor sau, mai grav, dezinteresul total al conducerii municipiului şi judeţului au dus la „moartea clinică” a transportului în comun.
Multe dintre tramvaiele şi autobuzele aflate pe trasee trebuiau casate cu mulţi ani în urmă, nu folosite şi acum pentru a transporta călătorii. Fără a oferi un minim de confort, învechite şi depăşite, tramvaiele din Arad au o vechime medie de 47 de ani. Compania de Transport Public Arad trimite pe linii garnituri care ar trebui trimise la fier vechi. În parcul de tramvaie al companiei se mai regăsesc încă garnituri TATRA (37 de unități, dintre care 24 de vagoane motor şi 13 vagoane remorcă) sau GT4 (23 de unități, dintre care 22 de vagoane motor şi un vagon remorcă). În cel mai fericit caz, aceste tramvaie ar trebui să se afle într-un muzeu. Nu este cazul garniturilor din Arad, care ar trebui să ajungă la casat. Datele arată că 52 la sută dintre garniturile care circulă pe liniile din Arad sunt mai vechi de 50 de ani, iar 43 la sută dintre tramvaie au o vechime de 30-50 de ani. Numai 5%, respectiv garniturile Imperio, au o vechime sub 10 ani.
În ceea ce priveşte autobuzele, situaţia nu este chiar atât de gravă. Vechimea medie a parcului este de 12 ani. 17 la sută dintre autobuzele Companiei de Transport Public Arad sunt mai vechi de 20 de ani, 40 la sută au o vechime cuprinsă între 10 şi 15 ani, 27 la sută au o vechime de 6-10 ani, iar 16 la sută sunt mai noi de 5 ani.
Trimite articolul
XTrebuie sa le multumim lui Falca si mai apoi tovarasului comunist Bibart, pentru distrugerea sistemului de transport in public.
-
ai uitat sa il amintesti pe Putin…..
In judet nici macar nu mai exista transport in comun. Multumim frumos!
de parcă îi păsa cuiva….
1.De ce in multe statii de tramvai nu exista banci ? Sunt femei cu copii in brate , varstnici etc care ar putea sa stea in asteptarea tramvaiului pe o banca nu pe jos Am vazut femeie cu copil mic in brate asezandu-se pe jos.
De ex. Pe calea Romanilor , Preparandiei Kogalniceanu etc etc nu exista nici o banca la nici una din statiile de tramvai si nu sunt singurele .strazi in asemenea situatie.
2. De ce tramvaiele circula asa rar? Stau oamenii in ploaie sau in bataia soarelui din lipsa de bănci si copertine in multe statii de tramvai zeci de minute. Sa nu mai zic ca aceste copertine ( acolo unde sunt) sunt prea inalte si ineficiente in caz de ploaie , vant zapada etc
3. De ce in alte state UE astepti maxim 2-3 minute in statia de tramvai si la noi ( in Arad) astepti zeci de minute după un tramvai ? in special liniile 18 si 3.
CTP nu are un salariat care sa stie sa se ocupe de graficul tramvaielor pe toate traseele ? intreb
-
CTP-ul nu are salariați, are doar pnl-iști în funcții cheie.
-
pt că cei care iau deciziile umbla cu șofer, nu și pun picioarelepe.tramvaie ..i ați votat chiaburi. când va circula.primarul.si consilierii locali cu tramvaie, biciclete că în Danemarca , londra., etc, vom avea tramvaie . sa nu uitam miile de parveniti care își cară odraslele cu suv urile la școală, apoi se plâng că sunt obezi de la.stress
-
ai dreptate.
-
Da. Romanu’ daca nu-i fudul, parca nu-i roman destul. Bineinteles ca poti inlocui “roman” cu “prost”, ca in vorba din popor originala, dar asa are o nota mai mioritica si cred ca mai reala.
-
-
Pentru ca Arad… Condus de cei pe care-i stim deja, indivizi care se lauda cu nefacutele lor prin toata presa.
-
Normal ca tie nu iti convine, iar… A fost pandemie, este razboi, de unde bani? Trebuie sa facem o prioritate din a ajuta pe fratii nostrii ucrainieni. Da ce sa intelegi tu, numai la stomacul tau rusesc te gandesti…
-
Faptul ca meduza a supravietuit 650 de milioane de ani fara creier iti da si tie sperante
-
Sa nu zici ca tu ai trait asa de mult incat stii asta?? ahahahaha
-
-
-
-
Dacă primul edil al urbei s-ar fi deplasat cu tramvaiul, probabil s-ar fi lovit de chestiunile pertinente pe care le-ati enumerat, dar el circula doar cu mașina în rondul prostului de seară.
La arădeni baza e 1,9 ALH :))))
Transportul în comun este folosit puțin din cauza slabei organizări a mersului tramvaielor, a liniilor, a vechimii prea ridicate a unor tramvaie. Dar aș aminti și slaba educație a arădenilor împreună cu spiritul civic precar, foarte slab.
-
ALH..tare asta
Eu chiar asta imi permit( inca)
In Arad, a fost lasat intentionat asa. “Combinatiile” au inceput de pe vremea lui Trandafir (aka Iotcu) si au continuat cu ajutorul lui Cionca. Cum altfel sa prospere firme ca Pito Trans si altele cateva mai mici ?!
De ce CTP nu face controale pe traseu? Mai ales pe liniile 3 si 18 ?
Am vazut deseori calatori ce nu isi composteaza biletul. Stau cu el in mana si il composteaza numai cand vad un controlor ca cere biletele la control .
Cand are de gand CTP sa repare linia de tramvai pe portiunea dintre teatru si biserica Catolica Unii vatmani incetinesc altii nu si se zdruncina tramvaiul de zici ca trece peste bolovani
Si treaba asta nu e recenta ci de luni de zile
A nuuu. Ii mult mai rau de atat. Compania si admisitratia orasului stiind ca este ceva care il folosim de nevoie absoluta, au facut abuz si muls o vaca moarta pana apar articole de genul in ziar.
Ce mi se pare interesanta si trist ii ca transportul in comun ar fi o mina de aur cu un pic de investitii si grija, dar la fel ca multe alte aspecte ale orasului , interesul nu este in a inbunatatii ceva, ci in a exploata cat mai mult posibil si remedia sau da impresia de remediere doar cand ceva prea negativ apare in ochii publici.
Daca mergi un pic in alte orase iti dai seama de asta.
Daca mergi in alte tari iti dai seama de mai multe.
Problema nu este neaparat, vechimea tramvaielor, ci lipsa de intretinere.
In Praga ruleaza inca si in aceste zile Tatrele alea vechi, asa rosii, cum le stim noi de prin Arad.
Si vreau sa va zic, ca nu pocnesc, zdrangane si asa mai departe.
Sa nu mai vorbim de sine….
Ganditi-va cum arata sina dintre Podgoria si podul din Micalaca.
Zici ca e mountain-rousse….
1 Biletul e prea scump. 2 Circulă foarte rar. 3 Murdărie ( nu ajunge să tragi numai cu mătura). 4 Multe stații nu au copertine (dacă o fac transparent mai bine fără) și lipsesc și băncile ( dacă o fac din metal mai bine fără ).
Personal nu am mai folosit transportul public de ani de zile, retea foarte mic dar cu pret de capitala… Problemul este ca sunt prea mult persoane cu gratuitati/reduceri, precum batrani si practic cele care platesc pretul real plateste pentru ei…
Daca pretul ar fi mai ieftin pentru toate lumea (daca nu mai facem gratuitatii), personal as lua tramvai…
Sa nu uitam si faptul ca avem printre cele mai mari preturi din tara la bilete… Mai mult de 1 leu nu merita calatoria in conditiile actuale, poate 2 lei cu tramvaiele noi…
Programul foarte prost facut tramvaie din jumate in jumate de ora si apoi din ora in ora (in weekend ultimul tramvai la ora 22:30), preturi ridicate pt standardele de calatorie
Transportul public din Arad este sublim, iar in weekend lipseste aproape cu desavarsire.
Multi prefera sa mearga pe jos decat sa astepte dupa tramvaiul care circula o data/ora.
E usor de zis ca sunt putini calatori.
Sunt putini calatori pentru simplul fapt ca nu se pot baza pe transportul public.
In weekenduri literalmente ajungi mai repede la Pecica, la Santana sau la Vinga decat dintr-un cartier in celalalt al orasului
-
Asa este si nu inteleg de ce in weekend am ramas la programul de pandemie ce naiba ne-au spalat creierul in 2 ani si ceva?
Un cetățean german, născut iar nu facut, se afla impreuna cu nevasta-sa si cu cei 3 fritzi micuti inaintea mea la chioșcul de bilete, fiind revoltat de faptul ca micutii nu beneficiau de reducerea la prețul biletului de călătorie la fel ca in Germania. Vânzătoarei nici ca-i pasa de of-ul turistului german, îndemnându-l pe acesta sa mearga dreakului pa jos daca nu-i convine.
Nesimțirea e mare in Arad au scumpit abonamentele cu 30 lei, de la 90 lei la 120 lei și o călătorie de la 3 la 4 lei.la ce condiții de călătorit sunt…..e bătaie de joc.