“Studiul de realizare a Axei pietonale între Piata Avram Iancu şi Parcul Reconcilierii Româno-Maghiare prin Piata Catedralei – Proiect ViTo – Dezvoltarea oraşelor istorice vitale din regiunile Europei Centrale şi de Est” este supus deja de aproape o săptămână la transparenţă decizională şi va intra, fără doar şi poate, la dezbatere publică. Intenţia Primăriei Arad e clară aici: vrea să realizeze un traseu pietonal (marcat clar cu pavaj de diverite culori şi texturi), cu direcţie transversală pe axa Bulevardul Revoluţiei – Piaţa Avram Iancu şi pe inelele formate din Cetatea Aradului, vrea să interconecteze pieţele Avram Iancu, Catedralei şi Reconcilierii şi vrea să separe circulaţia auto de cea pietonala.
Planurile sunt, desigur, mari şi ambiţioase: se doreşte o amenajare ambientală diurnă a pieţelor Avram Iancu, Catedralei şi astrăzii Metianu, transformarea la modul clar a străzii Metianu într-una pietonală, reorganizarea circulaţiei auto, amenajarea de locuri speciale pentru grupurile statuare, amenajarea de spaţii verzi cu valoare de scuar sau esplanadă, amenajarea de mobilier urban, modernizarea iluminatului public etc. Tot pe lista viitoare de investiţii a Primăriei Arad, care să conducă la realizarea mult doritei axe pietonale, se află şi crearea de locuri de parcare subterane. Mai exact, a unei parcări subterane în Avram Iancu, pe două nivele, şi a uneia în Piaţa Catedralei, cu 240 de locuri de parcare. Este amintită în proiect chiar şi amplasarea Monumentului Marii Uniri, ca variantă, în Avram Iancu, dar mai ales mutarea monumentului actual. Se vorbeşte apoi de reabilitarea faţadelor tuturor clădirilor din centru, eliminarea circulaţiei rutiere etc.
Mai vine un studiu
Proiectul, elaborat de SC Proiect SA Arad, face parte din programul de cooperare transnaţională, Axa de cooperare 4 – Dezvoltarea sinergiilor transnaţionale ale zonelor cu potenţial. Documentaţia de acum este, aşa cum indică şi proiectul, “doar un studiu urbanistic prealabil realizării proiectului tehnic pentru zona pietonală strada Meţianu, ca sector al unui traseu pietonal de maximă importanţă pentru Centrul Istoric al Aradului care începe la Cetatea Aradului şi se termină la Turnul de Apă”.
Care este traseul
Traseul pietonal Turnul de Apa – Cetatea Aradului ar avea următoarele componente definitorii: Turnul de apă – str.P.I.Ceaikovski nr.9A, ca dominantă a compoziţiei urbane şi cap de perspectivă (a fost, cândva, cea mai înaltă clădire a oraşului), Parcul Reconcilierii Româno-Ungare, strada Ecaterina Teodoroiu, cea care face legătura între Parcul Reconcilierii şi Piaţa Catedralei, Piaţa Catedralei, cu o mică alveolă în faţa Catedralei Ortodoxe Române „Sf. Ioan Botezătorul”, strada Meţianu (în lungime de 295 m şi în suprafaţă de cca. 2500 mp), piaţa Avram Iancu, strada Nicolae Bălcescu (una cele mai vechi străzi din Arad), podul Decebal şi Cetatea Aradului.
A.B.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!