ARAD. Parlamentul României a aprobat legea nr. 59/2022 prin care se prelungește perioada în care personalul angajat pe perioada stării de alertă poate rămâne pe posturile ocupate în pandemie. Dacă într-o primă fază era vorba de 30 de zile de la ridicarea stării de alertă, noua lege vorbește despre o perioadă de 90 de zile, timp în care vor fi organizate concursuri pentru ocuparea posturilor respective. Legea a fost promulgată de Klaus Iohannis în cursul zilei de luni.
De prevederile aceste legi vor beneficia angajații Ministerului Sănătății şi a unităților aflate în subordinea sau în coordonarea acestuia, dar și cei ai Ministerului Afacerilor Interne şi a unităţilor subordonate, dar și personalul angajat de către autorităţile administraţiei publice locale şi alte ministerele, instituţiile cu reţea sanitară proprie, precum şi instituţiile publice de asistenţă socială.
Astfel, personalul angajat în condițiile stării de alertă generate de pandemia de Covid-19 își continuă activitatea, cu acordul său, pentru o perioadă ce nu poate depăşi 90 de zile.
„În acest interval, vor fi organizate examene în vederea ocupării posturilor pe perioadă nedeterminată, pentru personalul care, în perioada stării de alertă sau a situațiilor de risc epidemiologic și biologic, a ocupat fără concurs posturi de execuţie pe perioadă determinată”, se mai arată în textul de lege.
Peste 300, în domeniul sanitar
În baza stării de alertă, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad au fost încadrate, pe perioadă determinată, aproape 300 de persoane. Este vorba despre 22 de medici, 129 de asistenţi medicali, 89 de infirmieri, 31 de brancardieri, 14 registratori medicali şi patru muncitori necalificaţi. Conducerea spitalului doreşte însă să păstreze o parte dintre angajaţi, dar aşteaptă apariţia unor reglementări legale privind posibilitatea încadrării lor pe perioadă nedeterminat.
De asemenea, la Direcția de Sănătate Publică Arad au fost angajate, în baza stării de alertă, 45 de persoane. Și aici există intenția de a păstra pe mai departe o parte din personal.
Cu toate acestea, deocamdată niciuna dintre instituțiile menționate nu a luat o decizie în privința numărului de persoane de care are nevoie pe mai departe, întrucât se așteaptă normele metodologice, dar și bugetul alocat acestor angajări, în baza căruia se va putea stabili numărul total de persoane care poate fi angajat.
În așteptarea normelor
Personalul nominalizat poate participa la examenul organizat în vederea încadrării în postul ocupat pe durată determinată din cadrul unității unde îşi desfăşoară activitatea. De aceste prevederi beneficiază şi „medicii angajaţi în structurile nou-create în perioada stării de alertă, în scopul tratării bolnavilor de COVID-19, aceştia putându-se prezenta la examenul organizat de unităţile sanitare cu paturi în specialitatea în care sunt confirmaţi dacă unitatea cu care a încheiat contractul de muncă pe perioadă determinată nu are în structura sa o secţie din aceeaşi specialitate, după caz, la solicitarea unităţii spitaliceşti. Modalitatea de organizare şi desfășurare a examenului se elaborează şi se aprobă prin ordin al ministrului sau, după caz, prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi”, se mai arată în document. Prevederile nu se aplică, însă, pentru personalul care a ocupat funcţii de conducere.
Nevoie de specialiști
Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, declarase pe 12 februarie că personalul medical, inclusiv cel din direcţiile de sănătate publică, care a fost angajat suplimentar pe perioada pandemiei, ar putea rămâne să lucreze în sistem, apreciind că este nevoie de specialişti în acest domeniu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!