ARAD. De aproximativ jumătate de an încoace, toţi cei care circulă pe Arad-Şiria-Seleuş au doar cuvinte grele la adresa autorităţilor. Şi asta pentru că această şosea arată deplorabil, gropile au devenit adevărate cratere, iar traficul are groaznic de suferit de pe urma acestora. Pe lângă faptul că şoseaua a devenit un adevărat cimitir de maşini, zeci de capace de roţi putând fi văzute pe marginea carosabilului, viteza de deplasare este, pe alocuri, de 20-30 de kilometri pe oră.
Drumul a aparţinut Consiliului Judeţean Arad (CJA), dar acesta l-a predat către Ministerul Dezvoltării Regionale, care urma să îl modernizeze în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI). Pe lângă Arad-Şiria, în program au mai fost cuprinse şi drumul judeţean Arad-Felnac, dar şi alte câteva sute de kilometri de drumuri din interiorul localităţilor judeţului Arad.
Cristian Drăgan, administratorul judeţului, a încercat să facă lumină în acest caz şi ne-a prezentat care sunt variantele pentru ca acest drum să redevină practicabil. Dacă două dintre aceste variante sună promiţător, ultima dintre ele ar fi groaznică pentru judeţul nostru şi pentru localităţile care au unele drumuri cuprinse în PNDI. „La primăvară va fi un dezastru pe acest drum. După ciclul îngheţ-dezgheţ şi după tonele de materiale antiderapante care au fost împrăştiate pe şosea, carosabilul va fi în ultimul hal. Cea mai bună soluţie pentru această şosea, dar şi pentru CJA, ar fi continuarea PNDI şi finanţarea modernizării drumurilor cuprinse în program. Ar fi cea mai la îndemână variantă pentru că MDRT are toate proiectele tehnice, licitaţiile au fost organizate, iar contractele au fost semnate. Aşa că, dacă în primăvară ar continua lucrările la modernizare, aceasta ar fi cea mai viabilă soluţie”, spune Drăgan.
Tot de la Guvern
A doua variantă propusă de către CJA ar fi modernizarea drumurilor din cadrul PNDI pe Hotărârea de Guvern 577. „În cazul în care PNDI va fi anulat, mai există o portiţă prin care Guvernul ar putea finanţa modernizarea drumului Arad-Şiria-Seleuş şi a celorlalte lucrări cuprinse în programul naţional. Este vorba despre HG 577 care se referă la modernizarea drumurilor comunale şi a celor judeţene. Aceasta ar putea fi o linie de finanţare viabilă, iar modernizarea ar fi realizată tot de către Guvern”, a mai adăugat administratorul judeţului.
Varianta groaznică
Ultima variantă, dar care îngrozeşte pe toată lumea din Arad, ar fi reprimirea în administrare a drumului Arad-Seleuş, dar şi a celorlalte şosele cuprinse în PNDI. „Ultima variantă ar fi predarea drumurilor înapoi către CJA şi către unităţile administrativ-teritoriale cuprinse în programul naţional. Dar această variantă este una groaznică din punct de vedere financiar atât pentru Consiliul Judeţean, cât şi pentru primăriile care vor fi nevoite să modernizeze drumurile din fonduri proprii. Nimeni nu va avea fondurile necesare pentru lucrări de asfaltare, asta în condiţiile în care, în urma unor evaluări, doar modernizarea Arad-Şiria costă în jur de 70 de milioane de lei”, a declarat Drăgan.
Acesta spune că, în ceea ce priveşte bugetul, este greu de crezut că în 2013 vor fi primiţi mai mulţi bani pentru infrastructură decât în 2012. „Anul trecut a fost unul auster, marcat de criză, şi nici 2013 nu pare că va fi mai roz din punct de vedere financiar. Aşa că modernizarea şoselei Arad-Şiria cam iese din calcul dacă nu se găseşte o variantă de finanţare”, a punctat Cristian Drăgan.
Nicio noutate
Drumul Arad-Şiria, la fel ca şi Arad-Felnac, se află în continuare în administrarea Ministerului Dezvoltării Regionale. Lucian Cozma, purtătorul de cuvânt al Prefecturii, reprezentantul Guvernului în teritoriu, a declarat că situaţia drumurilor este aceeaşi şi că încă nu se ştie care va fi soarta şoselelor.
„Aşteptăm votarea bugetului naţional, după care, cel mai probabil, vom şti ce se întâmplă cu aceste drumuri”, a spus Cozma.
CITESTE SI:
Replica lui Iotcu: Guvernul a preluat Arad–Siria
Citiți principiile noastre de moderare aici!