Maghiarii visează frumos şi au rezervat o parte din planurile lor şi pentru Arad. Oficialităţile din Gyula vor să transforme oraşul în principalul punct de atracţie turistică a zonei. Şi au deja şi un plan, conceput pe fonduri europene. Este vorba de proiectul „Arad-Gyula – Dezvoltarea comună a reţelei de transport”, derulat în această perioadă şi la noi în oraş cu ajutorul unor specialişti germani. Partea maghiară speră că proiectul va duce la îmbunătăţirea circulaţiei din vecinătatea oraşului şi va transforma oraşul într-un veritabil punct turistic cu priză la români.
Faptul a fost recunoscut de primarul oraşului Gyula, prezent la Arad la momentul prezentării rezultatelor parţiale ale studiului de trafic, făcut de specialiştii germani pentru partea arădeană a proiectului. Oficialul s-a arătat extrem de interesat de aceste rezultate („facem comparaţii cu ce se întâmplă la noi, luăm ideile bune etc.”), a enumerat o parte din datele rezultate în urma studiului realizat la Gyula şi prezentat cum văd autorităţile din Ungaria extinderea colaborării cu Aradul. Primarul nu s-a ferit să susţină faptul că autorităţile din Gyula speră ca oraşul lor să devină centru turistic, iar Aradul să fie principalul punct de tranzit: aeroportul din Arad să colecteze turişti destinaţi oraşului învecinat, iar – printr-un viitor tren de viteză – aceştia să ajungă la Gyula, la ştrand şi la celelalte atracţii turistice de aici.
Oficialul maghiar a recunoscut că Gyula este un oraş de cinci ori mai mic decât Aradul, fapt pentru care sistematizarea circulaţiei a fost mult mai uşor de realizat. În plus, oraşul maghiar are deja o zonă pietonală, aşa că circulaţia e deja dictată în linii mari. Spre deosebire de Arad, unde maşinile sunt regii circulaţiei, aici doar 15% dintre cetăţeni se deplasează cu vehiculele, iar 85% pe jos. Un punct în plus pentru o zonă turistică de viitor, ar susţine oricine.
Totuşi, câteva probleme de circulaţie sunt şi aici, mai ales în ceea ce priveşte transportul în jurul oraşului, iar maghiarii speră că proiectul aflat în derulare acum va rezolva acest neajuns. Maghiarii speră în îmbunătăţirea legăturii între autostrada M22 şi drumul naţional Arad-Oradea pentru a veni în întâmpinarea turiştilor români. Totul pentru că 15% dintre turiştii cazaţi la Gyula sunt români. Potrivit primarului din Gyula, Perjesi Klara, din cei aproximativ un milion de turişti care vizitează anual oraşul, 20.000 sunt din România, iar, pentru a creşte numărul acestora, maghiarii vor să reglementeze circulaţia, ca turiştii să ajungă mai uşor la ei în oraş.
Aeroportul e cheia
O delegaţie a aeroportului din Arad a vizitat, de curând, Gyula în speranţa că baza aviatică arădeană va deveni punctul de colectare a turiştilor care merg spre Ungaria şi mai ales spre Gyula. În plus, o parte din proiectul legat de reţeaua de trafic, vorbeşte, potrivit edilului, “de un tramvai care s-ar putea extinde până la Gyula. Se încearcă acum să se găsească soluţii pentru a pune în aplicare acest deziderat. Nu e de fapt vorba de un tramvai ci mai degrabă de un tren rapid. Noi nu avem o legătură electrică de transport cu Bekescsaba, iar acest tren ar putea face legătura între Budapesta – Bekescsaba – Gyula şi Arad. Trebuie să îmbunătăţim circulaţia dispre România, căci aici potenţialul de turişti e mare. Sunt deja foarte mulţi turişti care vin din Arad şi nu numai la Gyula iar numărul acestora poate creşte dacă rezolvăm problema legăturilor în transport. Scopul proiectului de acum este acela de a susţine intenţiile celor două localităţi”.
Bucureşti-Gyula, via Arad
Autorităţile din Gyula vor ca prin acest proiect să refacă legătura între Bucureşti, de pildă, şi Gyula: turiştii să zboare pe ruta Bucureşti-Arad iar de aici să ajungă la Gyula cu ajutorul viitorului tren rapid. Deocamdată, totul e la nivel de planuri.
Adriana Barbu Dănilă
Citiți principiile noastre de moderare aici!