În urmă cu peste un an, pe 4 noiembrie 2023, în jurul orei 06:18, pe raza de activitate a SR CF Timișoara, secția de circulație Periam–Aradu Nou, între Stația CFR Periam – hcv Zădăreni, la km. 15 +400, (după plecarea din halta Felnac) în circulația trenului de călători nr.11160 aparținând operatorului de transport feroviar Regio Călători, s-a declanșat un incendiu la vagonul motor AMX 533-9, arată raportul AGIFER.
Conform raportului, conducerea automotorului AMX 4533 s-a făcut de la postul 2 de conducere, de către un mecanic de locomotivă autorizat, care îndeplinea funcția de mecanic asistent în vederea autorizării în sistem simplificat. Mecanicul asistent era supravegheat de un mecanic formator, care se afla în același post de conducere cu mecanicul asistent.
După plecarea din halta Felnac s-a oprit necomandat motorul diesel Tedom al automotorului și s-au aprins lampa roșie – care arată că motorul diesel oprit; și lampa galbenă – care arată o avarie la instalația de 24 V). Cele două lămpi se aflau pe pupitrul de conducere, însă nu a fost afișat nici un mesaj de eroare sau avarie pe display-ul aflat pe pupitrul de conducere și care transmitea informații despre motorul Tedom.
A preluat conducerea
Mecanicul formator a preluat conducerea trenului și l-a trimis pe mecanicul asistent să meargă la celălalt post de conducere, pentru a prelua informațiile redate de lămpile de avarie care se aflau numai în tabloul electric de acolo.
După preluarea conducerii automotorului, mecanicul formator a lăsat automotorul să ruleze din inerție. Mecanicul asistent a traversat mai întâi vagonul remorcă, după care a traversat vagonul motor, unde a simțit un miros vag de fum, iar când a ajuns în postul 1, a văzut prin parbriz faptul că pe terasament rămâneau materiale aprinse căzute de sub tren. Mecanicul asistent l-a anunțat prin stație pe mecanicul formator despre faptul că exista un incendiu, iar mecanicul formator a oprit trenul într-un loc unde să aibă acces pompierii.
Au încercat să stingă incendiul
După oprirea trenului, cei doi mecanici au verificat din exterior trenul și au constatat că erau flăcări deasupra motorului Tedom. Șeful de tren a evacuat călătorii, după care alături de mecanici a încercat să stingă incendiul cu extinctoarele din dotare, însă nu au reușit să îl localizeze, astfel că au sunat la 112 și au solicitat intervenția pompierilor. La ora 6:50, pompierii arădeni au reușit să finalizeze intervenția.
Vechi de 56 de ani
Raportul AGIFER arată că vagonul motor AMX 533-9 a fost fabricat în anul 1968 de către Atelier du Nord de la France și a fost exploatat de către SNCF până în anul 2004 când a fost retras din serviciu. A fost cumpărat în același an de Regio Călători și importat în România. Abia 10 ani mai târziu i-a fost înlocuitor motorul original Poyaud cu unul al producătorului ceh Tedom.
Motorina a ajuns pe motor
Investigația a arătat că principala cauză de producere a incendiului a fost utilizarea unor componente incomplete, altele decât cele recomandate de producătorul motorului, la racordul metalic al furtunului de intrare în filtrele de motorină.
„După plecarea din hc Felnac, în condiții de demarare a trenului care a însemnat solicitarea la regim maxim a motorului Tedom și implicit un debit mai mare de combustibil, fapt care după toate probabilitățile a produs fisurarea furtunului de intrare în filtrele de motorină ale motorului Tedom, urmată de pulverizarea de motorină pe motor, motorină care a fost purtată de curenții de aer la sistemul de evacuare. Motorina ajunsă la sistemul de evacuare s-a aprins în contact cu gazele arse ieșite prin neetanșeitățile sistemului de evacuare, care aveau temperaturi de până la 680 de grade C. Flăcările au ars la început cablajele electrice aflate deasupra motorului Tedom și au determinat oprirea motorului Tedom și aprinderea lămpilor de avarie din cabina de conducere, după care s-au extins la restul componentelor de la motorul Tedom”, arată raportul AGIFER.
Au lucrat „de mântuială”
Practic, mecanicii de la Marub – firmă din același grup cu Regio Călători, unde s-a efectuat înlocuirea motorului in 2014 – au ales să facă „o românească” și să folosească alte piese decât cele recomandate de producător. De altfel, raportul AGIFER arată că dacă firma din Brașov respecta indicațiile producătorului ceh al motorului, incendiul putea fi evitat. O parte din vină o poartă și Regio Călători, deoarece limita la care trebuia retras din circulație trenul, pentru efectuarea unei reparații planificate la motor fusese depășită cu aproape 11 mii de kilometri – echivalentul a 180 de curse între Arad și Sânnicolau Mare, traseul pe care circula trenul în momentul în care a fost cuprins de flăcări. Pagubele au fost estimate la peste 40 de mii de lei, trenul fiind afectat în proporție de 5%.