ARAD. Ministerul Justiției vrea la nivel național ceea ce Tribunalul Arad are de câțiva ani: dosarul electronic. Aplicația și-a dovedit la maxim utilitatea în timpul pandemiei, când interacțiunea umană a fost mai limitată ca niciodată. Astfel că justițiabilii au putut să-și consulte dosarul sau să depună înscrisuri, fără să se deplaseze la instanță. Însă acest lucru se putea realiza încă înainte de pandemie, iar sistemul implementat la Arad nu a trecut neobservat, mai ales că acesta implică economisirea unor sume de bani.
Vicepreședintele Tribunalului Arad, Flavius Bradin, explică:
„De la începutul acestui an și până în acest moment, la nivelul Tribunalului Arad au fost trimise aproximativ 22.000 de citații electronice. Au fost confirmate 21.000 de citații electronice, ori 4 lei pentru o citație, a ieșit o economie undeva la 84.000 de lei. La nivel anual, pentru 2020, suma economisită prin trimiterea de citații și comunicări electronice a fost de 220.000 de lei, iar în 2019 a fost peste 150.000 de lei”.
Calculul s-a făcut doar pentru timbrul poștal, fără a mai socoti plicurile, colile A4 și tonner-ul de la imprimantă. Așadar, sumele economisite sunt, în fapt, mai mari. Așa că ideea le-a surâs reprezentanților Ministerului Justiției. În parte și pentru că actualul sistem intern al instanțelor este depășit și trebuie înlocuit. Și s-a optat ca schimbarea să vină – printre puținele dăți -, de la Arad. Secretarul de stat în Ministerul Justiției, Ovidiu Ursuța a vizitat, luni, Tribunalul Arad, pentru a se familiariza cu „dosarul electronic”. În timpul vizitei sale, secretarul de stat a precizat că „am văzut ce s-a făcut aici în materie de digitalizare, care este cea mai avansată din România în ceea ce privește dosarul electronic” și a recunoscut că sistemul intern al instanțelor trebuie înlocuit:
„Cu toții știm că instanțele au acel sistem intern Ecris care gestionează, practic, partea informatică a instanțelor. Sistemul Ecris e din 2007. Următorul va fi în 2023 și ne vom alinia și noi la nivelul anilor în care trăim. Am văzut sistemul în online, am venit la Arad să vedem și fizic cum se lucrează, să putem implementa cât mai repede la nivel de țară ceea ce ar fi un pas spre normalitate”.
„Model de bune practici”
Alături de Ursuța, în vizită la Tribunalul Arad s-a aflat și Mihai Pașca, secretar de stat arădean în Ministerul Justiției, aceasta fiind printre primele deplasări efectuate în interes de serviciu ale demnitarului. Despre vizita la instanța la care până mai anul trecut pleda ca avocat, Pașca a spus că a venit „pe de o parte, împreună cu domnul Ursuța pentru a ne familiariza și mai mult cu ceea ce s-a întâmplat pozitiv și a arăta colegilor din minister că Tribunalul Arad este un model de bune practici în ceea ce privește administrarea actului de justiție, de la modul la care este administrată această clădire, până la sistemul digital care ușurează atât munca celor care își desfășoară activitatea aici, cât și accesul la actul de justiție pentru justițiabili”.
Despre oamenii din spatele „dosarului electronic”, secretarul de stat Mihai Pașca a precizat:
„Țin să le mulțumesc în mod expres informaticienilor Tribunalului Arad pentru munca pe care au depus-o. Au dovedit că, prin implicare și inițiativă și ieșind din fișa postului și din cadrul în care puteau să stea, au făcut o inovație care acum este preluată la nivelul întregii țări”.
Dosarul electronic la toate instanțele
Ovidiu Ursuța a precizat că, până în semestrul doi al anului 2023, dosarul electronic de la Arad va fi implementat la instanțele din țară, totul făcând parte dintr-un proiect mai amplu al Ministerului Justiției, finanțat prin fonduri europene.
„Face parte dintr-un program mai amplu al Ministerului Justiției, finanțat din fonduri europene, care se numește Ecris 5, care va include niște chestiuni care par SF astăzi pentru România: și anume varianta ca avocatul să aibă posibilitatea să intre să-și posteze direct pe portal anumite acte, posibilitatea să fii notificat pe telefon că s-au depus acte la dosar, posibilitatea ca audierea în dosarele de urmărire penală să se facă electronic. Un procuror să stea la un birou, la un laptop, și să vadă polițiștii cum audiază constant în același sistem în cinci locații diferite, iar la sfârșit dosarul să fie trimis la instanță printr-un click și să poată fi accesat, evident, în niște condiții foarte stricte, cu respectarea tuturor normelor de siguranță, dar care să ajute la ușurarea activității pentru toată lumea: ușurarea activității pentru justițiabil – în primul rând – pentru avocat și, nu în ultimul rând, pentru judecător”.
Peste trei milioane de lei pentru Tribunal
Secretarul de stat Mihai Pașca a anunțat și o investiție la Tribunalul Arad, de peste trei milioane de lei, aprobată de Ministerul Justiției. Aceasta prevede reabilitarea întregii instalații de climatizare și ventilare a Tribunalului. Toate acestea din cauza hotărârii de Consiliu Local care prevede demontarea instalațiilor de climatizare aflate pe clădirile amplasate în centrul orașului.
„Tribunalul Arad a pus la punct un proiect de reabilitare a întregii instalații de climatizare și ventilare a clădirii și deja a fost aprobată o finanțare de peste trei milioane de lei pentru punerea în practică a acestei investiții și pentru modernizarea instalației cu ventilo-convectoare a întregii climatizări a Tribunalului Arad. Urmează procedura de atribuire și, sperăm noi, până în toamnă putem să oferim condiții civilizate tuturor celor care lucrează aici, dar și justițiabililor. Aș mai adăuga aici că la Arad există niște servere de care beneficiază nu doar Tribunalul Arad, ci în curând un număr mult mai mare – înțeleg că există posibilitatea ca să se extindă aceste facilități și să fie și alte servere aduse la Tribunalul Arad, care vor deservi mai multe instanțe din țară – și, ca atare, cu atât mai mult este necesară o bună ventilare, iar aerul condiționat să funcționeze în condiții optime pentru că altfel putem avea probleme de ordin tehnic”.
Alături de cei doi secretari de stat în Ministerul Justiției, în vizită la Tribunalul Arad s-a aflat și vicepreședintele Curții de Apel Timișoara, Diana Duma, care a punctat că „orice inițiativă, orice demers pentru îmbunătățirea și implementarea dosarului electronic trebuie încurajată și sprijinită, context în care Curtea de Apel sprijină întreaga echipă de specialiști din cadrul departamentului de informatică din Tribunalul Arad, care au avut curajul de a deveni pionierii dosarului electronic și care acum încearcă să îmbunătățească, să găsească noi variante de a implementa la nivel național acest proiect”, a explicat Pașca.
Tribunalul Arad găzduiește serverul de back-up al Inspecției Judiciare și se preconizează, dat fiind faptul că se situează la o distanță destul de mare de București, iar normele tehnice impun acest lucru, ca Tribunalul Arad să găzduiască și un server de back-up al viitorului program Ecris 5, de aceea asigurarea unei climatizări optime a Palatului de Justiție era necesară a fi făcută.
Trimite articolul
XInitiativa este deosebita,si ea dureaza de ceva timp,insa se cere o conditie: tot ce este in dosar,dar absolut tot,sa se reflecte in asa zisul dosar electronic,acesta sa nu fie o selectie a originalului,cu pagini lipsa ori cu acte ale instantei sau institutiilor ori persoanelor care difera de cele originale,atit ca si continut,cit si ca asezare in pagina(numerotare,aliniate,semne de punctuatie,etc).