Vom avea centură în regim de autostradă cu tunel în vecinătatea aeroportului. Aceasta este ultima decizie luată de Ministerul Transporturilor în urma consultării cu constructorul centurii Aradului. Varianta pentru care se optase până acum vorbea de finanţarea prelungirii cu 350 de metri a pistei Aeroportului Arad, pentru ca autostrada să nu mai încurce traficul aerian. Realizarea şoselei la doar 392 de metri de pistă ar fi disturbat buna funcţionare a echipamentelor aeroportuare şi a Instrument Landing System (ILS), aparat care poate ghida avioanele la aterizare în condiţii de ceaţă.
Întreaga investiţie a pornit de la scandalul legat de faptul că şosea intersecta perpendicular pista. Cum problema a fost descoperită, se spune, după proiectare, iar efectele erau dezastruoase pentru baza aviatică arădeană, s-au căutat soluţii. Una viza prelungirea pistei cu 350 de metri (cu un cost undeva pe la cinci milioane de euro), alta, mult mai costisitoare, construirea unui tunel aflat la minimum trei metri sub nivelul solului, prin care să treacă autostrada propriu-zisă. O altă variantă, aproape imposibil de realizat, se referea la mutarea totală a amplasamentului centurii (caz în care trebuia refăcută documentaţia).
Soluţia ieftină, abandonată
Iniţial, în consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor s-a aprobat finanţarea prelungirii pistei. Urma să se facă un studiu de fezabilitate şi un proiect tehnic, acte aflate deja în lucru. Reprezentanţii Aeroportului rezolvau astfel două probleme: realizau pe banii ministerului un vis de ani de zile, prelungirea pistei, dar şi plângerile arădenilor legate de zgomotul creat de survolarea avioanelor (se schimba direcţia de aterizare a avioanelor, adică se muta de la survolarea dinspre oraş la cea dinspre IAS Mureşul).
Oficialii sperau că lucrările la prelungirea pistei vor începe în primăvară, moment până la care aeroportul ar fi avut ceva de suferit în condiţiile în care pista era scurtată 300 de metri, pentru a lăsa un spaţiu în apropierea şantierului autostrăzii.
Tunel în regim de autostradă
Lucrurile s-au schimbat între timp. Potrivit secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru, factorii decizionali au optat în cele din urmă pentru realizarea unui tunel în vecinătatea aeroportului, în condiţiile în care nu puteai obliga firma constructoare să execute o altă lucrare decât cea la care s-a obligat prin contract (centura în regim de autostradă).
„Nu putem să le impune altceva. Schimbarea soluţiei iniţiale a fost acceptată de constructor. Vreau însă să vă spun că nu vom suplimenta bugetul alocat centurii Aradului pentru realizarea acestui tunel care va fi tot în regim de autostradă. Vom avea, ca atare, în vecinătatea aeroportului, autostrada îngropată. Tunelul va avea două benzi pe sens iar construcţia acestuia nu va întârzia termenul final de predare al centurii”, susţine Eusebiu Pistru.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!