Strategia energetică a judeţului Arad pentru perioada 2010 – 2020, afişată la transparenţă de către Consiliul Judeţean Arad, a dezvăluit faptul că s-a dorit folosirea experimentală de biodiesel pe post de combustibil pentru autobuzele din parcul auto al societăţii. În documentul menţionat se subliniază faptul că lipseşte doar decizia politică, o iniţiativă prin care să se pună în legătură toate părţile implicate în producţie şi consumul de biodiesel, pentru ca judeţul să devină unul mai puţin poluat, măcar din punctul de vedere al emisiilor de la autobuzele CTP.
„În judeţul Arad există pusă la punct tehnologia de producere a bioetanolului şi a biodieselului de către specialişti din universităţile arădene şi de către ingineri care încă mai lucrează pe platforma Combinatului Chimic Vladimirescu”, se subliniază în strategia energetică. Documentul cuprinde o serie de variante mai mult sau mai puţin la îndemâna administraţiei locale pentru a face economii la consumul de energie, pentru producerea energiei verzi şi pentru reducerea poluării.
„Din grăsimi provenite din abatoare, din uleiul ars produs în cantine şi restaurante se poate obţine astfel, în judeţul Arad, biodiselul de cea mai bună calitate care de altfel a şi fost experimentat la Compania de Transport Public Arad. Printr-o decizie politico – administrativă care să pună la un loc în jurul unei mese rotunde la Consiliul Judeţean Arad, Agenţia de Protecţie a Mediului Arad, Compania de Transport Public Arad, agentul economic posesor al instalaţiei de produs biodisel de pe Platforma Vladimirescu, se poate asigura combustibilul necesar pentru autobuzele care brăzdează municipiul şi judeţul Arad la preţuri aproape neglijabile, la fel ca şi în celelalte oraşe şi capitale europene, reducându-se poluarea cu grăsimi a sistemului de canalizare al oraşului”, se subliniază în documentaţia publicată de CJA.
Doar intenţie
Petru Cuvineanu, directorul tehnic al Companiei de Transport Public, ne-a confirmat faptul că, în urmă cu circa doi ani, societatea a avut în vedere intrarea într-un program naţional, pentru implementarea folosirii biodieselului la autobuzele din parcul auto. „Nu am avut şanse de implementare a programului, deoarece, chiar dacă modificările care trebuie aduse maşinilor sunt foarte mici, la nivel local nu exista producător”, a spus Cuvineanu.
În dezbatere
Strategia Energetică, informează Consiliul Judeţean, s-a elaborat pornind de la ideea că resursele energetice tradiţionale sunt limitate. „Strategia se axează atât pe metodele moderne de economisire a energiei, cât şi pe producerea şi utilizarea treptată a tipurilor de energie verde. Dezbaterea publică la care a fost supusă strategia s-a bucurat de participarea unor reputaţi specialişti în domeniu, profesori de la cele două universităţi arădene, primari şi nu în ultimul rând reprezentanţi ai celor mai mari producători şi consumatori de energie: CET Arad, Gaz Vest Arad, Enel Banat filiala Arad, Compania de Apă Arad. Din discuţiile pe marginea strategiei, s-a desprins concluzia că există o largă deschidere spre retehnologizare şi spre investiţii în producerea de energie solară, eoliană, geotermală şi amenajarea unor microhidrocentale pe cursurile de apă din judeţ, remarcându-se şi disponibilitatea celor două universităţi arădene de a participa cu cadre didactice şi studenţi, la activitatea de cercetare şi implementare a strategiei”, informează reprezentanţii CJA.
Bioetanol la Socodor
Nici posibilitatea de a avea bioetanol de Arad nu a fost uitată. S-a stabilit şi o posibilă locaţie pentru culturi. „Făcând culturi de sorg zaharat pe solurile de la Socodor se poate obţine materia primă de fabricaţie a bioetanolului”, precizează specialiştii.
JA -S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!