ARAD. Facturile la energie electrică au explodat în ultimele săptămâni, tot mai mulți consumatori trezindu-se cu un consum estimat facturat foarte mare, dar și cu prețuri de facturare ce depășesc cu mult nivelul de tarifare stabilit prin contract. Cei mai mulți arădeni care sunt în această situație reclamă faptul că estimarea consumului este făcută luând în calcul valorile din 2021, chiar dacă în acest an consumul lor este mai mic, poate chiar încadrându-se într-una din situațiile ce permit plafonarea prețurilor.
Declarații de la ANRE
În speța facturilor umflate, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Reglementare în domeniul Energiei – ANRE, Zoltan Nagy, a ieșit public să anunțe că se va face o restituire a diferenței de facturare. Nagy face referire la alineatul 9 din articolul 1 din OUG 27/2022. Practic, restituirea de care vorbește Nagy este o regularizare ce va fi făcută în luna februarie și în urma căreia s-ar putea ca unii dintre consumatori să primească facturi cu sume negative. „Există o prevedere în ordonanța 27. După ce se închide anul 2022, când avem tot consumul pe anul 2022, ceea ce se întâmplă la sfârșitul lunii ianuarie 2023 – cei care trec dintr-o categorie în alta, în jos, adică au fost între 100 și 300 și au reușit să reducă sub 100 consumul mediu lunar, pe 2022, adică a fost sub 100, în luna februarie li se restituie diferența. Și la fel, și cei care au fost peste 300 și reușesc să intre sub 300 în anul 2022, în februarie vor primi diferențele plătite. Se vor restitui de către furnizori şi furnizorii vor primi diferența de la bugetul de stat”, a declarat Zoltan Nagy-Bege.
Ce spune OUG 27?
Textul ordonanței aferent regularizării din februarie prevede: „În cazul clienților casnici care nu pot beneficia de prevederile alin. (1) lit. a) și b) – n.r. etapele de plafonare; în funcție de consumul anului 2021, dar al căror consum înregistrat în anul 2022 se încadrează în oricare din tranșele de consum prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), precum și în cazul clienților casnici și noncasnici racordați începând cu data de 1 ianuarie 2022, furnizorii emit în luna februarie 2023 facturi de regularizare a consumului facturat anterior aferent perioadei de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, utilizând prețul final conform tranșei aferente de consum, și facturează consumul înregistrat după data reîncadrării la prețul final corespunzător tranșei de consum. În cazul schimbării furnizorului în perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, regularizarea se face de către furnizorul actual doar pentru perioada aplicării contractului de furnizare încheiat cu acesta.”
Rezumând, această prevedere ar putea fi o speranță pentru arădenii care plătesc în aceste luni facturi mai mari și care ar fi putut beneficia de compensări. Totuși, până atunci, facturile trebuie achitate, consumatorii creditând din propriul buzunar companiile furnizoare de electricitate. Iar pe de altă parte toţi cei care au avut un consum mai mare decât cele stabilite pentru a plafonare rămân cu tarife exorbitante calculate şi facturate de furnizorii de energie.
Trimite articolul
XSa fie regulați guvernanții si politicienii, la fel cum ne-o trag si ei, 9!
Ce nu inteleg eu , daca este dictat sau citit contorul, ce imi cauta in facturi estimari?
Nu valoarea consumata este cea platita?
Adica platesc in avans la ce pret eu ei chef si cat au ei chef, si in minus vine tot cat au ei chef.
Nu vi se pare ceva ciudat aici?