Situația de criză generată de schimbarea operatorului în ceea ce privește colectarea deșeurilor menajere continuă. După șapte zile de când RETIM a intrat în Arad, tomberonale sunt în continuare pline, platformele de gunoi la fel, iar compania pare că nu poate face față situației găsite pe teren. În acest context, a avut loc o nouă ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, convocat de către Prefectura Arad, la care au participat toți șefii de instituții din Arad, președintele CJA – Iustin Cionca, reprezentantul ADI SGDI – Adrian Țolea, precum și trei directori din partea RETIM.
Suplimetare cu mașini
„Situația pe care am regăsit-o în municipiu nu a fost cea mai fericită. O bună parte dintre tomberoane au conținut necorespunzător – vorbim aici de arbori, echipamente electrocasnice sau chiar mobilier. Din păcate se mai adaugă și faptul că aproximativ 50% dintre agenții economici nu au încheiate contracte de salubrizare și aruncă gunoiul în tomberoanele destinate persoanelor fizice. Cert este că încercăm să facem față situației: am adus mașini din alte părți, în medie fiind folosite 16 mașini pentru municipiu, din cele 29 disponibile. S-a lucrat în schimburi prelungite și pe perioada week-endului. Vom mai suplimenta, în continuare, cu mașini de unde putem, cu oameni din întreaga țară”, a punctat Dan Pascu, director RETIM.
Reprezentanții RETIM au recunoscut că au o problemă în ceea ce privește eficiența, dar că încearcă să găsească soluții. „Pe de o parte, dat fiind faptul că sunt foarte multe deșeuri depozitate în afara tomberoanelor se stă câte 2-3 ore la o platformă, în loc de aproximativ 30 de minute, iar pe de altă parte avem o problemă și la groapa de gunoi. În caietul de sarcini se preciza că o parte considerabilă, aproximativ 60% din totalul deșeurilor, va ajunge la alte două facilități – stația de sortare și stația de compostare, iar diferenţa va ajunge doar la groapa de gunoi. Însă, cele două facilități nu sunt disponibile momentan și trebuie să urcăm cu toate mașinile pe rampa de la groapa de gunoi – ceea ce ne îngreunează foarte mult, accesul fiind dificil și pierzându-se aproximativ 2 ore la o urcare. În acest sens, se încearcă găsirea unei soluții: fie predarea către noi a stației de sortare, fie găsirea unui teren pe care să putem face o stație de transfer, temporară. Astfel am putea fi mult mai eficienți”, a mai spus directorul RETIM.
Termen până duminică
Directorii instituțiilor deconcentrate au concluzionat că firma timișoreană trebuia să își rezolve problemele organizatorice înainte de a intra „în pâine” și, deși s-a propus chiar suspendarea contractului cu RETIM, s-a votat acordarea unui nou termen limită: 6 mai. Suspendarea contractului a fost propusă de comisar șef Sorin Brădicean de la Garda de Mediu, fiind poziția sugerată de la nivel de Minister al Mediului. În acest context, trebuie amintit că pe 2 mai, după expirarea unui nou ultimatum dat de către Garda de Mediu, RETIM a fost amendată cu 70 mii lei, iar cel mai probabil amenzile vor mai curge până când Aradul va fi salubrizat corespunzător.
Concluzia directorilor arădeni de instituții a fost că firma timișoreană nu are capacitatea de a face față salubrizării menajere din municipiu și din celelalte 24 de localități care fac parte din zona I și că estimările ce au stat la baza caietului de sarcini aferent contractului nu au fost unele reale. Rămâne de văzut cum va acționa RETIM în cele patru zile pe care le are la dispoziție pentru a readuce curățenia în Arad.
Ajutor de la Poliția Locală
În urma discuțiilor purtate în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, se pare că se va apela la Poliția Locală pentru a interveni în control la agenții economici. Propunerea a fost făcută de către Dana Dănoiu – Agenția pentru Protecția Mediului Arad, care a precizat că „polițiștii locali cunosc zonele, cartierele, știu unde sunt firme și au abilități în controlul pe mediu. La companiile mai mari se poate apela și la Garda de Mediu, dar aceștia nu au personal suficient pentru a verifica 2000 de agenți economici”.
Raportul ADI SIGD Arad
ADI SIGD Arad ne-a informat că în perioada 24.04.2018 – 01.05.2018, operatorul S.C. Retim Ecologic Service SA, a colectat din Zona 1 o cantitate de 1.540 de tone de deșeuri menajere, dintre care peste 1.200 tone doar din municipiu. „În ceea ce privește rata de contractare a utilizatorilor persoane fizice, din cadrul Zonei 1, situație se prezintă astfel: gospodării individuale total Zona 1 – 35.162 contracte – 81.443 persoane; gospodării individuale municipiul Arad – 12.636 contracte – 26.220 persoane; Asociații de proprietari municipiul Arad – 1.302 contracte – 54.780 persoane. În ceea ce privește persoanele juridice și instituțiile publice avem următoarea situație: zona 1 – 2.357 contracte dintr-un total de 4.850, dintre care 2.151 în municipiu. Rata de contractare este puțin peste 50% atât în ceea ce privește utilizatorii persoane fizice cât și persoanele juridice”, a punctat Adi Țolea – reprezentant ADI Deșeuri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!