Am trăit o seară sub vraja superbei piese de teatru „Un tramvai numit dorinţă”, jucată exemplar de actorii Teatrului Maghiar de Stat Cluj. O piesă care îţi deschide pofta de spectacole bine jucate şi bine gândite. Şi care te împinge la teatru zi de zi, spectacol după spectacol. Te face să nu faci pauză, ci să fugi pe scări imediat la „Crima din strada Lourcine” de Eugène Labiche, în regia lui Felix Alexa, jucată de actorii Teatrului Naţional „I.L. Caragiale”din Bucureşti şi, chiar dacă nu e pe gustul tău, să nu te foieşti şi să nu îţi vină să pleci. Şi să mergi la Shakespeare cu inima cât un purice în speranţa, mereu aceeaşi, că te vei reîntâlni cumva cu subperbul „Titus Andronicus”, jucat de mult la festival în Arad. Şi să (mai) speri că cele cinci spectacole ale Teatrului Excelsior, Teatrului Mic, Trupei Tais & Teatrul Natţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca şi a Teatrului „Regina Maria” Oradea, adică cele care au mai rămas de jucat în Festivalul Internaţional de Teatru Clasic Arad te vor mişca.
Vineri
Vineri, 17 noiembrie, organizatorii FITCA 23 ne promit că începând cu ora 18.00, „atmosfera se detensionează şi păşim cu încredere în lumea libertăţilor şi a încrederii, la propunerea Teatrului Excelsior din Bucureşti. «Fluturii sunt liberi» de Leonard Gershe, în regia lui Erwin Șimșensohn – pentru prima dată la Festivalul de la Arad – îşi merită cu certitudine statutul de poveste de dragoste. O lume a depăşirii oricăror impedimente în numele iubirii, cu actorii Alex Călin, Ioana Anastasia Anton, Catrinel Dumitrescu, Șerban Gomoi”. Cu ce ne „ameninţă” organizatorii vineri? Cu faptul că, printre altele,„cu un ochi veți râde, cu celălalt poate veți plânge, dar în final veți aplauda și vă veți încărca cu mai multă înțelegere a vieții și cu mai multă speranță de bine”.
Sâmbătă
Weekendul va continua la FITCA 23 cu o deşteptare: „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, în regia şi scenografia lui Vlad Cristache, producţie a Teatrului Mic din Bucureşti. Un poem teatral rock, pe muzica originală compusă de Daniel Rocca şi cu interpretarea live a trupei FiRMA. Adică „un spectacol dur despre lumea întreagă, dar mai ales despre poezia tinereţii încă nepervertite de regulile încâlcit de absurde ale societăţii”. „Deşteptarea primăverii” vine sâmbătă, 18 noiembrie, de la ora 19.00, în Sala Mare a teatrului arădean.
Duminică
Pe 19 noiembrie, la finalul ediţiei 23 a Festivalului Intrenaţional Clasic de la Arad, organizatorii vin cu doua propuneri: de la ora 17.00, tinerii actori clujeni Denisse Moise, Cosmin Stănilă, Radu Dogaru, Dan Pughineanu, Andreea Bănică, Alexandru Chindriș, Alex Popa, Nicole Burlacu, Irina Sibef, Robert Danci, Maria Teișanu, Norbert Boda, Alexandru Popa, Blanca Doba, reuniţi în recent înfiinţata trupă Ţais, prezintă pe scena Sălii Studio un spectacol după texte de I.L.Caragiale, în propria lor versiune regizorală, în coproducţie cu Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca.
Iar, de la ora 19.00, se oferă un alt gen de spectacol: musicalul. Adaptare de Joseph Stein după povestirile lui Sholom Aleichem, în regia lui György Korcsmáros, produs de Teatrul „Regina Maria” Oradea, spectacolul „Scripcarul pe acoperiş” îşi propune să ne poarte la începuturile secolului XX, într-o perioadă de suferinţă a comunităţii evreieşti din Rusia Imperială, atunci când pogromul ameninţă să destabilizeze valorile culturale şi religioase iudaice.
Un spectacol clasic, jucat pe Broadway din 1964, „Scripcarul pe acoperiş” este primul musical care a depăşit 3000 de reprezentaţii. Spectacolul de la Oradea a obţinut două distincţii la Festivalul Internaţional de Teatru ATELIER 2012: Premiul special al Juriului pentru actorul Richard Balint şi Premiul pentru Cel mai bun coregraf – András Loránd. Un spectacol cu două nominalizări la Gala Premiilor UNITER, pentru Cea mai bună actriţă într-un rol secundar – Ioana Dragoş-Gajdo şi Cea mai bună scenografie – Vioara Bara.
Seara de marţi va veni cu bonusul acestui festival şi cu bau-bau. Dar despre finalul FITCA 23 vă vom povesti într-un alt material.
Citiți principiile noastre de moderare aici!