Ziua de marţi a adus cu ea confirmarea: Gheorghe Falcă, primarul municipiului Arad, conduce din umbră şi Consiliul Judeţean Arad (CJA) care, în prezent, îl are în faţă pe Adrian Ţolea, vicepreşedintele instituţiei. În cadrul unei conferinţe de presă, Ţolea a anunţat că a modificat din temelii programul de modernizare a drumurilor judeţene, program întocmit de preşedintele Nicolae Ioţcu, în prezent arestat preventiv. Şoselele gândite a fi modernizate pe bani europeni au fost reprioritizate, iar una dintre ideile megalomane ale primarului Gheorghe Falcă a apărut, dintr-o dată, pe lista de investiţii a CJA. Despre ce este vorba? Despre inelul de centură a municipiului, cu pod peste Mureş, posibil şi ecluză. Dacă în epoca Ioţcu acest lucru nu apărea nici măcar la stadiul de idee, odată ce „la butoane” a apărut Adrian Ţolea, cunoscut ca fiind un apropiat al lui Falcă, proiectul respectiv a devenit unul prioritar.
Au schimbat din mers
Încă de anul trecut Nicolae Ioţcu anunţa că, în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, axa Infrastructură Rutieră, este vizată modernizarea drumului Arad-Şiria-Seleuş şi mai multe şosele care leagă judeţul nostru de judeţul Timiş. „Aplicăm pentru aceste drumuri fiindcă ne poate ajuta la punctaj. Fiind şosele interjudeţene, care leagă Aradul de Timiş, vom câştiga cu siguranţă proiectele”, spunea Ioţcu. În data de 31 iulie 2015, la o săptămână de la arestarea preşedintelui CJA, Ţolea a participat la o întâlnire a judeţelor din regiunea vest, întâlnire care a avut drept scop finalizarea listelor cu proiectele care vor fi depuse pentru finanţare europeană. La această întâlnire Ţolea a schimbat aproape în întregime lista de proiecte. Dar să vedem cum arăta lista în varianta iniţială.
Se dorea modernizarea drumului Arad-Şiria-Seleuş, a drumului Lipova-Şiştarovăţ-Cuveşdia-limită Timiş, a drumului Neudorf-Chesinţ-limită Timiş, a drumului Sânpetru German-limită Timiş, a drumului Secusigiu-limită Timiş şi a drumului Birchiş-limită Timiş. Acestea urmau să fie modernizate cu bani europeni. Exista şi o listă de rezerve din care făceau parte drumurile Pâncota-Buteni, Mişca-Apateu-Berechiu şi Zăbalţ-limită Timiş.
Ţolea a şters cu buretele mare parte din proiectul iniţial şi l-a redesenat astfel: pe lista de investiţii intră doar trei drumuri, nu cinci, respectiv Arad-Şiria-Pâncota-Târnova-Buteni (dispare bucata Pâncota-Seleuş), Sânpetru German-limită Timiş şi Secusigiu-limită Timiş. „Pâncota-Buteni nu are şanse să fie finanţat, chiar dacă era în lista de rezerve. Şi asta pentru că nu face parte din reţeaua europeană de drumuri TEN-T. Bucata Pâncota-Seleuş ne angajăm să o facem noi, din fonduri proprii”, a spus Adrian Ţolea.
Ideea lui Falcă
În ceea ce priveşte lista de rezerve, primul proiect de aici, întâmplător sau nu, este chiar ideea lansată în spaţiul public de Gheorghe Falcă, respectiv închiderea „inelului” de centuri din jurul Aradului. Proiectul cap de listă din rezerve este realizarea centurii cu pod peste Mureş, un proiect care vizează modernizarea a 11 kilometri de drum judeţean pe relaţia DN 69-Fântânele-Vladimirescu-Arad. „Este exact proiectul pe care l-a prezentat pe larg domnul Gheorghe Falcă”, a ţinut să explice Adrian Ţolea celor care nu şi-au dat seama de la început că primarul Aradului dă ordinele şi în Consiliul Judeţean. Valoarea estimată este una foarte mare, aproape nouă milioane de euro. Şi nu este de mirare, dacă punem la socoteală faptul că realizarea unui pod este foarte costisitoare. Ca şi comparaţie, modernizarea drumului Mişca-Apateu-Berechiu, lung de 20 de kilometri, costă cu vreo 200.000 de euro mai puţin decât proiectul lui Falcă. Şi acest drum a fost inclus pe lista de rezerve. În sfârşit, ultimul proiect inclus pe lista de rezerve este cel de modernizare a drumului Lipova-Şiştarovăţ-Cuveşdia-limită Timiş. Restul şoselelor incluse în primul proiect mai aşteaptă. Până când, asta rămâne de văzut.
Pentru oameni
Adrian Ţolea a ţinut să precizeze că recreionarea listei de investiţii se adresează mai multor cetăţeni decât prima variantă. „Prin această redistribuire am realizat un program pentru modernizarea drumurilor mult mai bun pentru judeţul Arad. În plus, prin modernizarea drumului Arad-Pâncota-Târnova-Buteni, conectăm staţiunea Căsoaia la o şosea bună, iar distanţa dintre Arad şi Moneasa se va reduce odată cu această lucrare”, a mai spus vicepreşedintele cu atribuţii de preşedinte al CJA.
După discuţii
Referitor la influenţa lui Falcă faţă de deciziile luate în CJA, Ţolea a precizat că „domnul Falcă şi cu mine am reprezentat Aradul la întâlnirea Consiliului de Dezvoltare Regională. Primarul Aradului a cerut ca proiectul privind centura municipiului, cu pod peste Mureş şi ecluză, să fie inclus pe lista de rezerve a judeţului nostru. Şi asta pentru că nu a putut să cadă de acord cu Nicolae Ioţcu în momentul în care a fost realizat primul plan de investiţii. Cei de la Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest au hotărât că proiectul centurii este unul viabil şi aşa a fost inclus acesta pe lista de rezerve”, a spus Adrian Ţolea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!