Cu doi ani în urmă, la senioratul activităţii sale profesionale, şi-a luat un doctorat în mass-media. Este înconjurat permanent de studenţii săi de la Universitatea de Vest „Vasile Goldiş” şi îl putem vedea în orice anotimp al anului hoinărind baudelairean pe străzile oraşului cu un aparat de fotografiat sau de filmat în mână.
Observator atent al lumii înconjurătoare, Virgiliu Jireghie „navighează” anonim prin spaţiul mulţimii arădene şi înregistrează în obiectivele aparatelor sale figurile trecătorilor şi spaţiul architectural arădean de pe principalele artere ale oraşului. Ca artist fotograf el se simte „acasă” îndeosebi mişcându-se prin mulţime, ori printr-o grădină botanică sau prin natură, dar mai ales în peisajul urban, în mijlocul edificiilor arhitectonice arădene – pe care le transpune în arta sa fotografică.
Proiect artistic remarcabil
Trăirile sale artistice de sorginte „clasică”, iată, metamorfozate sub un impuls postmodern s-au transfomat într-un proiect artistic remarcabil, de lungă durată, început în anul 2000 şi care continuă şi în prezent, sub genericul: „Arad, Nostalgicul fior al arhitecturii”. Astfel, în cadrul proiectului amintit, artistul fotograf Virgiliu Jireghie, membru A.A.F şi U.Z.P., şi-a deschis în acest început de iarnă, în Aula „Cicio Pop” din cadrul UVVG, cea de-a patra personală cu tema menţionată, manifestare prilejuită de Festivalul de videoclipuri „V. TUR. GOLDIŞ”, organizat de UVVG şi CCJA.
Vizitând expoziţia mi-a atras atenţia modul în care artistul fotograf prezintă o suită de detalii arhitectonice reprezentative pentru municipiul Arad, ca o producţie „cinematică”, dramaturgică, prezentând, parodiind, ori absorbind anumite forme arhitectonice în colaje unice. Am în vedere turnurile unor biserici şi catedrale arădene, care sunt „aglomerate”, aliniate şi montate direct în aparatul digital, precum ar fi „născute” într-un spaţiu virtual, devenind astfel o oglindă a subiectivităţii artistului fotograf, şi, evident, al privitorului, al consumatorului de artă. În această relaţie clasic-postmodern am reţinut, de asemenea, lucrările: „Dialog cu cerul”, „Holul lui Cronos”, „Turnuri de veghe”, „Cavalerii de la Teatru”, „Nocturne”, „Umbrele strămoşilor”, „Doi Grifobni” şi altele.
Aş putea conchide că noua personală a domnului Virgiliu Jireghie (a 34-a în ordine cronologică) ne dovedeşte pe de o parte că artistul-fotograf posedă un set stabil de valori artistice, pe care le-a consacrat (şi cultivat) de-a lungul timpului, dar şi o deschidere (şi abilitate) de a se adapta artei postmoderne, cotidiene, într-o epocă digitală.
redactia.jurnalaradean@informmedia.ro
INTERVIU JA: Onisim Colta, artist plastic
Interviu JA: Mihai Takacs, artist plastic
Citiți principiile noastre de moderare aici!