ARAD. „Aruncă pisica moartă de la unul la altul”. Constructorul de pe autostrada Nădlac-Arad şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) îşi aruncă unul altuia responsabilitatea stratului vegetal decapat de pe traseul autostrăzii. Scandalul a început în luna februarie, atunci când o comisie a CNADNR a venit pe şantierul autostrăzii pentru a face recepţia lucrării. Recepţia a fost solicitată, la momentul respectiv, de către reprezentanţii asocierii Astaldi-Max Boegl, cei care au câştigat licitaţia pentru finalizarea primului lot al autostrăzii Nădlac-Arad, respectiv bucata de şosea dintre Nădlac şi Pecica.
La momentul respectiv, Doru Călinescu, directorul Direcţiei de Calitate din cadrul CNADNR, cel care a condus comisia pentru recepţia autostrăzii, a enumerat mai multe nereguli ale lucrării, una dintre ele referindu-se la „munţii” de pământ decapat de pe traseul şoselei, dar care au fost abandonaţi pe terenurile agricole din zonă. Călinescu a spus că recepţia nu va fi realizată şi din cauza pământului şi i-a îndrumat pe constructori să găsească o soluţie pentru a scăpa de stratul vegetal. Au trecut aproape două luni de la acel moment, dar nu s-a luat nicio măsură. Din ce cauză? Pentru că reprezentanţii constructorului spun că… nu le intră în atribuţii. „Grămezile de pământ de pe autostradă nu sunt în responsabilitatea noastră”, a spus reprezentantul constructorului.
Reprezentanţii constructorului spun că solul vegetal nu a fost niciodată problema asocierii care a câştigat realizarea autostrăzii. „În momentul în care am semnat contractul, noi ne-am angajat să finalizăm construcţia şoselei. Nu să rezolvăm problemele lăsate de Romstrade pe şantier. Contractul nostru se referă strict la realizarea autostrăzii, nu la rezolvarea problemei pământului sau a altor situaţii lăsate nerezolvate de fostul constructor”, ne-au spus reprezentanţii constructorului.
S-a încercat o rezolvare
La un moment dat, în timpul vizitei comisiei CNADNR pe autostradă, aleşii locali prezenţi şi ei pe şantier au încercat să identifice posibile soluţii. Viceprimarul din Pecica, Miodrag Stoianov, spunea atunci că va încerca să preia o parte din pământ şi să îl transporte în oraşul pe care îl administrează, acolo unde va fi nevoie de el. Însă, ulterior, Stoianov a declarat că „vorbim despre nişte cantităţi uriaşe. Nu avem ce să facem cu el”. Iar problema nu este întâlnită doar în apropierea traseului autostrăzii, ci şi în localităţile limitrofe. „Recent am aflat că cei de la Romstrade au încheiat un contract pentru o groapă de împrumut cu o persoană fizică din Semlac. Este vorba despre un aranjament privat între fostul constructor şi persoana respectivă, nici măcar prin intermediul CNADNR. Acestea nu sunt problemele noastre şi nu avem cum să le rezolvăm”, ne-a spus un reprezentant al asocierii Astaldi-Max Boegl.
De la Romstrade
Se pare că problema stratului vegetal se trage de la fostul constructor, Romstrade. Această firmă a câştigat, iniţial, realizarea autostrăzii Nădlac-Arad, lotul I. Dar, din cauza întârzierilor înregistrate şi din cauza ilegalităţilor comise de administratorul firmei, Nelu Iordache, CNADNR a hotărât să rezilieze contractul cu Romstrade. Aşa că şantierul a fost abandonat cu bune şi cu rele, dar mai ales cu rele. În teorie, mai ales că există contracte semnate clar între Romstrade şi alte persoane fizice sau juridice, Romstrade ar trebui să rezolve problema. Practic, despre Romstrade nu se mai prea aude nimic.
Nu se vede „luminiţa”
În momentul de faţă avem o singură certitudine: există mult pământ în proximitatea autostrăzii. Dar, pentru moment, nu ştim cine şi ce va face cu el. Pentru că CNADNR aruncă problema în curtea celor de la Astaldi-Max Boegl, iar constructorul arată contractul şi spune că nu se specifică nicăieri faptul că trebuie să scape de stratul vegetal. Aşa că… aşteptăm să vedem cine va ceda primul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!