ARAD. Proiect cu greutate, pe ordinea de zi a şedinţei ordinare de joi a Consiliului Local Municipal. E vorba de aprobarea contractării unei finanţări rambursabile în valoare de până la 100.000.000 lei, în scopul realizării investiţiei publice de interes local „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ștefan cel Mare”.
Să ne amintim, la momentul lansării din 2018, proiectul de faţă era catalogat ca unul dintre cele mai mari proiecte pe fonduri europene pentru municipiul Arad.
„Vorbim de legătura din Vlaicu, de la UTA, cu Calea Timişorii şi Andrei Şaguna. Vom trece Mureşul pe un pod nou şi vom ajunge pe Ogorului şi Calea Timişorii. Toată această lucrare are o valoare de 49 de milioane de euro” – anunţa primarul de atunci al municipiului Arad, Gheorghe Falcă.
Un an mai târziu, în noiembrie 2019, Primăria și Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest semnau acordul de finanțare a grandiosului proiect.
„Am semnat, în sfârșit, acordul de finanțare cu ADR Vest pentru unul dintre cele mai mari proiecte din fonduri europene din România! Aproape 50 de milioane de euro pentru un proiect cu un impact decisiv asupra traficului și a transportului public din Arad!” – declara, acum un an şi jumătate, Călin Bibarţ, pe atunci primar interimar.
Între timp, Călin Bibarţ a fost ales primar „cu acte în regulă”. Astăzi, în Raportul de aprobare ataşat proiectului de hotărâre în discuţie, Călin Bibarţ susţine următoarele:
„Având în vedere necesitatea asigurării finanțării obiectivului de investiție <Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ştefan cel Mare> din bugetul general al municipiului Arad şi din alte surse atrase în condiţiile legii, propun aprobarea contractării unei finanțări rambursabile în valoare de până la 100.000.000 lei, conform proiectului de hotărâre”.
Iar în proiectul de hotărâre se arată că împrumutul va fi luat pe o perioadă de 10 ani, din care 3 ani perioadă de grație şi 7 ani perioadă de rambursare. Garantarea finanțării rambursabile se va face cu cote defalcate din impozitul pe venit care fac parte din veniturile proprii ale bugetului local.
„Din bugetul local al Municipiului Arad se asigură integral plata: serviciului anual al datoriei publice locale; oricăror impozite şi taxe aferente realizării obiectivului de investiţie de interes local; alte cheltuieli neeligibile ale finanţării rambursabile menţionate” – se mai arată în document.
Dobândă variabilă
Conform Raportului Serviciului Contabilitatea bugetului general, datorie publică din cadrul Direcţiei Economice a Primăriei, rata dobânzii pentru acest împrumut „va fi compusă din partea variabilă ROBOR la 6 luni (rata medie a dobânzii interbancare din România pentru depozite plasate în RON), publicat zilnic de către BNR, la care se adaugă partea fixă, respectiv marja acordată de Bancă (%/an) prin oferta ce va fi depusă în cadrul procedurii de selecție a finanțatorului. Perioada de calcul a dobânzii este de 6 luni. Datele de plată a dobânzii sunt 30 aprilie și 31 octombrie a fiecărui an.”
În prezent, ROBOR la 6 luni este de 1,68%/an la data de 04.05.2021.
Împrumuturi în derulare
Specialiştii din cadrul Primăriei mai arată că „în prezent, toate cele 3 finanţări rambursabile externe contractate de la BERD şi aflate în derulare, sunt garantate cu veniturile proprii, parţial din Cote defalcate din impozitul pe venit (până la 5 milioane EUR), conform Acordului de garantare prin venituri din data de 30 octombrie 2006 şi Contractul de ipotecă pe venituri din data de 1 iulie 2014, ambele contracte încheiate între Municipiu şi BERD. (…) Menționăm faptul că din cele 4 contracte de credit aflate în derulare, 3 contracte ajung la rambursarea integrală în următorii 3 ani şi anume: BERD II va fi finalizat în iunie 2022, BIRD în august 2023 și BERD III în decembrie 2024.”
Cifre
Potrivit Primăriei, valoarea totală a proiectului „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ştefan cel Mare” este de 227.398.838,11 lei, din care valoare eligibilă este de doar 68.074.336,12 lei (66.712.849,40 lei finanțare nerambursabilă echivalentă cu 98% din valoarea totală eligibilă) şi valoare neeligibilă, care trebuie acoperită de municipalitate, este de 159.324.501,99 lei. Proiectul ar trebui finalizat până la 31 decembrie 2023.
Trimite articolul
XBine ca in Oradea si in alte localitati din tara se poate face cu fonduri europene, aici in sat nu se poate.
-
la noi se poate sa fii taxat pentru parcare in toate cartierele, desi amenajarea aia nu a fost facuta pe banii lor, si in principiu a adus mai multe locuri de parcare, si nu mai putine… dar na… foamea e mare…
-
Bibart lasă dracu firtasagurile și băgate și rezolva drumurile în oraș că te dam in judecată și pe tine și pe cei de la drumuri ,cum e posibil in 2021 sa arată străzile ca dupa război,apropo vezi că mie nu îmi schimba primăria bucșele la mașină cu ti le schimba ție,daca ști ce înseamnă bucșe!!!
-
Silcotrans are monopolul și este interzis altor firme sa participe la lucrări de reparații. Procurorul mulțumit, judecatorul fericit, administrația hrănită 😜 toată lumea Happy😂
-
Pai stimati Losa si Galatus una este sa spui ca toate strazile (citez ” strazile din oras”)sunt ca si dupa bombardament alta ca mai sunt cateva de refacut total sau de intretinut! Si va cer si voua sa le enumerati cu “titlu” ca poate vad cei de la primarie! Cat despre calitatea lucrarilor de reabilitare a strazilor din municipiu-in special in epoca gita (desi s-au facut multe inclusiv reabilitari ale caii de rulare tramvai) am scris stimati tovarasi si am tot scris …. Dar voi de asta nu va aduceti aminte numai ceea ce va convine!!! Sper ca in perioada Bibi urmarirea si platile sa se faca pe materiale si lucrari de calitate si nu pe borduri-rahat si mixtura asfaltica care se face gropi dupa primul sezon rece! Deci am scris si tot scris aici…Dar una este sa minti ca nu s-a facut nimic, si alta ca da, s-au facut multe lucrari de rahat care acuma trebuiesc reparate cum trebuie si intretinute! Si asta am mentionat-o pentru Doru! Dar voi stimati ce ati citit si ce ati inteles din ce am scris? Am vorbit ca da trebuiesc si intretinute multe strazi care au fost rebilitate prin diferite fonduri bugetare si ca in prezent se lucreaza la alte cateva zeci de strazi! Si ca da sunt si de reparat dupa ce multe au fost reabilitate acuma ceva ani! Dar sa spui ca totul arata ca dupa razboi este doar asa ca sa critici.. Si am omis aici lucrarile intre si dintre blocuri facute in proiectul de regenerare urbana. Si da stimabili ma plimb prin cartiere si Arad probabil mai mult decat primarul (sau au fost perioade) pentru ca asa imi impunea indatoririle! Deci incercati stimabili Losa si Galactus sa fiti mai obiectivi cand aruncati CU NOROI NUMAI DE DRAGUL DE A SCRIE! SI STATI LINISTITI ca nu am votat cu portocalii niciodata!
-
-
Fii mai specific stimate Doru: enumera strazile care in prezent arata “ca dupa razboi”! Pentru ca sunt zeci de strazi care au fost reabilitate prin programele PNDL si de la buget(si nu vorbesc de programul de regenerare urbana dintre si intre blocuri) si zeci de strazi (in special in zona veche a Aradului) care se afla in lucrari de reabilitare si se prezinta bine! Deci stimate dorule fi specific si enumera starzile! Eu nu contest ca nu tot Aradul arata bine si ca nu mai sunt strazi care au fost reabilitate si care acuma necesita din nou intretinere! Dar sa scrii si sa vorbesti numai asa Dorule…. Deci ernumara strazile “ca dupa razboi”!! Raspunzi????
-
tovarase coreea de Nord,du-te prin Parneava si le vezi,sunt pline cu denivelari,facute de mantuiala…, apoi mergi si pe niste stradute din Micalaca,peste pod..,mai gasesti si prin Buja, etc! Se pare ca lancezesti toata ziua pe net, mai iesi si tu prin oras,vezi ca e aproape vara, tovarase Coreea de Nord! Sau esti la Kim si iti da ceaiul??
-
Mig29 ești prostut bine😭sincer îmi pare rău de tine! Cine te-a spălat pe creier? Toate lucrarile sint făcute în bătaie de joc. Cel care semnează lucrările de primire să-i cada mâinile sa numai poata semna nici o timpenie. Sint strazi care acum trebuiesc sparte din nou după ce sau asfaltat.
-
-
-
-
Bineinteles ca nu se poate. La fonduri europene e de muncit. Un credit ti-l da orice banca fara sa-i pese daca se face ceva, daca e bun sau rau. Banii oricum si-i ia inapoi
-
Din imprumuturi e mai usor de furat, dacat din bani europeni… Cu atat mai curios, ca falca se lauda ca a lasat primaria cu plusuri de sute de milioane in buget! Bibi invata repede…
În primii 10 ani de la acceptarea în UE, Aradul a atras 99 mil. euro fonduri nerambursabile…. Oradea, 270 mil. (statistici oficiale) De atunci diferența și așa mare a crescut exponențial. Ăsta e doar un aspect… Modestia intelectuală a administrației arădene, a făcut să nu înțeleagă ca singurul mod de dezvoltare sustenabilă, sunt fondurile nerambursabile(și alea pe proiecte serioase, de impact, si nu pe protejarea curcudelului de stâncă, de exemplu) . Bine, amu nu e doar “modestia,, , e și ticăloșia, incapacitatea, și apetitul insațiabil pentru bagatu’ mâinii în borcanul cu miere….
-
Cu mentalitate de Brad (lasata mostenire lui bibi!) nu ai cum sa nu cobori Aradul la rang de Comuna!!!
Proiectul ar trebui finalizat până la 31 decembrie 2023! Ha Ha HA, poate 2033
-
Cu sârmele alea se termina proiectul ,problema e dacă va fi și rezistent.
Cine ma voteaza ?? Promit Sa fur Mai Putin de cat bibi 😄😄
De fapt e o copie un kitsch după alte poduri existente în lume.Un copy-paste ,cine sa -și mai bata capul pt ceva original.Nu cred ca era nevoie de ceva spectaculos ci de ceva rezistent și util.Se pare ca se va circula în șir indian ,pe o singura banda pe sens.
fonduri europene sau nimic sunt iar bani furati ar trebui aradenii sa iasa in strada e furt pe fata e bataie de joc la adresa aradenilor.orasul e plin #e gropi mizerie si tu faci pod pe imprumut…falimentar!
-
Nu este numai pe imprumut! Este o parte eligibila a proiectului si alta neeligibila! Probabil ca doar constructia podului in sine este “COSTUL “ELIGIBIL” SI AICI FINANTAREA nerambursabila este in proportie de 98% din fonduri europene! Amenajarea strazilor pana la pod si de la pod spre Aradul nou sunt costuri neeligibile pentru acest proiect (UE nu le-a acceptat) si pe acestea trebuie sa le suporte Primaria integral! Dar la asa cum este scris articolul, asa cititori si asa comentarii! Prin cele ce am scris nu iau apararea administratiei portocalii a Aradului, intr-adevar suntem departe, foarte departe de Oradea la atragere de fonduri UE! DAR UNDE TREBUIE SA FIM OBIECTIVI SI SA CORECTAM “ceata” din articol trebuie sa o facem nu numai sa aruncam cu rahat! Ca la asta ii foarte bun “rumunul”! Pricepit ceva stimate Mike???
Poate face și în Gradiste canalizare
, pe strada principala, Petru Rareș .
-
PADURARUL BIBI NU ERA SIGUR CA VA FI PRIMARUL ARADULUI ,L-A AVANSAT PE TEO TIGAN DIR.GENERAL RNP ROMSILVA BUCURESTI SI A PREGATIT PT EL(BIBI) POSTUL DE DIRECTOR RNP ARAD IN CAZ CA PIERDE PRIMARIA ARADULUI!DEVENIT PRIMAR AL ARADULUI ,,LA MUSTATA” BIBI A RAS OAMENII LUI FALCA CU ,,EXPERIENTA” SI A PUS IN FUNCTII OAMENII LUI CU FIRMELE NOI DE CASA!ALT CONDUCATOR ALTE FIRME!TOTUL E PE BANI !CE MAI CONTEAZA NOI SUNTEM PROSTII!POATE VEDEM VREO SURPRIZA DIN RAZBOIUL BIBI VS FALCA !!!!!!!!!
-
Exista canalizare , stimabile Gerula, pe str. Petru Rares. Canalizarea in care s-a racordat METRO! Dar da este canalizare numai pe partea opusa liniilor de tramvai.
As vrea din suflet sa iasa toti cetatenii Aradului in strada sa ii dam dracu jos pe NENOROCITII ASTIA LU’ FALCA!
Bă ORDINARILOR! Mai avem doar putin pana sa ajungem ZONA DEFAVORIZATA!!! Pana aici ne-ati adus! Toate drumurile si strazile arata ca dupa razboi! Cladirile la fel! Traficul e infernal datorita faptului ca nu va intereseaza sa faceti drumuri secundare! Plombari penste plombari facute de Porr si Silcontrans care tin pana la prima ploaie dar platite cu bani de autostrazi! Ati renovat Teatrul de 100 de ori in 5 ani…atat ati facut!
Mai bine ați face un pod peste calea ferata de la selgros și de la drumul spre horia. la ora de vârf faci o ora din Vladimirescu pana la selgros