ARAD. ADI Deşeuri a încins din nou spiritele în extraordinara CLM de luni, 9 ianuarie, prima şedinţă de consiliu local din acest an. De data aceasta, a fost vorba de cotizaţia pe care municipiul Arad o are de plătit asociaţiei în 2023 şi de nişte servicii (cam costisitoare) de consultanţă pe care ADI Deşeuri vrea să le contracteze.
În fapt, a fost votat un singur proiect de hotărâre „privind acordarea unui mandat special reprezentantului UAT Municipiul Arad în Adunarea Generală a Asociaților pentru aprobarea cotizației pe anul 2023 către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor Județul Arad”.
Calculat în funcţie de numărul de locuitori, cuantumul cotizației UAT Municipiul Arad la bugetul ADI SIGD Arad pentru anul 2023 a fost stabilit la 512.907 lei. Potrivit Direcţiei Judeţene de Statistică, Municipiul Arad are o populație de 170.969 persoane, iar AGA ADI Deşeuri a aprobat un cuantum al cotizației de 3 lei/locuitor. De aici rezultă jumătatea de milion de lei pe care trebuie să o plătească municipalitatea arădeană. Suma ar urma să fie plătită în patru rate trimestriale egale, în valoare de 128.226,75 lei fiecare, până în ultima zi a fiecărui trimestru, respectiv în luna martie 2023, luna iunie 2023, luna septembrie 2023 și luna decembrie 2023.
Acelaşi proiect de hotărâre prevede şi mandatarea primarului Călin Bibarţ (sau a persoanei desemnate să-l înlocuiască) de a vota proiectul Bugetului de Venituri și Cheltuieli al ADI Deşeuri pentru anul 2023.
Observaţiile USR
Şi în cazul bugetului, şi în cazul cotizaţiei, aleşii USR au sesizat unele probleme. Florin Stana detaliază: „Grupul USR s-a abţinut la votul privind cotizaţia municipiului Arad la veniturile ADI Sistem Integrat de Gestionare a Deşeurilor în judeţul Arad, pe de o parte pentru că calculul acestei cotizaţii s-a făcut pornind de la o cifră într-adevăr oficială, dar care vine în contradicţie cu altă cifră oficială şi vorbim aici de populaţia judeţului şi a municipiului Arad. Populaţia judeţului Arad comunicată de cei de la Statistică pentru calculul cotizaţiei este de aproximativ 460.000 de locuitori, în timp ce rezultatul recentului recensământ spune că avem 410-420 de mii parcă. Probabil aceeaşi diferenţă există şi la nivel de municipiu. Pe de altă parte, votul a vizat şi aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al ADI SIGD care, pentru consultanţă privitoare la implementarea legii care reglementează serviciile de salubritate este prevăzută suma de 400.000 de lei. Or, aşa cum au spus reprezentanţii ADI, sunt 15 angajaţi, această asociaţie funcţionează din 2008, au avut o căruţă de ani la dispoziţie să se specializeze, să îşi formeze oamenii de care au nevoie ca să poată să satisfacă rigorile legislative, să se adapteze atunci când se schimbă o lege, nu să ceară bani în plus pentru consultanţă. Nu înţeleg această nevoie de consultanţă, nu e ceva care se schimbă de azi pe mâine şi nu cred că alţii din afară vin şi cunosc mai bine realitatea din judeţul Arad. Deci ar fi trebuit să aibă specialişti şi să asigure întocmirea documentaţiei pe care legea îi obligă să o facă.”
Ce spune ADI SIGD
Am discutat pe această temă şi cu reprezentantul ADI Deşeuri care a participat la şedinţa CLM de luni: Oana Ţolea, consilier juridic.
Iată explicaţiile sale: „Problema e în felul următor: expiră contractele pe staţiile de transfer, pe staţia de compost. Trebuie să încheiem contractele pe staţia de sortare şi pe depozit. Contractele sunt din 2018, s-a schimbat de vreo cinci ori legislaţia… Eu partea de legislaţie pot s-o fac, dar partea de tehnică nu pot s-o fac. Şi nici nu avem cu cine s-o facem pentru că sunt formule speciale care nu sunt la îndemâna noastră. Deci trebuie să ai o specializare în domeniul ăsta. Noi nu avem specialist în aşa ceva” – a punctat Oana Ţolea. „De ce nu aveţi specialist?” – am întrebat firesc. „Pentru că ar costa destul de mult, presupun” – a răspuns reprezentanta ADI Deşeuri. „Din moment ce prespuneţi, înseamnă cu nu s-a încercat să aduceţi un specialist” – am insistat. „Păi… de ce să-l aduci? Ţinând cont că un contract se încheie pe opt ani, de ce să-ţi angajezi pe cineva şi să-l plăteşti opt ani de zile? Ca să ce? Pentru două-trei luni, cât durează ca să faci respectiva documentaţie… Se merită să ai un specialist pe care să-l plăteşti opt ani de zile pentru trei luni de zile?” – a argumentat Oana Ţolea. „Poate acel specialist ar putea să îndeplinească şi alte sarcini în cadrul ADI, ar putea avea şi alte atribuţii…” – am sugerat. „Nu, că nu ne mai permitem să angajăm mai mulţi oameni” – ni s-a retezat. „Nu se pune problema unor noi angajări, ci a specializării unuia dintre actualii angajaţi” – am replicat. „Ar trebui să vorbiţi cu şefa mea. Eu sunt la Juridic, ce treabă am eu cu organigrama ADI SIGD? Ceea ce ţine de mine fac absolut tot, nu am nevoie de consultanţă” – a conchis Oana Ţolea.
Votul
Chiar dacă grupul USR din CLM s-a abţinut de la vot, proiectul de hotărâre privind acordarea unui mandat special reprezentantului UAT Municipiul Arad în Adunarea Generală a Asociaților pentru aprobarea cotizației pe anul 2023 către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor Județul Arad a fost aprobat cu 17 voturi „pentru”.
Citește și:
Trimite articolul
XO întrebare, “pe lângă”, dar totuși auxiliară la subiect! Fac naveta dinspre Oradea și trec zilnic pe lângă dealul de gunoi al Aradului! Pare ca e gata, adică eu îi dau cel mult 3 ani de folosit! Este vreun plan pt alt loc de depozitare a deșeurilor? Sau o facem in ceasul al 12-lea+15 minute!?
Adi deșeuri este un căcat care toacă bani publici,,un fel de gaură neagră că și CET. Inventat de falkos și de clica din jurul lui pentru a face bani
astia traesc in alta lume ;cu statistica cu tot ; noi trei iar ei ne cred sute de mii
-
Daca manevrezi destul datele, statistica este in favorul cui ii trebuie.
consultata=furt legal cat le mai merge asa pe fata pe banii nostrii