ARAD. Sedus şi aproape abandonat prin sertare. Un proiect care a făcut vâlvă mare în momentul lansării, care s-a bucurat de susţinerea ministrului educaţiei de atunci, Daniel Funeriu, şi care anunţa o mică revoluţie în sistemul preuniversitar arădean: sistemul de monitorizare a performanţelor şcolare. Mai departe tăcere. O tăcere spartă, din când în când, de reveniri pe subiect, de întrebări puse primăriei şi firmei care a asigurat softul educaţional, Lasting System, şi de anunţuri de licitaţie. Suntem după mai bine de doi ani de la prima conferinţă de presă pe acest subiect, desfăşurată într-una din cele 5 şcoli pilot, o conferinţă susţinută de o demonstraţie live, şi situaţia nu s-a schimbat prea mult. Au crescut doar costurile proiectului în cadrul căruia se organizează licitaţii, dar în şcoli domină catalogul clasic iar secretariatele sunt, în continuare, asaltate de rapoarte şi situaţii care trebuie făcute. Nici măcar în şcolile pilot, acolo unde teoretic sistemul ar trebui să funcţioneze, nu sunt viabile raportări electronice care să scutească personalul de căutat prin dosare, acte şi situaţii. Cât despre accesul Inspectoratului Şcolar Judeţean la baza de date constituită prin acest soft, este doar un vis frumos.
Până acum, 190.000 de euro
Prima etapă care a costat bugetul 800 000 lei (190 000 euro) a presupus achiziţionarea softului (creat de firma timişoreană Lasting System), a echipamentelor, realizarea reţelei metropolitane, o parte din necesarul de tabletele şi un training pentru utilizatori. A durat un an şcolar şi s-a reuşit ca în cele cinci şcoli pilot (Liceul German, Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu”, Grup Şcolar de Industrie Alimentară, Liceul Sportiv şi Grupul Şcolar Forestier) să se atingă un grad de utilizare de 70%. Cel puţin în declaraţii. Practic, profesorii nu folosesc tabletele pentru că nu le pot utiliza în sălile de clasă ci doar în cancelarie, în timpul pauzei, pentru a introduce datele. Reţeaua de wirrelles nu funcţionează încă, la doi ani de la demararea proiectului şi, ca atare, dascălii nu mai sunt dispuși să-și piardă minutele din pauză pentru a introduce datele în tablete. Reprezentanţii primăriei spun că „se lucrează în acest moment la această rețea pentru 10 școli din Arad, cinci dintre ele fiind școlile pilot”.
Licitațiile din 2012
Anul trecut, Primăria prevăzuse în buget 1.030.000 lei (peste 200 000 euro) pentru achiziţia „tabletelor pentru restul şcolilor, aproximativ 750 de bucăţi şi 149 acces-point-uri wireless la sălile de clasă pentru activarea funcţiunii de operare în timp real la cele 5 şcoli din programul pilot”, aşa cum se specifica într-un comunicat al primăriei prin 2012. Au fost achiziționate aceste tablete și a „se lucreaza la instalarea accespoint-urilor din 5 scoli noi ( retelele de alimentare,etc)” spune purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici.
De asemenea, se mai specifica în comunicat că pentru celelalte şcoli „se va extinde sistemul, respectiv prin dotarea cu tablete”. Aşadar, după două etape care au costat aproape 500.000 euro, vor fi gata pe deplin cinci şcoli pilot şi ar putea avea acces şi Inspectoratul Şcolar la baza de date.
Etapa din 2013
Anul acesta ar fi trebuit să se deruleze a treia etapă. În buget nu este prevăzută nici o sumă dar există posibilitatea de fi alocați banii necesari la rectificări bugetare pentru a continua implementarea proiectului în toate școlile din Arad. Cât ne va costa și cât va mai dura pentru ca acest sistem considerat „un pionierat” să fie finalizat e aproape imposibil de intuit. După doi ani, în cele cinci școli încă nu se poate vobi de un sistem funcțional ca la carte. Şi mai sunt peste 30 de unități școlare.
Nici un răspuns
Am solicitat și lămuriri din partea fimei din Timișoara care s-a ocupat de crearea softului dar nu am primit nici un răspuns.
Citiți principiile noastre de moderare aici!