Se trezesc la ora la care alţii abia dacă au adormit, muncesc zeci de ore suplimentare şi îşi petrec mai toată ziua pe tramvai. Este vorba despre vatmanii arădeni care la ora 4 ajung în depouri, îşi preiau tramvaiele şi pornesc la drum. Mulţi dintre ei au lucrat o viaţă pe tramvaie, iar acum, ajunşi la pensie, continuă să îi ducă acasă pe arădeni, neavând la cine să predea frâiele transportului în comun.
„De cel puţin un an şi jumătate tot anunţăm că avem nevoie de personal, că facem angajări, punem afişe în staţiile de tramvai, la Compania de Transport, în presă, dar se pare că nimeni nu este interesat să vină să muncească pe tramvaie. Nu ne putem explica de ce această reticenţă, cu atât mai mult cu cât în acest an salariul de încadrare a fost majorat, vatmanii nemaifiind în situaţia de a avea un salariu minim brut”, a explicat directorul CTP Arad, Claudiu Godja.
Mai mult, acesta susţine că în situaţia de faţă, un vatman poate ajunge să câştige până la 4.000 lei salariu brut, incluzându-i-se toate orele suplimentare şi sporurile de care beneficiază. „E drept că dacă am reuşi să angajăm persoane pe toate cele 20 de locuri disponibile nu s-ar mai ajunge la 4.000 lei, dar cu siguranţă orice vatman ar câştiga peste 2.500 lei”, a mai spus Godja. În ceea ce priveşte situaţia şoferilor pe autobuze, aceştia preferă să muncească peste hotare unde câştigă cu mult mai mult decât în ţară.
Tot din cauza lipsei de personal, Compania de Transport Public a ajuns să fie amendată şi de către Inspectoratul Teritorial de Muncă. „Neavând destui vatmani, suntem în imposibilitatea de a le acorda repausul săptămânal impus de Codul Muncii. Astfel că vatmanii sunt chemaţi la muncă, după ce îşi dau acordul, fără a beneficia de cele 2 zile libere, dar se ajunge şi în situaţia în care ITM ne amendează pentru că nu le putem garanta acest drept. Suntem conştienţi de drepturile pe care le au vatmanii, dar trebuie să asigurăm transportul în comun. Nu putem suspenda circulaţia tramvaielor”, a completat directorul CTP.
Pe lângă cei 20 de vatmani, Compania de Transport Public caută să angajeze şi 5 şoferi de autobuze. În cazul acestora, situaţia salarială de la nivel local este cea care îi îndepărtează, şoferii fiind foarte căutaţi pe pieţele de muncă din Europa.
Pentru că nu au personal care să asigure fluxul de tramvaie din municipiu, CTP Arad i-a rechemat la muncă pe pensionari. „Cei care îndeplinesc condiţiile medicale şi doresc să muncească sunt acceptaţi şi pot să lucreze în continuare la CTP”, a punctat Claudiu Godja.
Citiți principiile noastre de moderare aici!