“Proiectul <<Mecanisme de supraviețuire>> realizat de elevii de la Colegiul de Arte Sabin Drăgoi Arad a avut ca subiect central “modalitățile prin care adolescenții își creează mecanisme de rezistență și reziliență în fața dificultăților. Proiectul se constituie din lucrări în care abordările sunt diverse ca tehnică și conținut, dar persistă perspectiva personală și extrem de sensibilă asupra lumii în care trăim.
În acest context, mecanismele de supraviețuire trimit către strategiile de adaptare pe care oamenii le folosesc adesea în fața stresului și/sau a traumei pentru a-i ajuta la gestionarea emoțiilor dureroase sau dificile, ajutându-i în același timp să-și mențină bunăstarea emoțională. Lucrările create de elevi sunt modalități conștiente folosite pentru adaptarea la astfel de situații dificile prin care ei trec în această perioadă. Ele sunt testimoniale ale trăirilor, ale lumii lor interioare și sociale care dezvăluie o candoare specifică adolescenților”.
Dar a mai fost și cu studenții de la Arte din București, care – într-o tabără de creație – i-au primit în lumea lor artistică pe elevii de al Arte din Arad și, coordonați de Raluca Oancea și Raluca Paraschiv, au creat trei instalații expuse și ele la Complexul Muzeal Arad, în sălile câștigate de kinema ikon și al său Călin Man.
„Inspirat de abordarea fenomenologică, dar și de principiul materiei vibrante (Jane Bennett), proiectul nostru își propune imaginarea unor <mecanisme de supraviețuire> tipice Antropocenului, a unor tactici de coabitare ale umanului cu nonumanul. Se poate afirma în acest sens că, în toate cele trei lucrări realizate, relația biocentrică, ce recunoaște inerenta valoare a tuturor formelor de viață, a înlocuit relația antropocentrică clasică ce plasează exclusiv omul în centrul universului și reprezintă lumea în consecință. Reconsiderarea plantelor, animalelor și chiar a lucrurilor neînsuflețite ca <agenți>, capabili să influențeze lumea, alături de sondarea multiplelor roluri ale tehnologiei, au constituit punctele de plecare ale tinerilor artiști implicați. Natura și lucrurile cotidiene au fost cercetate în sine și pentru sine”, au punctat organizatorii.
Și, desigur, nu a lipsit nici muzica, cum era de așteptat, de la evenimentul Reset Constru’, organizat de tinerii de la CitiZenit. Aceștia și-au prezentat astfel evenimentul întins pe cinci zile:
„Cum ne stă în fire, am pus ochii pe un spațiu cu istoric și mult potențial și ne-am propus să-l animăm prin intervenții interdisciplinare și implicarea comunității locale. Credem cu tărie că arta urbană contribuie prin natura publică și a actului artistic la deschiderea dialogului în comunitate și la reprezentarea ei”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!