Estimăm că bugetul României pierde anual intre 4 și 5 miliarde de euro prin corupție, incompetență și birocrație excesivă. Structurile economico-financiare agregate în jurul decidenților politici sifonează banul public, sărăcesc România și contribuie la ascunderea circuitului decizional și al banilor publici. Transparența totală este absolut necesară recâștigării încrederii în Instituții și până la urmă recăștigării coeziunii noastre ca națiune.
Credem într-o transparență totală a instituțiilor publice: orice nu este în mod explicit secret din motive legale trebuie să fie transparent, accesibil oricărui cetățean, oricând, în mod facil, de preferință publicat online sau într-un format electronic, fără a fi nevoie să fie cerută informația în mod expres și fără termeni ridicoli de așteptare (30 – 60 zile pentru cea mai simplă informație). Când societatea civilă are acces la informații, problemele vor fi găsite și semnalizate mai repede și mai eficient.
Propunem o reformă radicală a accesului la informații, care constă în instituirea unor standarde prin care instituțiile statului, centrale și locale, să fie obligate să publice constant informaţiile aferente funcționării lor în format electronic structurat (de exemplu XML sau CSV) și nu foi scanate care nu poti fi procesate electronic și pe care este practic imposibil de făcut corelații și analize. Aceste date trebuie să includă cel puțin: bugetele (cu toate amendamentele și ajustările); toate cheltuielile; organigramele și toate numirile și promovările; semnarea, amendarea prin acte adiționale precum şi închiderea și momentele principale ale execuției tuturor contractelor cu furnizorii de servicii și bunuri.
Datele trebuie să fie publicate în mod constant, cât mai prompt, dar și consolidate pe tipuri de activități, astfel încât oricine să le poată studia și analiza (de ex, trenduri în timp pe categorii de cheltuieli).
De asemenea, adiacent transparenței decizionale, Uniunea Salvați România propune românilor revenirea la reperele DEMOCRAȚIEI. Astfel susținem:
– reducerea numărului de semnături necesare participării la alegeri; Impunerea unui filtru suplimentar de 1% din oamenii înscriși pe listele electorale considerăm că este o încercare abuzivă de a restricșiona dreptul constituțional de a fi ales și de a alege. Este încă o încercare de a conserva status-quo-ul politic captiv în reflexe toxice.
– partidele locale să fie condiționate doar de prezentarea de candidaturi în localitate.
– alegerea primarilor din două tururi; În Iunie 2011 a fost promulgată de către Traian Băsescu Legea pentru modificarea Legii nr. 67/2004, modificare care prevedea alegerea primarilor dintr-un singur tur – un blat trans-partinic între PDL-ul de atunci și PSD pentru perpetuarea primarilor pe funcție. Aceștia, uzând de banul public și influență, au prima șansă. Într-o Românie în care banul public servește de multe ori, potentaților momentului, să-și construiască imaginea publică și notorietate această prevedere considerăm că este un atac la democrașia reprezentativă din România. În Arad, de exemplu, primarul Gheorghe Falcă a fost ales în funcție cu 16% din voturile arădenilor cu drept de vot.
– corelarea listelor electorale cu Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor și reducerea pragurilor electorale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!