Descinderi pe traseul autostrazii Arad-Timisoara şi pe centura Aradului. Acesta a fost planul de joi al ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, venit la Arad să-i urecheze pe constructorii tronsoanelor cu pricina, să critice modul în care aceştia au înţeles să execute lucrarea şi să le ofere un nou termen până la care să recupereze din întârzieri (termen stabilit în baza scrisorii trimise de aceştia). “E doar un drum scurmat” a fost prima impresie a ministrului când a descins pe autostradă.
Berceanu s-a lansat, ca de fiecare dată, în popasurile sale arădene, extrem de rău în declaraţii, tunând şi fulgerând la adresa constructorilor, “decapitându-i” pe cei de la Drumuri, criticându-i pe politicienii timişoreni, sfătuindu-i pe şoferii din România să treacă la cumpărat de roviniete şi amintit că e oricând dispus să taie în carne vie. Deciziile luate au fost de compromis căci, nu-i aşa, nimeni nu-şi permite să refacă toate procedurile la autostrada spre vest.
Oficialul a arătat, din start, faptul că, din cele 720 de zile de realizare a centurii Aradului în regim de autostradă, termen asumat prin contractul încheiat între Ministerul Transporturilor şi constructorul FCC PORR, au trecut deja 400 de zile, fără ca rezultatele lucrărilor să se vadă. Potrivit lui Berceanu, din lucrare abia dacă s-a realizat 7%, deşi avansul s-a luat în întregime.
S-a arătat sătul de tergiversări, de motive găsite mereu pentru întârzieri şi de faptul că, de obicei, vina e pusă în cârca oficialităţilor române. A precizat că firma cu pricina nu are nici o scuză pentru că, în cazul acestei lucrări, banii există, s-au luat, doar lucrările lipsesc.
Reprezentanţii concernului FCC PORR, care l-au însoţit pe ministru pe centură, alături de oficialii locali, în frunte cu primarul Gheorghe Falcă, de reprezentanţii consultantului şi de cei de la Drumuri Naţionale, regionala Timişoara, au motivat cele văzute pe teren de ministru cu faptul că şi-au concentrat toată atenţia în zona podului peste Mureş, cea mai grea dintre lucrări (acolo unde şantierul este vizibil în toată splendoarea sa). Ministrul nu a fost însă înduplecat, ci a precizat că termenele stabilite au fost acceptate de firmă şi că, oricum, execuţia podului a fost deja făcută în afara contractului: „V-aţi asumat că veţi face podul conform cerinţelor Apelor Române, adică de 150 de metri. L-aţi făcut de 130 şi acum două săptămâni era sub ape”.
Termene noi
Totuşi, Berceanu a plecat urechea la rugăminţile autorităţilor locale şi nu a reziliat contractul pe centura Aradului în regim de autostradă şi nici pe cel al autostrăzii, ci le-a oferit constructorilor nu nou termen de graţie, în baza termenelor pe care cei din urmă şi le-au asumat în ultima scrisoare trimisă la minister. Fără respectarea acestor noi termene, contractele vor fi reziliate, a promis Berceanu, care vrea rezultate până la toamnă.
Fără a fi mărinimos cu declaraţiile de gen, ministrul a recunoscut, ce-i drept, că au existat şi “motive obiective” care au ţinut şantierele pe loc şi care au depins de autorităţi. Aşa a fost cazul avizelor de la diferite instituţii ale statului şi al exproprierilor, nerealizate încă în întregime. “Nu putem expropria tot deodată, că nu avem bani. Expropriem treptat, iar voi lucraţi pe mai multe fronturi”, le-a dat singura soluţie Berceanu.
Să lucreze noaptea
Ba mai mult, ministrul le-a făcut şi program de lucru celor care fac centura: să lucreze în două schimburi şi noaptea, până când vor recupera întârzierile. Totuşi, de final, oficialul de la Bucureşti a acceptat compromisul: centura în regim de autostradă nu se va finaliza în 2011, cum fusese stabilit iniţial, ci în 2012, când Berceanu speră să se circule pe autostrada de pe culoarul IV pan-european pe unele tronsoane, iar celelalte, toate, să fie în lucru.
Arad-Nădlac, la licitat în august
Pentru a-şi susţine afirmaţia, Berceanu a precizat că autostrada Arad-Nădlac (39 de kilometri), va fi licitată, fără doar şi poate, în august. “Dorinţa mea este ca la anul, pe vremea acesta, peste tot să se lucreze în forţă, până la Sibiu”, a precizat Berceanu.
Pe moment, pe centura Aradului sunt, potrivit oficialului, întârzieri de nouă luni, iar pe Arad-Timisoara de şase luni. Fimele trag de timp, potrivit ministrului, cerând schimbarea soluţiilor tehnice, scopul final fiind creşterea preţului.
“Astfel de lucruri trebuie să înceteze şi să ne ţinem de lucrări. Dacă nu se doreşte, reziliem contractele”, Radu Berceanu.
A.D.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!