Ceea ce lipsește în primul rând acestei Strategii este ierarhizarea proiectelor în funcție de gravitatea problemelor. Considerăm că cea mai gravă și urgentă problemă o reprezintă starea de sănătate a locuitorilor Aradului, a cărei indici depășesc cu mult media națională (aproape dublu la tumorile maligne), în timp ce speranța de viață a arădenilor este sub medie. În strategie, până în 2023 nu se propun investiții semnificative în sănătate! Nu am găsit în document o soluție pe termen lung nici pentru CET, un subiect care afectează mulți cetățeni.
Strategie incoerentă
O strategie coerentă mai trebuie să ofere selecția responsabilă a acelor proiecte care pot fi susținute financiar. Totalul propunerilor prezentate însumează peste 850 milioane euro în timp ce o estimare a tuturor veniturilor municipiului Arad până în anul 2030 se ridică de-abia la dublul acestei sume. Menținând ritmul actual al investițiilor de capital, bugetul Aradului ar putea susține cel mult 250 milioane euro alocate investițiilor în această perioadă. Rezultă așadar o discrepanță majoră între proiectele asumate și posibilitățile financiare. Pornind de la istoricul atragerii de fonduri europene nerambursabile de către municipiul Arad, estimăm pentru perioada vizată o absorbție de aproximativ 30 milioane euro, fapt ce nu poate acoperi această lipsă.
Documentul recomandă identificarea de surse de finanțare alternative față de fondurile europene, adică finanțarea proiectelor prin credite, care necesită ulterior plăți pentru rate și dobânzi. Varianta mult mai favorabilă este atragerea de fonduri nerambursabile, mărind capacitatea de finanțare a proiectelor dincolo de limitele bugetului local. În același timp, finanțarea europeană presupune un control mai strict asupra utilizării sumelor și a obiectivelor finanțate, USR considerând că aceasta trebuie să devină prioritară.
Doar pentru a fi bifate
Istoricul proiectelor derulate de administrația locală arată că ele nu au rezolvat problemele, fiind o simplă bifare a acestora. Amintim aici pistele de biciclete, investițiile în spații verzi, transportul în comun cu tramvaiul, precum și sistemul centralizat de termoficare. Din 122 km + 12 km de „piste pentru biciclete” cea mai mare parte nu asigură condiții de confort și siguranță bicicliștilor și nu vor contribui la creșterea numărului de arădeni care folosesc bicicleta ca mijloc de transport. Au fost cheltuite sume impresionante pentru spații verzi fără ca arădenii să beneficieze de un singur hectar nou de parc. Rețeaua de transport în comun cu tramvaie oferă timpi de transport mai lungi decât înaintea modernizării, iar investițiile în rețeaua de termoficare nu au redus cu nimic costul suportat de cetățenii Aradului. Nu este făcută o analiză a situației financiare actuale a mamutului energetic local și nu se ține cont de debranșări.
Apreciem efortul realizării unei strategii integrate de dezvoltare urbană, însă atragem atenția că Aradul are numeroase documente strategice fără ca soluțiile generate să fie urmate de o implementare reală, cu impact pozitiv în viața cetățenilor. USR a făcut o serie de propuneri de modificare a S.I.D.U. și va urmări cu atenție implementarea lor, în cazul în care vor fi preluate în documentul final.
Citiți principiile noastre de moderare aici!