Arădenii sunt nemulţumiţi de sistemul de învăţământ, consideră că este corupt, că programa trebuie simplificată, iar autorităţile se numără printre responsabilii acestui fapt, dar nu sunt singurii vinovaţi. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele obţinute în urma unui sondaj realizat la iniţiativa lectorului universitar Regis Roman, cu sprijinul Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale din Arad.
75% sunt nemulţumiţi
Sondajul a fost realizat în perioada 7-12 septembrie 2009 pe un eşantion de 1.250 de persoane din judeţ (47% – locuitori în municipiu, 23% – din oraşele din judeţ şi 30% din mediul rural). „Studiul a fost realizat pentru descoperirea modalităţilor în care educaţia este percepută şi a problemelor educative actuale în această zonă a ţării”, a menţionat Regis Roman. Sondajul a avut rezultate halucinante. Întrebaţi dacă sunt mulţumiţi de modalitatea în care se desfăşoară educaţia, 75,9% dintre respondenţi s-au declarat nemulţumiţi, 16,6% – mulţumiţi, iar 7,5% au preferat să nu răspundă. La întrebarea „Consideraţi că administraţia publică locală este responsabilă de calitatea învăţământului arădean?”, 40,4% au răspuns „în mică măsură”, 31,2% – „în oarecare măsură”, 12,5% – „în mare măsură” şi 15,9% „nu ştiu”. Din răspunsurile la alte întrebări reiese faptul că „cei mai mulţi subiecţi intervievaţi consideră că administraţia publică locală este responsabilă în mică măsură de situaţia învăţământului actual, a sistemului de educaţie (40,4%) ceea ce reflectă faptul că se conştientizează prezenţa unui grad înalt de centralizare a acestuia”, se menţionează în raportul pus ieri în discuţie.
Corupţie!
La întrebarea „Consideraţi că există corupţie în învăţământ?”, 62,2% dintre respondenţi au răspuns, categoric, afirmativ. 27,1% dintre persoanele chestionate au susţinut că nu există corupţie, respectiv, 10,7% au spus că nu ştiu, sau că nu vor să răspundă. Potrivit sondajului, ponderea cea mai mare a corupţiei în sistemul de învăţământ este deţinută de învăţământul universitar, urmată de învăţământul liceal. Dintre cei care au răspuns afirmativ, 49,8% au susţinut că există corupţie la nivelul învăţământului universitar, 28% – la nivelul învăţământului liceal, 3,9% – gimnazial şi 2,1% – primar. 16,3% din cei chestionaţi nu au răspuns la întrebare.
La întrebarea prin care s-a urmărit să se descopere dacă învăţământul privat este perceput ca fiind mai corupt faţă de învăţământul de stat, „da” au răspuns 31,9% dintre cei intervievaţi, respectiv, „nu” – 38,7%. „Se observă existenţa unor indici procentuali apropiaţi care denotă faptul că, în sistem, corupţia este generalizată, indiferent de sursa instituţională a acesteia”, se menţionează în document.
Dezbatere la obiect
Reprezentanţi ai Primăriei şi Prefecturii, conducerea Inspectoratului Şcolar, directori de şcoli şi primari din localităţi din judeţ s-au reunit ieri la Prefectură pentru a dezbate o serie de probleme din învăţământul arădean, dar şi unele prevederi prevăzute în nou Cod al Educaţiei. Aşa cum spuneau şi organizatorii, primarii nu prea au răspuns invitaţiei… Participanţii şi-au expus cu toţii punctul de vedere, dezbaterea fiind un real succes, cel puţin din punctul de vedere al deschiderii tuturor părţilor către dialog. Rezultatele sondajului vor fi diseminate, a susţinut inspectorul şef al ISJ, Mirela Aldescu.
„Carenţe imense”
„Majoritatea subiecţilor consideră că învăţământul trebuie simplificat (49,8%), sau că evaluarea trebuie făcută în sprijinul elevului şi nu al profesorului (24,9%) ceea ce denotă carenţe imense în cadrul sistemului de învăţământ actual”, se menţionează în documentaţia înaintată participanţilor la dezbatere. S-a mai remarcat faptul că doar 12,1% dintre respondenţi s-au arătat mulţumiţi de corectitudinea notelor la Bac. Mai mult, 80% dintre respondenţi au fost de părere că trebuie introdusă testarea cu teste grilă la acest examen, pentru eliminarea subiectivităţii în notare.
S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!