Problemele autostrăzii care trece prin Arad nu sunt nici pe departe la final, deşi inaugurările ar trebui să bată la uşă, conform dorinţelor oficialilor bucureşteni, iar pe contract lucrările ar fi trebuit să fie gata. Nu este însă aşa. Un proiect de hotărâre care va sta miercuri pe masa aleşilor municipali indică clar faptul că mai sunt de rezolvat pentru început câteva chestiuni legate de… terenurile pe care va trece centura Aradului în regim de autostradă, lucrarea cu cele mai multe dintre neajunsuri şi cele mai multe goluri în execuţie.
Municipalitatea le propune aleşilor să accepte vânzarea unor parcele de teren necesare completării coridorului pentru realizarea variantei de ocolire a municipiului Arad „Autostrada Nădlac – Arad – Timişoara’’. Desigur, doar până la momentul la care autostrada va fi finalizată, moment de la care terenurile cu pricina, cinci parcele, ar trebui să se întoarcă înapoi în visteria statului.
4.802 de mp de teren
Aleşii sunt chemaţi deci să-şi însuşească un raport de evaluare legat de aceste terenuri (valoarea lor) şi să aprobă vânzarea parcelelor către JV FCC Construccion S.A. – PORR Bau GmbH, constructorul centurii în regim de autostradă. În proiect, aşa cum am precizat deja, se menţionează clar faptul că „terenurile la care se face referire în prezenta hotărâre se înstrăinează sub condiţia rezolutorie de trecere a acestora în proprietatea publică a Statului Român şi în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A. cel mai târziu odată cu recepţia şi predarea lucrării publice <Variantă de ocolire a municipiului Arad>”.
Clarificări, ulterioare, necesare
Cum îşi motivează Primăria vânzarea terenurilor în suprafaţă totală de 4.802 mp, pe care o propune acum consilierilor municipali? Executivul susţine că vânzarea vine să clarifice traseul variantei de ocolire a Municipiului Arad, în cele trei zone de traversare a canalului Mureşel, clarificare care impune „transmiterea a cinci parcele pentru construcţia autostrăzii”. În raportul de specialitate se precizează faptul că prin hotărârea CLM nr.205/25.07.2011 s-a aprobat dezlipirea a 17 parcele de teren în vederea clarificării terenului necesar construirii autostrăzii, în condiţiile în care la acea dată situaţia terenurilor necesare centurii era şi mai confuză.
Lângă Mureşel
Parcelele care vor face, fără doar şi poate, obiectul vânzării (căci cine îşi va permite acum, la final, să refuze ca autostrada să aibă suficient teren), sunt adiacente canalului Mureşel, care este traversat de autostradă în sectorul cuprins între linia CF Arad – Nădlac şi Calea Bodrogului, de trei ori. Ele sunt, potrivit proiectului, „rezultatul administrării înainte de anul 1990 peste limitele legale a zonei aferente canalului de către A.N.I.F., respectiv adiacent canalului, care are legal în gestiune o fâşie de 3 metri pe ambele părţi, dar în fapt administrarea a fost fizic mai mare”. Tot aici se mai arată, cu titlu de justificare a neajunsurilor faptul că, „la data întocmirii cadastrului agricol, în perioada anilor 1970, limitele arabilelor s-au stabilit şi s-au cuprins în evidenţe cu situaţia faptică şi nu cu cea juridică. În această situaţie între titlurile de proprietate emise şi limita legală de administrare a rămas o fâşie de teren de diferite dimensiuni ca lăţime” şi că „pentru clarificarea zonei autostrăzii s-a obţinut Ordinul Prefectului, aceste fâşii trecând în proprietatea privată a Municipiului Arad ca păşune împădurită”.
Valoarea estimată a terenurilor
Suma calculată pentru vânzarea acestor cinci parcele de teren către constructorul centurii Aradului în regim de autostradă, prin evaluarea amintită în proiect, a fost de 4.861 euro.
adriana.barbu@informmedia.ro
Din luna decembrie circulam pe autostrada
Taxa in functie de lucrarile de pe autostrada
Citiți principiile noastre de moderare aici!