42 de lucrări ale lui Victor Vasarely vor putea fi văzute în municipiu timp de o lună, la Complexul Muzeal Arad. Totul e posibil datorită unui parteneriat cu Muzeul „Janus Pannonius” din Pécs (Ungaria), iar evenimentul a fost inclus, cum era de aşteptat, în cadrul deja tradiţionalei manifestări Zilele Pecs la Arad.
„Am cerut conducerii Complexului Muzeal al județului Arad, încă din anul 2016, organizarea unor evenimente culturale de anvergură națională, euro-regională. Le mulțumesc partenerilor noștri de la Primăria Arad și Primăria orașului Pécs care au facilitat această expoziție de excepție la Arad. Îi invit pe arădeni să participe în număr mare la expoziție, pentru că se întâmplă rar (deși eu îmi doresc să se întâmple tot mai des de acum înainte) să putem organiza la Arad evenimente culturale de o asemenea amploare”, a declarat din start președintele Consiliului Judeţean Arad, Iustin Cionca.
Gazda celor 42 de lucrări ale lui Vasarely este Sala „Ovidiu Maitec” a Muzeului de Artă Arad (Str. Gh. Popa de Teiuș 2-4, etaj 2), vernisajul expoziţiei care va putea fi vizitată până în 23 septembrie urmând a avea loc joi, 23 august 2018, orele 17.15, cu prilejul „Zilei orașului Pécs la Arad”.
Ce spune despre excepţionalul eveniment gazda expoziţiei? „Muzeul Janus Pannonius Pécs propune expoziția <Victor Vasarely>: o selecție de lucrări (42 lucrări de grafică, obiect și tapiserie), din colecția Muzeului Vasarely, care punctează etape din creația importantului artist de origine maghiară, născut la Pécs”.
„Victor Vasarely este unul dintre acei artiști ai Ungariei al cărui nume este cunoscut în întreaga lume. Lucrările lui Vasarely marchează universități, intersecții, stații, ansambluri rezidențiale. Există o acerbă competiție între muzee și colecționari pentru a-i achiziționa lucrările și pentru a le păstra ca niște adevărate comori. Vasarely a pus bazele unor fundații și muzee, astfel a accesibilizat opera sa unui public foarte larg. A știut cât de puternică este dorința umană de a deține obiecte materiale, acesta a fost și motivul pentru care și-a dezvoltat tehnicile de printare (aducând înaltă valoare artistică şi estetică reproducerilor sale pe suporturi de mătase). Vasarely a creat inclusiv programe computerizate pentru modelarea lucrărilor sale. Artistul considera că elementele compoziționale pot fi aranjate în milioane de variații, iar operele sale pot deveni disponibile pentru toată lumea, la un preț rezonabil. A considerat că ar fi posibil ca, prin folosirea formelor geometrice de bază (cercul, pătratul, elipsa, rombul) și a fantasticei bogății a scalei cromatice, fiecare persoană să își poată crea o operă de artă în acord cu propriul caracter”, se arată în comunicatul Muzeului din Arad, citându-l pe istoricul de artă Jozsef Sarkany, curatorul expoziției.
Tot Sarkany face menţiunea: „Se pare că Malevich prin lucrarea sa <Pătratul alb pe fundal alb> a atins limitele posibilității de a picta, după această lucrare fiind imposibil să se mai reducă forma sau culoarea. Vasarely oferă – întocmai cum un vânzător oferă pensule, culori și hârtie de desenat – motivele și elementele din propriile sisteme compoziționale. Cunoscând traseul existențial al lui Vasarely, e dificil să determinăm dacă prin gesturile sale ne confruntăm cu o totală popularizare a artei sau cu ultima sa formă de comercializare. În activitatea sa (de acest tip) regăsim atât spiritul raționalismului socio-tehnocratic al Bauhausului anilor 1920, cât și self-managementul (pe care unii artiști l-au aplicat excelent în a doua jumătate a secolului XX). Ambele variante pot fi adevărate, dar acest fapt nu umbrește faptul că Vasarely a creat rațional o operă bazată pe o originalitate particulară, cu un sistem pictural definit printr-o formulă matematică în care motivul este acompaniat de iluzie”.
Dacă eşti curios de arta modernă, dacă nu vrei să ratezi una dintre puţinele expoziţii importante din Arad, dacă vrei să fii provocat şi vrei să te întrebi până unde merge arta, dacă eşti curios de celebrul artist cu origini maghiare dar nu ai de gând să mergi până la Budapesta pentru a-i vedea lucrările, atunci pe 23 august, sau după, până în 23 septembrie (în cazul în care nu eşti mare fan de vernisaje) vino la muzeul din Arad. Pentru că aici „în locul perspectivei renascentiste centrale, în care poziţia fizică a artistului este strict definită, Vasarely oferă o perspectivă care poate fi liber aleasă de privitor. Realitatea este infinită, schimbătoare – aspecte revelate de către lucrările artistului”, după cum spune istoricul de artă Jozsef Sarkany.
Citiți principiile noastre de moderare aici!