Vatmanii arădeni spun că au ajuns la capătul puterilor și amenință cu întreruperea programului de activitate dacă nu se găsesc soluții. Și nu sunt puțini. Din cei aproximativ 120 de vatmani din municipiu, 106 au semnat adresa care a fost trimisă în urmă cu o aproximativ o săptămână conducerii CTP Arad. Motivele invocate de vatmani sunt condițiile de muncă grele, salariile mici și orele suplimentare la care sunt supuși.
Vatmanii arădeni susțin că au cele mai mici salarii comparativ cu alte orașe. Un vatman arădean câștigă între 975 și 1.150 în timp ce, cei care muncesc în orașe precum Timișoara, Oradea și Cluj au salariile între 1.650 și 2.000 de lei. Salariul arădenilor este mai mic chiar și decât cel stipulat în contractul colectiv de muncă de la nivelul sectorului de activitate, unde e prevăzută suma de 1.550 lei.
„Am anunțat conducerea că nu mai suntem dispuși să lucrăm suplimentar, până ce ne vor fi îndeplinite anumite doleanțe”, se arată în adresa trimisă conducerii CTP Arad. Și nu par să glumească. Programul tramvaielor a fost deja schimbat din această lună, timpii de așteptare în stații sunt tot mai lungi pentru că orele petrecute de vatmani la cârma tramvaielor este mai scurt. Să fie oare aceste modificări cauzate de refuzul vatmanilor de a mai presta ore suplimentare? Vatmanii iau în calcul chiar și renunțarea la posturile ocupate, ceea ce va crea serioase probleme în trafic.
Condiții grele de muncă
Dincolo de nemulțumirile legate de nivelul salarial, vatmanii arădeni au mai pus pe lista lucrurilor care trebuie schimbate și condițiile grele de muncă sau stresul la locul muncă. „Deșteptare la ore matinale, punctualitatea pe trasee, lipsa pauzei de masă la unele ture, zgomotul creat de motoare și celelalte componente ale mijlocului de transport, manifestările unor călători aflați sub influența alcolului sau a substanțelor stupefiante, stresul timpiilor ce trebuiesc acordați cu mare atenție călătorilor cu probleme locomotorii, cât și blocajele din trafic, având în vedere că pentru fiecare traseu se acordă un timp limitat pentru efectuarea lui, care trebuie respectat. În urma condițiilor prezentate mai sus, un mare număr dintre cei ce au muncit în aceste condiții au fost nevoiți să se pensioneze de boală sau sunt nevoiți să desfășoare o altă muncă fiind declarați inapți medicali”, ne spune Marinel Costuț, unul dintre reprezentanții vatmanilor supărați. Și la acestea se mai pot adăuga tramvaiele vechi cu efect de saună unde temperaturile ajung la 35-40 de grade (pe care cu siguranță le simt și călătorii), lipsa de apărare în fața boschetarilor sau a celor care au consumat băuturi alcoolice, jignirile zilnice la care sunt supuși de unii călători și multe alte nemulțuri. „Suntem acuzați că nu dăm jos scandalagii, alcooliștii și boschetarii, în timp ce noi suntem lipsiți de apărare în fața lor; Muncim de multe ori între 5 și 6 săptămâni, într-o lună de zile, cu tot cu munca suplimentară, pentru un salariu pe care alți colegi din breaslă îl câștigă la norma de ore” mai declară Marinel Costuț.
Compania de Transport Public explică
Directorul CTP, Mariana Birău a recunoscut că se poate vorbi despre o „aplatizare a salariilor în cadrul societății” dar reglementările specifice în vigoare sunt destul de stricte. „Pentru soluționarea în perspectivă, a acestui neajuns, sindicatul reprezentativ al societății a depus memorii la diverse instituții ca: Guvernul României, Ministerul Muncii, Parlamentul României, prin care solicită excluderea societăților finanțate de la bugetele locale de pe lista societăților care se supun legii bugetului de stat în ce privește determinarea fondului de salarii anual” menționează Mariana Birău.
În plus, susține șefa companiei, „Personalului CTP beneficiază pe lângă salariul de încadrare de unele sporuri, în conformitate cu prevederile Codului Muncii și a contractului colectiv de muncă la nivel de societate. Programul de muncă al personalului de bord nu este limitat, prin natura lui, la opt ore pe zi, generând și efectuarea de ore suplimentare. Orele suplimentare s-au prestat până la această dată cu acordul vatmanilor și s-au plătit cu un spor de 100%”, a declarat pentru Jurnal arădean/Aradon, Mariana Birău.
Soluția de moment: reorganizarea
Directorul CTP are deja o soluție de avarie, dacă vatmanii refuză să mai facă ore suplimentare: „Se va proceda la o reorganizare a activității prin folosirea vatmanilor de manevră în circulație, astfel încât programul de circulație și cetățenii Aradului să nu aibă de suferit”. Și tot la beneficiari se gândesc și vatmanii care își cer scuze pentru neplăcerile provocate. „Ne cerem scuze arădenilor, însă îi rugăm să ne înțeleagă că lucrăm mult, avem familii și salarii mici”, face apel Marinel Costuț.
Unde e sindicatul?
Din acest conflict de muncă pare să lipsească liantul: sindicatul. Vatmanii susțin însă că acesta nu le reprezintă interesele: „Sindicatul nu ne reprezintă așa cum trebuie. Am încercat de mai multe ori să ne spunem oful dar degeaba” susține Marinel Costuț.
Alte amenințări
„Atragem atenția că nemulțumirea este generalizată pentru toate sectoarele de activitate ale CTP-ului, după vatmani urmează imediat sectorul întreținere cu deficit de personal”, susțin vatmanii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!