ARAD. În urmă cu patru ani, la praznicul Sfântului Nicolae, un vis de veacuri al arădenilor s-a împlinit. În acea zi de referinţă pentru istoria Aradului s-a săvârşit târnosirea noii Catedrale, cu hramul „Sfânta Treime”. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de mitropoliţi, episcopi, episcopi vicari şi vicari arhierei a oficiat slujba de sfinţire la care au luat parte aproape 10.000 de credincioşi.
Cu acel prilej, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mulţumit tuturor celor ce au contribuit la construcţia Catedralei şi şi-a exprimat dorinţa ca, într-un viitor apropiat, să fie din nou în mijlocul arădenilor la sfinţirea picturii din interiorul sfântului lăcaş.
Arhiepiscopia Aradului, în frunte cu Întâistătătorul acesteia, ÎPS Arhiepiscop Timotei Seviciu, a înţeles mesajul Patriarhului României, care, de fapt, corespundea cu al tuturor credincioşilor ortodocşi, şi, la scurt timp, s-au început demersurile pentru începerea lucrărilor de pictură.
Un prim pas era ca şi făcut, pictorul a fost ales: Cătălin Băluţ, cel care executase, înainte de târnosire, lucrarea de pictură a catapeteasmei, aprobat şi de Sfântul Sinod pentru o continuare firească „şi o unitate de stil”.
Pictura a început în urmă cu aproape trei ani, prof. Cătălin Băluţ şi echipa de colaboratori şi ucenici studenţi (de la academii de artă din ţară) au reuşit să finalizeze altarul şi sunt în derulare cu cafasul central şi balcoane.
O lucrare monumentală
„Din îndemnul Prefericitului Părinte Patriarh Daniel, mobilizaţi de dorinţa credincioşilor noştri, şi cu sprijinul ÎPS Timotei, Arhiepiscop al Aradului, am continuat lucrările la Catedrală – ne spune părintele Simion Mladin, secretar la Arhiepiscopia Aradului şi preot slujitor la această Biserică. Bineînţeles acest demers nu se putea face fără jertfelnicia enoriaşilor şi sprijinul generoşilor sponsori – cărora le mulţumim – pentru că pictura interioară este o lucrare monumentală care presupune atât un efort de executare, pentru echipa prof. Băluţ, cât şi unul financiar, deosebit, pentru arădeni”.
„Lucrarea va mai dura câţiva ani – completează pr. Gheorghe Gogan, mai aplecat înspre cifre. S-a finalizat pictura în altar (o suprafaţă de 684 mp.) şi se continuă cu cafasul (700 mp.). La o estimare aproximativă credem că, în final, costul lucrării de pictură va ajunge la un milion şi jumătate de euro. Socotiţi că doar foiţa de aur de 24 de carate, pe care am cumpărat-o până acum, am plătit-o cu trei miliarde de lei vechi”.
Împărăteasa Cerurilor
Admirăm pictura din altar. Prof. Cătălin Băluţ ne ajută să înţelegem: „ Compoziţia picturii din altar a pornit de la discuţiile pe care beneficiarul (n.r. Arhiepiscopia) le-a avut iniţial cu realizatorul mozaicurilor, în care s-ar fi dorit ca Maica Domnului să fie reprezentată cu braţele deschise peste macheta oraşului Arad. Eu am evitat să apelez la o variantă narativă a acestei pronii şi am transferat ideea într-un simbol prin care harul divin, reprezentat prin aceste limbi de foc, coboară peste întreg pământul. Am ales ca reprezentarea Maicii să fie cea numită Platitera (Împărăteasa Cerurilor)”.
De remarcat că această compoziţie mai face referire şi la rugul aprins, scenă în care Moise o vede pe Fecioara Maria într-un copac cuprins de flăcări. Apoi, primul registru, situat imediat sub Maica Domnului, este rezervat momentelor speciale din viaţa acesteia. Urmează o suită de scene din Vechiul Testament, în care artistul a ales ca stilul pictural să se apropie de cel romanic, cu personaje puternic conturate. Continuarea din zona inferioară se face cu zugrăvirea unor scene din Noul Testament, unde personajul principal este Iisus Hristos. Maniera de lucru este una mai elaborată, inspirată fiind din şcoala de pictură sârbească. Ultimul registru le este rezervat marilor ierarhi ai bisericii, reprezentaţi pe poziţii asemănătoare, fapt ce le conferă o atitudine solitară, împreună susţinând, ca nişte coloane, existenţa ortodoxiei.
Finalul îl reprezintă o compoziţie decorativă ce include o draperie, denumită şi „vălul miresei lui Hristos”, adică Biserica.
În lucru la cafas
O pădure de schele în această zonă a Catedralei. „Am pictat toate tavanelor din acest spaţiu şi icoana de pe peretele vestic, este vorba de icoana Adormirii Maicii Domnului – ne informează prof. Cătălin Băluţ. Urmează a fi începută pictura coloanelor şi a unor scene din Acatistul Maicii Domnului. Majoritatea suprafeţelor din balcoane vor fi reprezentări ale sfinţilor români. Aceste zone vor fi realizate într-o manieră decorativă, determinantă fiind şi structura compusă din coloane şi grinzi”.
Icoana de hram
Pictorul Cătălin Băluţ doreşte ca lucrările să se desfăşoare într-un ritm bun în aşa fel încât „anul viitor să putem începe bolta iconostasului, unde va fi reprezentată icoana de hram a «Sfintei Treimi»”. Pentru aceasta este însă nevoie şi de bani şi de aceea, acum în pragul sărbătorilor, părintele Simion Mladin face apel „la toţi credincioşi să susţină, după puteri, împlinirea acestei minunate înveşmântări picturale la Catedrală”
Prelegeri
Prof. Cătălin Băluţ, artistul care pictează Catedrala Aradului, a iniţiat şi găsit sprijin în Arhiepiscopia Aradului în susţinerea unor serii de prelegeri despre pictura bisericească. Prima va avea loc sâmbătă, 15 decembrie, ora 11, în capela de la demisolul Catedralei „Sfânta Treime”
„Aducem mulţumiri jertfelnicilor noştri credincioşi şi le dorim sărbători fericite!” (pr. Simion Mladin)
Bucuria de a cânta cu Îngerii
La 35 de ani, prof. Cătălin Băluţ este la prima pictură într-o biserică monumentală – Catedrala „Sfânta Treime” – şi ne face o mărturisire despre pasiunea sa: „Bucuria de a cânta, alături de Ingeri, Slava lui Dumnezeu. Aşa ar putea fi comparată plăcerea de a picta chipurile sfinţilor şi ale Îngerilor Slavei dimprejurul personajelor centrale din credinţa ortodoxă: Iisus Mântuitorul şi Fecioara Maria. Pentru pictorul de biserici această lume este una atemporală, o lume care aparţine tuturor veacurilor şi în care te poţi refugia şi retrăi clipe din istoria omenirii, plină de fapte ce i-au marcat existenţa. Universul culorilor şi al temelor religioase se întrepătrund în încercarea de a zugrăvi, într-un chip minunat, pereţii albi ce au fost pregătiţi deja în aşteptarea hainei celei noi”.
Referindu-se la pictura din Catedrala Aradului, a menţionat că „Tradiţia bizantină are un parcurs personalizat de specificul local al fiecarui colţ de lume în care ea a pătruns. Aşa a fost gândit şi proiectul picturii interioare din Catedrala «Sfânta Treime», ca un tribut adus acestei arte ţinând, însă, seama de valorile culturii locale cu puternice influenţe vestice”.
„Modalitatea cea mai apropiata sufletului meu este cea prin care desenez direct pe peretele alb” (Cătălin Băluţ)
Citiți principiile noastre de moderare aici!