Pachetul Mobilitate I, care putea să ducă la falimentarea firmelor de transport din estul Europei, a fost anulat de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. După ani de luptă, transportatorii arădeni pot răsufla liniştiţi. Atât ei, cât şi statul român. Şi asta pentru că domeniul transporturilor de marfă asigură aproximativ 7 la sută din bugetul ţării noastre. Lupta transportatorilor cu legislaţia europeană a început prin anul 2018. Atunci, în birourile de la Bruxelles, a fost întocmită o lege care părea că îşi propune să închidă toate firmele de transport de marfă din estul Europei. În martie 2019, aproximativ 200 de arădeni au participat la un protest uriaş care a avut loc la Strasbourg, acolo unde îşi desfăşura lucrările Parlamentul European. Protestul fusese organizat de APTE 2002, asociaţie patronală din Arad, care reprezintă interesele a mii de firme de transport din toată ţara. La momentul respectiv, alături de români, la protest s-au alăturat și bulgari și polonezi.
„Doar în Arad ar rămâne sute de oameni fără locuri de muncă și s-ar închide, probabil, toate firmele de transport”, spunea atunci unul dintre reprezentanții firmelor.
Acum, la cinci ani distanţă, Pachetul Mobilitate I a fost desfiinţat de magistraţii de la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.
„Era şi cazul ca, după 5-6 ani de lupte, să fim lăsaţi să muncim. Practic, dacă Pachetul Mobilitate I rămânea în vigoare, toate firmele de transport din estul Europei erau scoase de pe piaţă. Din punctul nostru de vedere, acesta a fost şi scopul, în momentul în care acest pachet legislativ a fost gândit şi pus în discuţie. Din fericire, judecătorii Curţii de Justiţie au analizat foarte raţional prevederile impuse în acel pachet legislativ şi a anulat o serie de prevederi care loveau direct în firmele de transport din zona noastră”, ne-a declarat Dorin Pop, vicepreşedintele APTE 2002.
Ministerul Transporturilor din România a reacţionat după sentinţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Ministerul Afacerilor Externe salută hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza C-547/20, România împotriva Parlamentului European și a Consiliului. Prin această hotărâre, instanța UE a dat câștig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operațional din statul membru de stabilire. Reprezentarea juridică a statului român în acest dosar a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, sprijinit de juriști ai Serviciului Contencios UE din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. Hotărârea pronunțată astăzi este rezultatul eforturilor susținute, dar și a bunei colaborări dintre Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Muncii și Securității Sociale și Consiliul Concurenței. Această hotărâre este definitivă”, au anunţat reprezentanţii ministerului.
„Salut decizia de astăzi a instanței europene. După o perioadă destul de lungă în care transportatorii au resimțit efectele negative ale pachetului Mobilitate I, eforturile echipei comune ale MTI și MAE au fost încununate de succes prin admiterea acțiunii în anulare a României la CJUE, iar prin decizia de astăzi a instanței a fost anulată prevederea privind întoarcerea vehiculului la sediu în 8 săptămâni. Mulțumesc tuturor pentru încredere și susținere”, a declarat şi Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!