Guvernul României ne alocă zeci de milioane de lei pentru modernizarea drumurilor judeţene. Dar, la fiecare proiect, Consiliul Judeţean Arad trebuie să aloce o cofinanţare. În fapt, este vorba despre câteva procente din valoarea totală a lucrărilor. În viitoarea şedinţă a CJA, consilierii judeţeni sunt chemaţi să voteze alocarea cofinanţărilor respective. Adunate, toate aceste sume sunt de ordinul milioanelor de lei.
Care drumuri?
Dar să vedem, concret, despre ce proiecte şi despre ce sume vorbim. Primul drum aflat pe lista modernizărilor finanţate de Guvern este Nădab-Seleuş, lung de peste 21 de kilometri. Potrivit documentelor întocmite deja, reabilitarea acestei şosele va costa peste 32 de milioane de lei, iar Guvernul va asigura aproape 95 la sută din sumă. Cofinanţarea, respectiv 5,53 la sută, procent tradus în 1,9 milioane de lei, va fi asigurată de CJA. Următorul drum care va fi reparat pe banii Guvernului este Sânmartin-Olari-Caporal Alexa, de aproape 24 de kilometri lungime. Conform documentaţiei de avizare a lucrărilor, valoarea totală a investiţiei este de 47,6 milioane de lei. Procentajul pe care Guvernul îl va asigura în acest caz este mai mare, de aproape 97 la sută, urmând ca CJA să asigure o cofinanţare de 3,2 la sută, adică 1,5 milioane de lei. În sfârşit, ultimul drum judeţean aflat pe lista Executivului este Bârsa-Moneasa-limită de judeţ Bihor. Lungimea acestei şosele este de aproximativ 30 de kilometri, iar indicatorii tehnico-economici arată faptul că modernizarea lui ar urma să coste aproape 81 de milioane de lei. Cofinanţarea pe care trebuie să o asigure Consiliul Judeţean este de 3,2 la sută, adică aproape 2,6 milioane de lei.
Şi termene
Cele trei drumuri enumerate mai sus au fost cuprinse în Programul Naţional de Dezvoltare Locală, un program implementat de Guvern, cu fonduri de la bugetul de stat. După ce vor fi bifaţi toţi paşii birocratici, va urma şi organizarea licitaţiilor pentru lucrările ce urmează să fie realizate. Un termen realist în ceea ce priveşte finalizarea modernizării celor trei drumuri ar fi de cel puţin trei ani din acest moment, ţinând cont de faptul că tronsoanele sunt destul de lungi, nu pot fi împărţite în mai multe loturi, iar lucrările vor fi realizate în condiţii de trafic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!