ARAD. Vi s-a întâmplat să fiţi nevoit să cumpăraţi medicamente sau materiale sanitare pe perioada cât aţi fost internat în spital? Ori să fiţi nevoit să plătiţi nişte investigaţii paraclinice? N-ar fi o noutate, probabil fiecare pacient internat a trecut, la un moment dat, prin asta. Ştiaţi că aveţi dreptul să vă recuperaţi, de la spital, banii cheltuiţi pentru aceste produse sau servicii? Nu s-ar spune că ştiaţi dacă ar fi să ne luăm după numărul destul de mic al solicitărilor de acest fel, care au ajuns la conducerea Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Arad.
„În cursul anului 2015, a fost aprobată rambursarea a 2.286 de lei către trei persoane, pentru cheltuieli pe care le-au făcut pe perioada internării. Anul trecut nu am avut nicio solicitare de rambursare. În prezent, mai avem câteva cereri în lucru; verificăm dacă s-a respectat procedura astfel încât solicitările pacienţilor să fie validate” – precizează dr. Adrian Wiener, manager al Spitalului Judeţean Arad.
În ce condiţii e validată o solicitare de rambursare a cheltuielilor? În niciun caz dacă justificarea acelor cheltuieli stă doar într-un bon fiscal, într-o recomandare verbală făcută de un cadru medical sau într-un bileţel pe care sunt notate nişte medicamente. „Este o anumită procedură care trebuie urmată. Medicul curant recomandă, cu avizul medicului şef, produsul de care are nevoie pacientul. Trebuie făcut un referat pentru pacient astfel încât acesta să ştie ce să cumpere. Pe de altă parte, spitalul trebuie să fie înştiinţat că, neeexistând acel medicament, pacientul îl cumpără şi va beneficia de rambursare” – explică Bianca Găicean, director contractări în cadrul Casei de Asigurări de Sănătate Arad.
Prevederi legale
Dreptul la rambursare e prevăzut în Legea 95, articolul 218: asiguraţii au dreptul „să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare şi investigaţiile paraclinice la care ar fi fost îndreptăţiţi fără contribuţie personală, în condiţiile impuse de contractul-cadru”. De asemenea, în baza prevederilor art.98 din Contractul-cadru pe anii 2014-2015, aprobat prin H.G. 400/2014 „spitalele sunt obligate să suporte pentru asiguraţii internaţi în regim de spitalizare continuă şi în regim de spitalizare de zi toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice.” Acelaşi articol din textul actului normativ prevede obligaţia exclusivă a spitalului de a rambursa numai din veniturile acestuia, cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea de medicamente şi materiale sanitare necesare în timpul internării, de către pacienţii internaţi.
Nu orice, oricând şi oricum
„Rambursarea cheltuielilor se solicită în baza contractului-cadru cu Casa de Asigurări de Sănătate. În contract e stipulat că pacienţii pot să îşi cumpere medicamente sau materiale sanitare cât sunt internaţi în spital, urmând ca rambursarea cheltuielilor să se facă doar dacă se respectă o anumită procedură. Sunt nişte pre-condiţii: dacă acele produse nu sunt în spital, dacă medicul curant a făcut o solicitare către conducerea spitalului să achiziţioneze respectivele produse şi conducerea spitalului sau furnizorii nu au fost în stare să le achiziţioneze în timp util… Apoi, achiziţionarea unui medicament trebuie să fie justificată; nu că îmi iau eu nişte… vitamine, de exemplu. Desigur, am nevoie de vitamine, dar nu e obligatoriu să le iau în cele şapte zile cât sunt internat în spital, că nu e pentru boala mea de fond. Adică nu orice, oricând şi oricum” – punctează dr. Adrian Wiener, managerul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Arad.
„Medicamentul pentru care se solicită rambursarea trebuie să fie pentru diagnosticul pentru care e internat pacientul” – subliniază, la rându-i, Bianca Găicean, director contractări al CAS Arad.
Citiți principiile noastre de moderare aici!