Au venit şi datele oficiale în cadrul concursului pentru directorii din sistemul de învăţământ preuniversitar. 49,46% este gradul de ocupare în Arad al funcţiilor de directori şi directori adjuncţi din sistemul de învăţămînt preuniversitar. Adică jumătate, aşa cum scriam deja în cotidianul nostru şi pe site-ul www.aradon.ro. Un procent care anunţă tăvălugul mişcărilor de personal în perioada următoare, asta dacă nu mai apare vreo modificare legislativă. Peste 90 de directori pe funcţie trebuie schimbaţi din data de 19 decembrie când vor fi numiţi alţii, la propunerea consiliilor profesorale din cadrul şcolilor. Propuneri care vor fi analizate şi avizate sau nu de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad.
Şocul din sistem va fi suficient de mare pentru că pe postul fiecărui director este numit un suplinitor, care va rămâne fără ore după revenirea fostului director, plin sau adjunct, la catedră. Dacă acel suplinitor a fost detaşat de la o altă şcoală unde este titular atunci el se va întoarce la propria catedră iar cel care îi ocupă locul va rămâne fără ore. Şi tot aşa, şirul de plecări şi mutări va bulversa întreg sistemul de învăţământ.
Pe de altă parte, o nouă numire va crea, din nou, probleme, pentru că cineva trebuie să suplinească catedra noului director, care poate avea o cu totul altă specializare decât cea a fostului director. Şcoala a început de două luni, orarul a fost stabilit, normele calculate, oamenii s-au aşezat pe posturi, elevii s-au obişnuit cu profesorii şi acum, din cauza acestui concurs organizat în timpul anului şcolar, totul va fi dat peste cap.
Încă nu s-a făcut o simulare a ceea ce se va întâmpla, sau cel puţin nu a fost făcută publică: câţi profesori vor fi mutaţi, câţi poate vor rămâne fără ore. Totul este legat de data de 19 decembrie când noii directori vor fi instalaţi pe funcţii iar cei care nu au trecut de concurs, sau care nu au participat, vor fi schimbaţi.
Inspectorul şcolar general, Claudius Mladin, a declarat în timpul conferinţei de presă că a fost trimisă spre Bucureşti, spre Ministerul Educaţiei, solicitarea ca toţi directorii care nu au participat la concurs sau care nu au reuşit să îşi încarce toate documentele, să fie păstraţi pe funcţii până la finele anului şcolar. „Este solicitarea noastră şi sperăm să avem un răspuns favorabil”, a precizat şeful IŞJ Arad.
Chiar şi în cazul unei decizii pozitive a ministerului, rămân 25 de directori şi directori adjuncţi care au căzut examenul şi, în cazul lor, vor fi făcute toate schimbările necesare. Dar măcar numărul celor afectaţi va fi mult mai mic.
Nu e corect
Pe de altă parte,nu este corect să fie schimbate regulile în timpul jocului. Cei care erau deja pe funcţii în momentul organizării concursului ştiau că singura şansă să rămână pe post este să participe la concurs şi să îl treacă. Poate, în condiţiile în care ar fi avut şi varianta de a rămâne pe post până la finele anului sau poate până la organizarea unui nou concurs, ar fi ales să nu participe. Cel puţin până în 31 august ar fi fost directori. E puţină lipsă de fair play faţă de cei care au riscat şi au concurat, dar care poate salva de la degringoladă un întreg sistem.
În căutarea directorilor
Până, însă, se va decide ministerul dacă va rămâne fidel sau nu propriilor reguli, profesorii trebuie să se gândească serios în şcolile unde nu sunt directori să propună măcar un profesor care să poată fi numit pe funcţia de conducere. După data de 19 decembrie, fiecare şcoală va avea cel puţin un director.
Citiți principiile noastre de moderare aici!