ARAD. „Mureşul navigabil” reprezintă una din propunerile majore din noul Plan Urbanistic General al municipiului Arad. Vorbind despre acest subiect, primarul Călin Bibarţ a prezentat câteva imagini sugestive pentru dorinţele municipalităţii, cu ambarcațiuni, debarcadere, pontoane şi zone de agrement amenajate pe malurile râului. S-a făcut referire şi la două porturi pe care ar urma să le aibă Aradul: unul de marfă, amplasat în Zona Industrială Sud, şi unul turistic, aflat lângă Cetate.
Prin portul de marfă se doreşte crearea unei infrastructuri de transport dezvoltate, încurajarea și atragerea traficului de mărfuri. Astfel, Aradul ar putea deveni un centru de tranzit important şi, fiind oraș de graniță, va oferi cea mai scurtă alternativă către centrul Europei. În ceea ce priveşte portul turistic, se propune o zonă de relaxare cu spații verzi, spații de joacă, restaurante, baruri şi cafenele pe malurile Mureșului. La dispoziția arădenilor și turiștilor ar urma să fie puse ambarcațiuni de diferite mărimi cu care vor putea realiza călătorii de agrement pe Mureș.
Pe termen mediu şi lung
Primarul Călin Bibarţ detaliază:
„Mureşul fiind posibil de transformat în cale de navigaţie, sunt două propuneri: să existe două porturi – unul comercial/industrial şi unul turistic. Unde am putea pune cele două locaţii? Cel de marfă se pretează cel mai bine, din ceea ce ne propun arhitecţii, în zona stângă a Mureşului, după ce treci de autostradă – în nordul Zonei Industriale Zădăreni. De ce acolo? Pentru că există posibilitatea foarte uşoară a conexiunii la autostradă şi calea ferată care merge din Arad la Zădăreni poate fi prelungită până în zona respectivă, să existe acces şi la calea ferată. Asta este explicaţia pentru care s-a făcut această propunere ca zonă a portului. Şi nici nu ne ducem mai încolo, că intrăm în zona de parc natural, unde sunt restricţii. Deci noi vorbim de zonele care nu sunt afectate de condiţionalităţi.
În ceea ce priveşte portul turistic, cel mai bun loc este lângă Cetate, în partea stângă a Mureşului – sunt câteva zeci de hectare acolo care acum sunt nefolosite –, între Mureş şi Cetate. Tot ce ţine de Cetate… sunt mai multe propuneri şi sunt condiţionate şi de finanţări şi ce se va mai întâmpla în timp. Noi discutăm de termen mediu şi lung.”
În strategia naţională
Cu câteva detalii în plus vine arh. Cătălin Hancheș, şef proiect în cadrul SC Iceberg SRL Timișoara, firma care a întocmit PUG-ul municipiului Arad:
„În ceea ce priveşte <Mureşul navigabil>, ceea ce am încercat noi în cadrul PUG-uluireprezintă o încercare de a particulariza strategiile la nivel naţional şi judeţean pentru că <Mureşul navigabil> este aprobat prin lege – în legea care aprobă Planul de amenajare a teritoriului naţional, secţiunea Reţele de transport. Deci <Mureşul navigabil> este, cu alte cuvinte, o prevedere de lege pentru România. El este prevăzut a fi navigabil de la Alba Iulia până la Nădlac, cu trei porturi: la Alba Iulia, la Deva şi la Arad. De asemenea, Planul de amenajare a teritoriului judeţean Arad, care este aprobat prin hotărâre de Consiliu Judeţean şi avizat de toate forurile locale, prevede acelaşi lucru: Mureşul să fie navigabil, cu port la Arad.”
Avantajele navigabilităţii
Potrivit arhitectului Cătălin Hancheş, avantajele navigabilităţii sunt foarte mari:
„Cultura europeană s-a născut împreună cu navigabilitatea. Şi, la ora actuală, navigabilitatea atinge trei mari sectoare importante. Pe de o parte, transportul. Şi trebuie să vă spun că transportul pe apă este de zece ori mai ieftin decât transportul pe uscat – şi nu discutăm de partea ecologică aici. Poluarea care se produce pe uscat faţă de poluarea care se produce prin transportul pe apă a făcut ca în vest navigabilitatea să funcţioneze foarte bine. Un al doilea subiect foarte important este hidroenergia, pentru că pe astfel de sectoare ecluzate, ele pot fi oricând cuplate cu microhidrocentrale şi, automat, aportul energetic din energie regenerabilă este foarte mare. Un al treilea aspect este turismul. În momentul în care eu am o cale navigabilă… în orice oraş european care are cale navigabilă, cum sunt Amsterdam, Paris, Praga… vedeţi ce înseamnă turismul legat de navigabilitatea pe parte de turism. E o altă oportunitate pe care Aradul o are la dispoziţie şi, de exemplu, Timişoara nu o are. Timişoara are Bega la dispoziţie, dar anvergura Mureşului este cu totul alta decât anvergura Begăi.”
Finanţare… europeană
Desigur, proiectul navigabilităţii Mureşului ar fi extrem de costisitor. Dar nu imposibil de finanţat.
„Pe partea de navigabilitate, România încă nu accesează proiecte. Există bani prevăzuţi la guvernul european pentru navigabilitate şi România nu-i accesează. Or, un astfel de proiect care să implice două, trei judeţe – Arad, Hunedoara, Alba – poate să fie un proiect care să schimbe foarte mult faţa bazinului Mureşului” – explică acelaşi Cătălin Hancheş.
Citește și:
Trimite articolul
XDe ce nu se propune direct port spatial in Arad?
Sa ne spună domnul primar ce a fumat. Povesti vânătorești!
Visam, da, doar visam. Sau ma rog Bibi viseaza sau fumeaza !!!
-
Doamne ajută! Ar fi grozav, s-ar scoate orașul din întunericul dens al ultimilor ani …
dar de drumurile denivelate si pline de gropi cand va ocupati?
-
Nu mai avem nevoie de drumuri, vom circula pe ape.Pădurarul asta cred că trage prea mult pe nas.
Vrem sa mai spalam niste bani! Fraierilor!
Cu pluta. Mureșul a fost navigabil doar cu pluta.
Așteptăm și o dană pentru submarine nucleare care se vor construi tot la Arad bineînțeles….
-
VISE ! CAM DE CAT TIMP MAI AI NEVOIE BIBI ( CATE CINCINALE?)? NOI NE-AM LAMURIT!A PLECAT GHITA TRAIASCA GHITA !
Asta cu portul e ca si cu vechea faza cu aeroportul :))
Tehnici de diversificare in furat.
va dati seama ce se intampla in PMA? toti sunt pe ciuperci, iarba si alt boabe. Ciupercile poate le culege Bibi, Gogu face rost de iarba, iar boabele le iau viceprimarii de la farmacie…
Sper sa plutiți voi pe Mureș cu fața în jos,că suntem sătui de voi.Tot vrăjală de PDL
Este înduioșătoare povestea domnului arhitect, păcat că nu vorbește maghiara pentru ar fi putut citi studiile ungurilor care vorbesc strict despre navigarea de agrement pe Mureș. Nici vorbă de transport de mărfuri pe secțiunea maghiară.
in mures sa care apa cu galeata ca sa faca port
oare nu vor sa aduca si vapoare de mare tonaj pe mures ??? Iar face mafia Falconetii afaceri murdare???
Si astia sunt reprezentatii poporului. Vai si amar 🤮
Definiția prostului arădean:Bibarț.
In 2015, primarul Falcă lansa proiectul Mureselul navigabil ,edilul vorbind de gondole. Așa că la aberații stam bine!
Inainte de vise utopice scanati fundul albiei Muresului.
Tichie de margaritar.
Mircea
Doamne da sa plutit toti penalti pe Mureș în jos spre vărsare. Ăștia chiar ca au halucinatii. La căpâlnaș nu aveti loc, penalilor.
Cat traim noi nu va exista asa ceva in Romania. Nu confundați cu Germania va rog…
Eu am aceleasi gropi pe strada de cand m-am mutat in cartier si astia viseaza OZN-uri :))
Asa popor…. asa alesi!
Nu suntem in stare sa avem un aeroport functional si visam la porturi pe Mures!Ar fi de ras dar e de plans!
cata prosteala pt fraieri..nemernici hoti
-
De peste 30 de ani nu au reușit să intubeze amărâtul de Muresel dar vor face port la Arad. In urmă cu ceva timp voiau să instaleze arteziene pe Mureș…Iar ce tine de Mureș,la ștrandul Neptun vor începe cârpelile pe 1 mai că la fraieri e bine oricum
Eu zic sa visam la urmatoarele: alesii merg la munca din grija pentru cetatean, lucreaza benevol 4 ore suplimentare, fara plata, pentru a rezolva problemele in avans. Ca te vor trata cu respect. Ca vom avea un oras fara santuri pe carosabil. Ca din salarul minim ne permitem sa cumparam macar un ferrari la 2 luni. Ca avem servicii medicale de calitate. Ca circulam cu tramvaie pe perna magnetica pana-n portul visat pe Mures…. Dupa, trece efectul de la prafuri si ne lovim de realitatea crunta…
Noi nu suntem in stare sa transformam comuna Arad intr-un oras dezvoltat, similar cu cele vecine sau sa aducem Cetatea Aradului in circuitul turistic, dar planuim sa facem porturi pe Mures. Daca nu ar fi trist, ar fi amuzant.
Titlul este corect : visam…Din pacate,visatorii sunt platiti de noi cu salarii grase ,iar viziunile lor bolnave se vor realiza la Sfant Asteapta.
No sa vedeti amu reclamatii pe fb…ROU XXX BB ai timp pana maine sa ma cauti, daca nu, merg la politie. Mi-ai lovit barca si ai plecat ca un nesimtit!!! Sunt camere in port!!
Alo, urgent la primarie un doctor de la psihiatrie. Ăștia nu’s in stare sa termine un pasaj dar ei vor porturi.
Vin alegerile. A inebunit lupul !!!
Specimenul e plecat cu sorcova.
Ciroza galbenă aka pnl, a reușit să condamne orașul la subdezvoltare cu toate că Aradul este poarta de intrare rutieră si feroviară! Ar fi trebuit sa fim mult peste Timișoara si Oradea! Dar suntem conduși de hoții cirozei galbene.
Acum padurarul visează la portavioane pe Mureș, probabil o fi de vina Rafila, anumite medicamente nu mai întra in țară.
Muresul navigabil pentru transportul de marfa ???
Astia clar ca sunt idioti , de fapt ii cred pe cei ce i au votat idioti , uite cum se spala niste bani , eventual se va draga sa poata circula eventualele barci cu motor a unora din camerila politica si anturajul lor , iar costurile le vor suporta prostimea prin taxele si impozitele platite catre primarie …… deci asta e prioritatea nr 1 a primariei ! transportul de marfa pe …Mures ???!!!!!???
😂😂😂
Pai acele eventuale nave de marfa la care face referire acesti habarnisti , cam ce cale vor avea ??? asa de maxim 1 sau 2 m sau cam cat ?
Deja tiganii jubileaza la gandul ca vor fii plin de nave esuate 😂 fier vechi cumparam domnuuu !!!! 😂
Sau va fi folosit de plutasi ??? 😂
TREZITI-VA!!! Nu mai visati!
Vai de capul vostru de saracii ce sunteti. Nu sunteti in stare sa faceti muresul cat de cat navigabil pt agrement , adica ce Mures, cand voi va chinuiti cu un pasaj penibil si etc de atatia ani. Eu zic sa facem un port si pt vasele de croaziera, sa includem si Aradul in circuitul international. Barcelona, Genova, Santorini, Dubrovnik, Arad. Nu suna bine ??? Idiotilor
Pe când portavioane și pe Mureșel?
Ba ăștia nu îs in stare sa termine o pasarela și mai visează la port pe Mureș…..
Incompetenții doar vorbesc….Capabili îl fac și apoi vorbesc…
Un sat pescăresc?
Hai mai incetați Domnilori Primari ai Aradului cu MINCIUNILE și ABERAȚILE BOLNAVE că îi SĂTUL ARADUL de AFACERILE VOASTRE FRAUDULOASE numai de profit pentru voi ca să mai atrageti alte FONDURI EUROPENE ca să mai aveți de unde fura alți EURO și pînă la urmă numai PRAFUL se alege de toată BĂTAIA voastră de joc.
Ce porturi când noi nu avem drumuri.
Nu mai e rentabla navigatia comerciala pe Tisa, caci prea multe zile este apa mica, si când e apa medie pot intra ambarcatiuni mai mici.. Pai unde e Muresul de Tisa? Dar poate vor aduce apa din Dunare.