73%, 58% şi 40%. Acestea sunt procentele care au mulţumit-o pe Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, în vizita de lucru pe care a făcut-o vineri pe tronsonul de autostradă Arad-Timişoara, pe centura Aradului în regim de autostradă şi pe drumul care leagă Aradul de Oradea.
Aşa cum era de aşteptat, Anca Boagiu s-a declarat mulţumită de stadiul lucrărilor executate la autostrada Arad-Timişoara, în condiţiile în care procentul de execuţie al lucrărilor a crescut, de la ultima ei vizită, de la 60 la 73 la sută.
Veştile de pe centura Aradului în regim de autostradă i-au plăcut şi mai mult ministrului, care, deşi încă sceptică în privinţa faptul că de la finele acestui an se va putea circula şi pe aici, i-a felicitat pe constructori pentru mobilizarea exemplară de care au dat dovadă.
Mai puţin încântat a fost oficialul de procentul de lucrări realizate pe DN79 Arad-Oradea (40%), dar explicaţiile şi promisiunile se pare au liniştit-o pe Boagiu.
Totuşi, ministrul este încă sceptic în privinţa faptului că se va putea circula de la Timişoara până la ieşirea din Arad spre Nădlac pe autostradă, până la finele anului, hopul reprezentându-l în continuare unul dintre tronsoanele de centură.
Anca Boagiu nu a venit cu mâna goală în vizita întreprinsă la Arad şi Timişoara, ci a adus cu ea şi promisiuni. A promis, mai exact, bonificaţii pentru cei care finalizează lucrările mai repede.
Arad-Timişoara, cel mai bun procent
“Am fost şi sceptică şi a trebuit să iau măsuri dure. Tronsonul de autostradă Arad – Timişoara este un contract care a început printr-o notificare, dar, în acest moment, dat fiind ritmul în care se lucrează, pot să spun că planurile pe care noi ni le-am stabilit vor fi realizate. Pe acest tronson, stadiul fizic a crescut de la 60 la 73 la sută de la ultima vizită pe şantier, ceea ce creează premisele ca acest contract, de 32 de kilometri, să fie dat în exploatare anul acesta. Este un lucru bun, ceea ce înseamnă că inginerii constructori din România, indiferent de naţionalitatea lor, şi-au recăpătat încrederea în ei şi demnitatea de constructori”, a declarat pe autostradă Boagiu, imediat după ce constructorii i-au prezentat stadiul efectiv al lucrărilor.
Executanţii i-au mai spus ministrului că lucrează aici cu patru staţii de asfalt şi cu patru staţii pentru balast stabilizat, cu 400 de oameni pe şantier şi că, dacă totul continuă ca până acum, iar vremea va ţine cu ei, vor deschide traficul în iarnă. Peste o lună vor fi finalizate şi lucrările de umplutură de la kilometrul 30, singurele lucrări de gen care mai rămân de îndeplinit.
Desfăşurare de forţe
Constructorii de pe centura Aradului au făcut în faţa ministrului o veritabilă desfăşurare de forţe, deşi erau aproape convinşi că vor face, oricum, impresie cu podul de peste Mureş, la un pas de finalizare. „Ultima oară când ne-aţi vizitat, a fost acum o lună şi jumătate şi credem că putem să vă prezentăm un progres foarte bun de atunci. Data trecută, la ultima vizită, am avut 36%; azi avem un stadiu fizic de 49%. Dar ca şi valoare contractuală adunată, avem un stadiu de 58%. În total, avem aproximativ 420 de utilaje, 300 de camioane, care cară 24 de ore din 24 materiale şi 550 de oameni pe şantier, dintre care 60% lucrează zi şi noapte, procentual, desigur. Pe sectoare, pe sectorul 1 A, de la kilometru zero la 4,5, umpluturile sunt finalizate în procent de 82%, iar lucrările de structuri şi poduri în proporţie de 56%. Pe sectorul 2, care este cel mai problematic, avem umpluturi în procent de 25%, iar podurile sunt 30% finalizate. Sectorul 1B este cel cu podul peste Mureş, care este inima şantierului. În 14 zile se va finaliza şi se va betona tronsonul de mijloc, de închidere a podului. Sigur, cu această ocazie vă lansăm o invitaţie să fiţi alături de noi. Până atunci, vom creşte realizarea cu câteva procente. În sectorul 1B, lucrările de umpluturi sunt finalizate 99%. Dorinţa noastră este ca pe sectorul 1B să finalizăm lucrările până la sfârşitul anului pe ambele sensuri de circulaţie. O să ne dăm toată silinţa să realizăm autostrada şi pe sectorul doi, ca măcar pe un sens de mers să avem asfalt. Sigur şi pe 1 A o să facem în aşa fel încât să se poată circula pe autostradă anul acesta”, au precizat aceştia în faţa ministrului.
Pe placul ministrului
„A, deci toată lumea vine cu veşti bune”, a exclamat ministrul în faţa acestei prezentări. „Mă aşteptam la mai puţin”, a mai spus oficialul. Totul depinde şi de condiţiile meteo, nu au uitat să sublinieze, însă, constructorii.
Mai sunt însă probleme aici: se mai aşteaptă o hotărâre de Guvern pentru predarea terenului şi clădirii Direcţiei fito-sanitare, pe care Boagiu a vrut să o rezolve din mers: „Problema era aici, nu la noi, căci noi promovăm hotărârea urgent, dacă pe teren totul e pregătit”.
„Am încă ceva reţineri pentru că, din informaţiile mele, nu ne aşteptam la o veste atât de bună: că există posibilitatea dării în exploatare a întregului tronson al centurii. Aştept cu nerăbdare să văd dacă lucrul acesta se întâmplă, pentru că noi ne aşteptam ca aceasta să se întâmple doar pe jumătate din tronson”, a concluzionat Boagiu.
Vrea totul până în iarnă
Pe DN79, procentul a ajuns la 40%, potrivit constructorilor de aici, faţă de 29%, cât exista la ultima vizită, în luna mai. Creşterea, însă, va fi mai intensă, au promis aceeaşi constructori, când au văzut că ministrul nu e neapărat încântat de procent. Până la sfârşitul anului, la nivel de strat D2, totul va fi acoperit până la Oradea, iar la nivel de asfalt până la Chişineu Criş, la kilometru 40. Pe judeţul Arad, constructorii susţin că sunt cu lucrările realizate până la nivel de 60%. „Noi terminăm asfaltul cu primele două straturi, ca să nu mai avem probleme cu circulaţia. Vom termina până în iarnă cu stratul de uzură, după care reluăm în primăvară lucrările”, s-au grăbit să precizeze aceştia.
„Există progres, dar dacă se termină infrastructura în acest an ar fi şi mai bine”, şi-a prezentat doleanţele, fără rezerve, Boagiu.
Doar cu ochii săi
Întrebată dacă aceşti constructori trebuie verificaţi constant, Boagiu şi-a explicat prezenţa repetată pe şantier: “Experienţa m-a învăţat, după ce am crezut o dată în ceea ce mi s-a spus, că dacă nu te duci să vezi cu ochii tăi, greşeşti, motiv pentru care sunt prezentă pe toate şantierele noastre, indiferent că discutăm de autostrăzi sau de drumuri naţionale”.
Arad-Nădlac, start în august
Veşti bune vin şi dinspre autostrada Nădlac-Arad, unde execuţia ar trebui să înceapă, potrivit oficialului, în luna august. „Pe Arad-Nădlac, din informaţiile pe care le avem neoficial, pentru că încă nu ne-au informat constructorii, eu ştiu că sunt într-o fază avansată cu proiectarea. Ne aşteptăm ca până la finalul lunii august să aibă proiectarea deja făcută şi să intre în execuţie”, a precizat vineri Boagiu.
Cu avionul pe autostrada Arad-Timişoara
Citiți principiile noastre de moderare aici!