Atât proiectarea cât şi execuţia efectivă a lucrărilor la kilometri întregi de piste de biciclişti, la licitaţie. Primăria a anunţat că la începutul lunii viitoare, în funcţie de ofertele primite, va plăti o sumă de până la 6,5 milioane lei (echivalentul a peste 1,5 milioane euro) pentru contractul „PT + Execuţie – Piste de biciclete pe faleza Mureş”.
„Traseul pistelor proiectate va conecta unele din cele mai importante zone şi spaţii publice din municipiul Arad, ca un nou sistem urban, menit să creeze premisele unei regenerări urbane şi dezvoltarea unui sistem alternativ de circulatie, în orasul deja supraaglomerat.
Prin amenajarea pistelor pentru biciclişti va rezulta o scădere a numărului de accidente în care sunt implicaţi bicicliştii, precum şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii, păstrarea sănătăţii, ridicarea siguranţei în trafic şi protejarea mediului înconjurător iar turismul local va deveni mai viu, de unde va rezulta dezvoltarea serviciile aferente din zonă”, se precizează în documentaţia de licitaţie.
În caietul de sarcini este prevăzut acum un termen mai lejer, de 36 de luni, ţinându-se cont de faptul că lucrările vor demara pe tronsoane, eşalonat.
Traseele pistelor de ciclişti se vor realiza, potrivit datelor din proiecte, în general, pe aleile existente, paralele cu Râul Mureş, prin delimitarea cu marcaj rutier a culoarelor destinate circulaţiei pentru ciclişti, respectiv pietoni. Unde ele nu există, vor fi proiectate cu o lăţime de 2 metri – pentru două benzi de circulaţie pe ambele sensuri. În multe zone, trotuarele vor fi împărţite.
„În zona centrală, traseul pistelor se va materializa prin marcarea culoarelor pentru ciclişti pe trotuarele existente. Traseele stabilite pentru amplasarea pistelor de ciclişti pot fi modificate sau adaptate la condiţiile existente pe teren la data începerii execuţiei”, se subliniază în documentaţie.
Traseele au fost stabilite
Traseul proiectat începe de la B-dul Nicolae Titulescu în Micălaca şi se continuă paralel cu Mureşul, până la podul de pontoane care asigură accesul la Insula Mureş din zona Trei Insule.
Între Nicolae Titulescu şi strada Marcel Olinescu (Biserica Maranata), pista se va amenaja chiar pe dig. Va avea o lungime de 1,42 km. Lăţimea pistei va fi de doi metri, iar cea a trotuarului va rămâne de doi metri.
Între strada Marcel Olinescu (Biserica Maranata) şi Podul Decebal, pe o lungime de 2,100 km, pista va coborî de pe dig şi se va amenaja pe traseul existent al aleii pietonale cu lăţimea de 4,00 m (paralelă cu Râul Mureş) situată în parcul Europa.
Între Podul Decebal şi Podul Traian, pe o lungime de 1,300 km, pista va urca pe dig şi se va amenaja pe traseul existent al aleii pietonale situată pe dig (paralel cu splaiul Toth Sandor).
În zona autostrăzii
Între Podul Traian şi podul peste Mureş al autostrăzii, pista nou proiectată se va amenaja pe splaiul Toth Sandor pe latura dinspre râul Mureş.
Între podul peste Mureş al autostrăzii şi limita administrativă a municipiului Arad, pe o lungime de 2 km, pista nou proiectată se va amenaja pe strada Colonia Sabinelor şi strada Mărului pe partea dreaptă a drumului pietruit.
Între limita administrativă a municipiului şi podul de pontoane de la Trei insule, pe o lungime de circa 3 km, pista se va amenaja pe partea dreaptă a drumului parţial pietruit (folosit ocazional pentru lucrări forestiere din Pădurea Ceala).
Un alt tronson al pistei pentru biciclete are o lungime de 1 kilometru şi începe de la Podul peste Mureş şi se continuă paralel cu strada Eugen Popa până la Ştrandul Neptun. Va avea o lăţime de 2 metri, pentru două benzi de circulaţie în ambele sensuri.
Între podul autostrăzii până pe Calea Bodrogului, se va realiza, tot pe dig, o pistă cu lăţime de 2 metri.
Iluminat de la soare
Acolo unde nu există sistem de iluminat, Municipalitatea intenţionează să implementreze un sistem cu panouri solare. Între Podul Decebal şi Podul Traian este prevăzută refacerea iluminatului public prin înlocuirea corpurilor de iluminat deteriorate de pe stâlpii existenţi.
Între Podul Traian şi podul autostrăzii se prevede completarea iluminatului public al pistei prin montarea de 55 de stâlpi cu corpuri de iluminat cu leduri şi alimentare cu panouri solare. Alţi 41 de stâlpi cu acelaşi tip de becuri vor fi montaţi între podul autostrăzii şi limita administrativă a municipiului Arad. 46 de stâlpi cu corpuri de iluminat cu alimentare fotovoltaică vor fi montaţi până pe Calea Bodrogului.
Dotări asigurate
Lucrările cuprind şi montarea, de-a lungul tuturor traseelor, de bănci, coşuri de gunoi, rasteluri speciale pentru biciclete.
Marcaj verde pe Revoluţiei
Un alt traseu, de peste 3 km, începe de la Teatrul de Stat şi se desfăşoară pe ambele laturi a B-dului Revoluţiei până la Piaţa Podgoria, pistele realizându-se conform documentaţiei „prin marcarea culoarelor pentru biciclişti pe trotuarele existente (pavate) cu vopsea de marcaj (de culoare verde pe toată lăţimea pistei) şi marcaje longitudinale de delimitare. Se va asigura racordarea pistelor din zona centrală cu pista de ciclişti de pe faleza râului Mureş pe strada I.C. Brătianu prin delimitarea pistei cu marcaj rutier a trotuarele existente”, se precizează în proiect. Lăţimea pistei va fi de un metru, iar trotuarul va rămâne cu o lăţime de 2-3,5 metri pe Revoluţiei şi de 1,3 – 1,8 metri pe Brătianu. Această zonă nu intră însă acum în licitaţie.
Zeci de kilometri de piste de biciclişti, în studiu
Citiți principiile noastre de moderare aici!