ARAD. Aleşii locali au aprobat, în şedinţa extraordinară de săptămâna trecută, participarea Municipiului Arad în cadrul proiectului „Istorie automobilistică de-a lungul râului Mureș – de la Arad la Makó” („Automotive history along the Mureș River – from Arad to Makó”), în vederea cofinanțării prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria 2021-2027.
Practic, s-a aprobat încheierea unui acord de parteneriat între Municipiul Arad și organizația MVKSE Makó (Asociația pasionaților de vehicule sport de epocă de pe Râul Mureș) din orașul Makó, județul Csongrád din Ungaria, în vederea implementării proiectului, în cazul aprobării acestuia. De asemenea, s-a aprobat valoarea totală a proiectului „Istorie automobilistică de-a lungul râului Mureș – de la Arad la Makó” („Automotive history along the Mureș River – from Arad to Makó) pentru Municipiul Arad, în calitate de Lider de parteneriat, în cuantum de 16.248.758,74 lei cu TVA, adică 13.683.805,13 lei, la care se adaugă TVA 2.564.953,61 lei. Contribuția proprie a Municipiului Arad este de 7.716.119,24 lei cu TVA, adică 6.513.519,84 lei, la care se adaugă TVA 1.202.599,40 lei
„Rută cultural-artistică”
Proiectul „Istorie automobilistică de-a lungul râului Mureș – de la Arad la Makó” („Automotive history along the Mureș River – from Arad to Makó”) își propune crearea unei rute cultural-turistice dedicate industriei automobilistice, pornind de la istoria comună legată de Fabrica M.A:R.T.A. și inginerul Galamb József din Makó, cel care a conceput automobilul Ford model T, prin următoarele activități: *dezvoltarea unei strategii comune de implementare durabilă în vederea creării rutei cultural-turistice Arad – Makó „Istorie automobilistică de-a lungul râului Mureș”; *modernizarea și funcționalizarea clădirii administrative cu turn a Casei M.A.R.T.A (Corpul C1-a) din Arad; *modernizarea clădirii în care funcționează organizația MVKSE din Makó și crearea unui Infopoint și a unui centru expozițional dedicat istoriei automobilului Ford model T; *organizarea a două festivaluri auto retro, unul la Arad și unul la Makó; *realizarea de materiale interactive de promovare a turismului și de prezentare a istoriei comune, dedicate în special tinerilor din Arad și Makó; *schimburi de experiență; *elaborarea și diseminarea unui model digital de bune practici trilingv pentru crearea unei rute cultural-turistice.
Scurt istoric
„În momentul de față, clădirea Casa MARTA se află într-un stadiu avansat de degradare, fiind necesare intervenții urgente. În acest sens, a fost elaborată Documentația de avizare a lucrărilor de intervenție (D.A.L.I.) pentru proiectul <Reabilitare clădire Calea Aurel Vlaicu nr. 41-43 Arad (Casa MARTA)>, în cadrul contractului de finanțare semnat în 20.04.2022 între Municipiul Arad și Institutul Național al Patrimoniului. Proiectul reabilitării face referire la clădirea construită în perioada 1900-1910 în care a funcționat prima fabrică de automobile și motoare de pe actualul teritoriu al României, reprezentând epoca de pionierat a industriei de automobile. În 2020, terenul intravilan și construcția, monument istoric, edificată pe teren, au fost donate Municipiului Arad de către SC Astra Rail Industries Arad. Imobilul astfel este proprietate publică a municipiului Arad și este înscris în CF nr. 354162-C1 cu o suprafață construită desfășurată de 4.462,60mp și o suprafață a terenului de 3799,00 mp. Imobilul este inclus în Lista monumentelor istorice la poziția 262, cod LMI: AR-II-m-B-00585” – se arată în documentaţia ataşată proiectului de hotărâre aprobat de CLM.
Oportunitate
Valoarea totală a investiției pentru cele trei corpuri de clădire (C1-a, C1-b și C1-c), conform devizului general, este de 61.739.528,73 lei cu TVA.
„Ținând seama de valoarea mare a investiției au fost identificate mai multe surse de finanțare, una dintre acestea fiind Programul Interreg VI-A România-Ungaria 2021 – 2027 (ROHU). În cadrul proiectului <Istorie automobilistică de-a lungul râului Mureș – de la Arad la Makó> (<Automotive history along the Mureș River – from Arad to Makó>) se propune reabilitarea și punerea în valoare a Corpului C1-a (spațiu administrativ)” – precizează reprezentanţii Primăriei.
Intervenţiile
Conform D.A.L.I., principalele intervenții asupra Corpului C1-a sunt: cămășuirea armată a pereților structurali existenți din zidărie nearmată; consolidarea/refacerea scării de beton armat deteriorate; consolidare prin suprabetonare placă de planșeu cotă 8.54m; consolidare planșee de lemn prin înlocuire grinzi deteriorate și realizare rigidizare în plan prin platbenzi de oțel fixate în diagonală (în X); refacere integrală structură de lemn a șarpantei conice de la turn; refacere șarpantă de lemn în 2 ape (cu sau fără luminator); realizare cadru transversal de rigidizare din profile metalice la mijlocul clădirii.
Suplimentar, se vor: îndepărta integral tencuielile pereților; repara eventualele fisuri și crăpături existente la zidurile de cărămidă; injecta rășini epoxidice la partea inferioară a zidurilor din cărămidă existente; aplica tratamente de dezumidificare și antimucegai la baza pereților și la partea superioară, acolo unde sunt vizibile în acest moment urme de scurgeri de apă la interior sau/și exterior; instala panouri solare și panouri fotovoltaice.
Suprafața construită pentru Corpul C1-a este de 250,35 mp și include un turn.
Valoarea totală a investiției pentru Corpul C1-a, conform devizului pe obiect, este de 16.068.602,78 lei cu TVA.
Primarul Bibarţ: „Suntem într-o bătălie de a găsi finanţări cât mai avantajoase”
Imediat după votarea proiectului de hotărâre, primarul Călin Bibarţ a ţinut să facă următoarele precizări:
„După cum ştiţi, noi, în urmă cu ceva timp, am reuşit de am primit în mod gratuit fosta clădire Marta, ea nefiind – ca să folosim un termen elegant – în stare deloc bună. Ba dimpotrivă, chiar aproape de prăbuşire. Nici acoperiş nu mai are pe o bună parte. Şi atunci suntem într-o bătălie de a găsi finanţări cât mai avantajoase pentru refacerea ei şi tot ce ţine de acel concept. Pentru că din buget, vă daţi seama că nu e deloc simplu. Aşa am obţinut acel timbru de la Ministerul Culturii pentru o parte din documentaţii, acum – sumele fiind limitate – există o posibilitate de cofinanţare prin <transfronatlier>, motiv pentru care a trebuit să găsim un partener în Ungaria cu care să intrăm în acest proiect şi… stăm cu arma la picior şi o să revenim în faţa dumneavoastră când se deschide Ghidul şi Axa pe POR la ADR Vest, pentru o altă finanţare şi cofinanţare din partea noastră. Astfel încât, cumulate toate, să ne dea o sumă cât mai mare şi o cofinanţare cât mai mică din partea nostră, astfel încât să reuşim să refacem ce e acolo. Altfel, rămânem blocaţi cine ştie cât. De aceea, orice Axă – indiferent că e transfrontalieră, pe POR sau gestionată de vreun minister de la Bucureşti – la care putem accesa, noi venim şi încercăm să obţinem ceva bani de acolo. Acesta e al doilea pas, să spunem. Am avut primul pas la Ministerul Culturii, cu timbrul, acum pe <transfrontalier> şi aşteptăm POR-ul” – a explicat edilul Aradului.
Trimite articolul
Xmagarie
aradul nare nici o treaba cu ford model t
-
Are boss! Citeste in “Povesti aradene de succes”. Inginerul Galambos originar din Mako, care a proiectat modelul Ford T a plecat la Detroit printr-o bursa acordata de Uzinele de vagoane Johann Weitzer din Arad.
-
Vinitura ce esti tu…in vremurile bune era o fabrica in Arad care producea masini Ford T . Dar nu ai de unde sa stii daca ai venit cu sarmaaaa!
Bibi, ” Bibarţ: „Suntem într-o bătălie de a găsi finanţări cât mai avantajoase”, avanta-joase probabil. Oricum vine bătălia ștampilei. Pregătiți bocceluțele ca nu ati venit pe posturi cu charter jet.