24 de trenuri noi, cu 200 de locuri fiecare, cu o valoare estimată de 282 de milioane de euro, ar urma să circule în viitorul apropiat inclusiv prin oraşul nostru. Ministerul Transporturilor a întocmit un proiect de Hotărâre de Guvern, aflat în prezent la transparenţă, prin care solicită Executivului aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai viitoarei investiţii.
„În prezent, există o creștere semnificativă a mobilității sociale, mai ales la orele de vârf, și se constată o aglomerare excesivă, cauzată de traficul auto (în principal, microbuze și autoturisme), creștere care poate fi satisfăcută doar prin sporirea capacității de transport feroviar, respectiv a capacității materialului rulant și a calității acestuia. Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziția de unități de transport moderne, care să asigure călătorilor condiții optime de efectuare a călătoriilor pe rețeaua feroviară națională, atât din punct de vedere al confortului, cât și din punct de vedere al sporirii mobilității, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să țină cont de dinamica pieței transportului feroviar public de călători din România și împreună cu dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare de transport să contribuie în mod semnificativ la creșterea economică cât și la creșterea calității vieții.
Principalele elemente care justifică achiziția de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători sunt următoarele: actualul parc de vehicule feroviare deținut de operatorii de transport feroviar de călători privați și de stat din România a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclul său de viață. Din acest motiv, există riscul ca în câțiva ani să nu mai existe un parc de vehicule feroviare disponibile pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public; cea mai mare parte a vehiculelor feroviare destinate transportului de călători din România nu au nivelul de calitate cerut de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile utilizate sunt depășite. În consecință, vehiculele feroviare nu respectă standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de serviciu public, fapt care solicită prin urmare, înlocuirea acestora; operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător; operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță; operatorii de transport feroviar de călători operează pe piața obligațiilor de serviciu public din România cu locomotive electrice/diesel proprii sau închiriate; în prezent, pentru înlocuirea și dezvoltarea parcului de vehicule feroviare, ARF are în derulare proceduri pentru achiziția a 119 rame electrice de scurt și lung parcurs, dintre care 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R) și 57 de rame electrice de lung parcurs (RE-IR). Adițional, ARF și-a îndreptat atenția și către achiziția unor rame electrice cu pile de hidrogen (RE-H) și a 16 locomotive electrice (LE), urmând a fi inițiate și alte demersuri similare de achiziție de vehicule feroviare. Aceste vehicule urmează a facilita îmbunătățirea condițiilor de circulație pe un număr limitat de servicii și rute, corelate cu investițiile în scopul modernizării infrastructurii feroviare implementate sau în curs de implementare; la momentul actual, se poate observa o insuficiență în ceea ce privește materialul rulant nepoluant la nivel național”, spun cei de la Ministerul Transporturilor, în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul Hotărârii de Guvern.
Rutele pentru trenuri
Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziția de unități de transport moderne, care să asigure călătorilor condiții optime de efectuare a călătoriilor pe rețeaua feroviară națională, atât din punct de vedere al confortului, cât și din punct de vedere al sporirii mobilității și siguranței, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să țină cont de dinamica pieței transportului feroviar public de călători din România și împreună cu dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare de transport să contribuie în mod semnificativ la creșterea economică cât și la creșterea calității vieții. Ramele electrice RE-R3 vor deservi municipii aflate pe rețeaua electrificată din România, continuând astfel primul proiect de achiziție a 62 de rame electrice regionale RE-R1.
„Sunt afectate pozitiv în mod direct următoarele municipii reședință de județ: Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca, Oradea. Achiziția celor 24 de rame electrice de scurt parcurs RE-R3 vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe următoarele rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată: Arad – Deva – Simeria; Alba Iulia – Cluj-Napoca; Oradea – Huedin”, mai transmit cei de la Minister.
Beneficiile
Potrivit celor de la Transporturi, principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după achiziția de materialul rulant, sunt următoarele: reducerea timpilor de mers pentru publicul călător; reducerea costurilor de operare ale trenurilor și economii pentru publicul călător datorită transferului modal către sistemul feroviar; reducerea costurilor de întreținere și economii pentru operatorii de transport feroviar de călători de stat și privați; reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane; reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; reducerea emisiilor de zgomot.
Trenurile urmează a fi echipate cu instalații ERTMS On-Board compus din echipament GSM (radio și antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfață a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, Unitatea de înregistrare (JRU).
Fonduri nerambursabile
Achiziţia celor 24 de rame de tren va fi realizată cu ajutorul fondurilor europene, achiziţia fiind estimată la peste 282 de milioane de euro. Finanţarea va fi asigurată prin Programul Transport 2021-2027, iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat.
După adoptarea acestei Hotărâri de Guvern, se va pregăti lansarea licitaţiei, iar după adjudecarea ei, firma va avea la dispoziţie 38 de luni pentru a livra cele 24 de trenuri.