16.800.000 de lei este dispusă Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. să cheltuiască, prin Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara, doar pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar proiectului de „Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România – SF- Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor”. În anunțul publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, cei de la SRCF Timișoara menționează că „Se necesită elaborarea Studiului de Fezabilitate în conformitate cu legislația națională în vigoare și se va prezenta soluția optimă din punct de vedere tehnic și economic pentru realizarea obiectivului de investiții Electrificare a 6 secții de circulație ale sistemului feroviar din România -SF-Arad (Utvinișu Nou) – Boiu Bihor–Lot SRCF Timișoara în vederea prezentării celei mai eficiente soluții de implementare a obiectivului de investiție”. Ofertele sunt așteptate până pe 18 februarie 2025.
În momentul de faţă, singurul tronson electrificat între Arad şi Oradea este dintre Arad şi Utviniş, pentru tronsonul Boiu Bihor-Oradea fiind semnat contractul pentru electrificare. Conform celor de la CFR, „România are, ca mărime și amplasare geografică, o poziție importantă pentru tranzitul feroviar între Europa de Vest, Centrală și Asia (Orientul Mijlociu). Rețeaua feroviară publică a CNCF CFR SA asigură legătura cu toate rețelele feroviare ale țărilor vecine (…), având o dispunere circulară pe două inele, aproape concentrice, străbătute de 8 magistrale radiale care pornesc din capitala țării”.
Întreaga rețea feroviară a țării are o lungime de aproximativ 20 de mii de kilometri, însă doar 4.030 de kilometri sunt reprezentați de linie electrificată. „Gradul de electrificare al rețelei feroviare române este inferior mediei UE, unde ponderea liniilor electrificate este de peste 50%”, recunosc cei de la CFR.
Cei de la CFR au decis să înceapă demersurile pentru electrificarea liniei dintre Arad și Oradea deoarece „deservește orașe-reședință de județ sau importanți poli de creștere urbană și economică, Arad respectiv Oradea, centre industriale importante”. Electrificarea ar urma să conducă la readucerea parametrilor căii ferate la viteza de circulație proiectată, creșterea atractivității transportului feroviar, scăderea consumului de energie sau minimizarea efectelor negative asupra mediului. Totodată, electrificarea liniei ar permite companiilor de transport feroviar de călători să circule pe aici cu material rulant nou.
Situația actuală
Momentan, pentru trenurile de călători viteza maximă admisă este de 100 de kilometri pe oră, iar pentru cele de marfă este de 60 de km/h între Utvinișu Nou și Sântana, respectiv 70 km/h între sântana și Boiu-Bihor. Sectorul propus spre electrificare, Utvinișu Nou-Boiu Bihor, aflat pe linia de cale ferată Arad-Oradea, se întinde între km 7+600 și 68+000 și este format din linie dublă între Utvinișu Nou și Sântana, respectiv linie simplă între Sântana și Boiu Bihor. Pe tronson sunt cuprinse trei stații de cale ferată – Sântana, Nădab și Chișineu-Criș, 2 halte de mișcare – Șimand și Zerind, respectiv 5 halte – Utviniș, Zimandu Nou, Comlăuș, Tămașda și Boiu Bihor.
Șapte trenuri directe
Conform mersului trenurilor în vigoare începând din decembrie 2024, între reședintele județelor Arad și Oradea circulă, zilnic, șapte trenuri directe. Patru dintre acestea au rangul de tren Regio și trei au rangul de tren InterRegio. Cea mai scurtă călătorie cu trenul între Arad și Oradea durează 2 ore și 38 de minute, cu trenul InterRegio 1537, care pleacă din Arad la 18:42 și ajunge în Oradea la 21:20. La polul opus se află trenul Regio 3111, care pleacă din Arad la 03:10 și ajunge în Oradea la 06:29, călătoria având o durată de 3 ore și 19 minute. La care, desigur, se adaugă întârzieri de cel puțin câteva minute. În ceea ce privește costurile, tarifele la preț întreg variază între 29 de lei – la trenurile Regio, bilet la clasa a 2-a, fără loc rezervat – și 53 de lei – la trenurile InterRegio, bilet la clasa a 2-a, cu loc rezervat,
Istoria căii ferate
Linia de cale ferată dintre Arad și Oradea a fost construită pe segmente, începând cu septembrie 1871, când a fost inaugurat tronsonul dintre Oradea și Salonta. Ulterior, în februarie 1877, a fost inaugurat tronsonul Arad-Sântana, iar în 1887 a fost dat în folosință tronsonul Chișineu-Criș – Nădab – Sântana. Abia în perioada septembrie 1921-mai 1923, legătura feroviară dintre Arad și Oradea este finalizată, odată cu inaugurarea tronsonului Nădab-Salonta, inaugurat pe 23 mai 1923 în prezența prim-ministrului Ion I. C. Brătianu. Acest tronson a fost prima cale ferată construită de Căile Ferate Române pe teritoriul Transilvaniei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!