A: Domnișoara Drănău, în calitate de cumpărători, cum aflăm întâi de toate dacă imobilul pe care dorim să-l vizităm este monument istoric?
D: Putem întreba prin telefon agentul imobiliar sau, odată ajunși la fața locului, vom vedea o plăcuță pe fațada clădirii, lângă ușa de la intrare de regulă, pe care scrie și anul construirii.
De asemenea, există o listă a Monumentelor Istorice, care a intrat în vigoare la 15 februarie 2016, când a fost publicat în Monitorul Oficial, Ordinul ministrului culturii nr. 2828/2015. Aceasta este adresa: https://patrimoniu.gov.ro/images/lmi-2015/LMI-AR.pdf .
A: Ce instituții vor “vizita” proprietarii unor astfel de imobile pentru a le putea vinde?
D: Prima instituție va fi Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național- Arad, aflată pe strada Gheorghe Lazăr, iar apoi vor “vizita” Primaria Municipiului Arad, unde vor depune dosarul la Registratură.
A: Concret, după ce am aflat că avem de-a face cu un monument istoric, ce vom face în continuare?
D: Vom respecta dreptul de preemțiune al Statului. Ce înseamnă acest lucru? In linii mari, dreptul de preempțiune presupune că titularul acestui drept are prioritate față de orice alt cumpărător atunci când bunul este vândut.
Pentru exercitarea dreptului de preempțiune este necesară îndeplinirea procedurii de notificare.
Așa cum spuneam, primul drum îl facem la Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național-Arad, unde înștiințăm instituția cu privire la intenția de înstrăinare a imobilului, iar apoi așteptăm aproximativ 7 zile comunicarea cu neexercitarea dreptului de preemțiune (asta în cazul în care Statul nu dorește să cumpere respectivul monument istoric).
Când avem această comunicare se transferă dreptul de preemțiune al Statului către autoritățile publice locale. Următorul drum va fi la Primarie, unde la Registratură vom depune documentele necesare obținerii neexercitării dreptului de preemțiune și de către Consiliul Local Arad. Această procedură durează aproximativ 30 de zile, de la data emiterii cererii.
Valabilitatea acestor adeverințe este anul în curs.
A: Ce acte trebuie pregătite pentru dosarul cu care ne prezentăm la Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național-Arad?
D: Proprietarul trebuie să pregătească următoarele acte:
- cerere tip înștiințare privind intenția de vânzare a imobilului
- act de identitate, certificat de căsătorie sau divorț, după caz
- act de proprietate, extras de carte funciară nu mai vechi de 30 zile
- poze color ale apartamentului interior- exterior
- schiță apartament ( preferabil și schița clădirii )
A: Legat de prețul de vânzare al imobilului, acesta va fi cel stabilit de către vânzător?
D: Da, prețul este cel stabilit de vânzător, indiferent cui vinde. Dacă Statul refuză să cumpere, iar vânzătorul decide să vândă ulterior la un preț mai mic, atunci Statul trebuie notificat cu privire la noul preț.
A: Cât de des își exprimă Statul dorința de a achiziționa astfel de imobile?
D: Foarte rar, aproape niciodată.
A: Le putem spune celor care doresc să achiziționeze un astfel de imobil, să se aștepte la un timp mai îndelungat până să semneze contractul final de vânzare-cumpărare?
D: Da, îndeplinirea acestei proceduri poate să prelungească vânzarea, dar vor fi eliminate riscurile de anulare a tranzacției, dacă nu se respectă dreptul de preempțiune.
Indiferent de timpul necesar realizarii unei tranzacții în zona Centrală, investiția este una de succes. Iar dacă toată procedura vi se pare complicată, vă putem ușura munca, făcând noi toate aceste drumuri și pregătiri.
www.goldenimobiliare.ro
Telefon: 0733 679 072
Citiți principiile noastre de moderare aici!