ARAD. În ciuda faptului că aleşii USR PLUS s-au abţinut de la vot, Consiliul Local Municipal a aprobat, în şedinţa ordinară de luna aceasta, Planul de acțiune pentru gestionarea zgomotului și a efectelor acestuia în municipiul Arad.
„Societatea Enviro Consult din București a elaborat Harta strategică de zgomot a municipiului Arad, care după revizuire a fost aprobată prin Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 66/2020. Prin aceasta au fost stabilite categorii de persoane expuse zgomotului ambiental, motiv pentru care există obligația impunerii unor măsuri ce trebuie luate pentru a contracara efectele acestora. Aceste măsuri au fost centralizate în Planul de acțiune pentru gestionarea zgomotului și a efectelor acestuia în municipiul Arad. Prin acest plan, la data elaborării hărții au fost stabilite niște măsuri de contracarare a zgomotului, măsuri care, deși planul de măsuri nu a fost aprobat, au fost puse în practică, unele din acestea fiind implementate sau în implementare” – arată Executivul Primăriei.
Artere cu trafic rutier zgomotos
Potrivit Planului de acțiune pentru gestionarea zgomotului și a efectelor acestuia, traficul rutier este unica sursă de zgomot (peste limita admisă) din municipiul Arad.
Autorii documentului citat au analizat traficul rutier în regim „zi-seară-noapte” şi au observat depășiri ale valorii de 60 dB(A), pe următoarele artere: Calea Aurel Vlaicu, Str. Ştefan Teneţchi, Str. Tribunul Corcheş, Str. Ovidiu, Str. Petru Rareş, Calea Zimandului, Str. Voinicilor, Calea Iuliu Maniu, B-dul Nicolae Titulescu, Str. Eugen Popa, Str. Ogorului, Calea Timişorii, Str. Steagului, Str. Ştefan cel Mare, Str. Pompei, Str. Troiei, Calea Radnei, Calea Bodrogului şi Str. Dorobanţilor.
Din analiza hărților strategice de zgomot pentru traficul rutier în regim „noapte”, s-au constatat depășiri ale valorii de 50 dB(A), pe următoarele artere: Calea Aurel Vlaicu, Str. Ştefan Teneţchi, Str. Tribunul Corcheş, Str. Ovidiu, Str. Petru Rareş, Calea Zimandului, Str. Voinicilor, Calea Iuliu Maniu, B-dul Nicolae Titulescu, Str. Eugen Popa, Str. Ogorului, Calea Timişorii, Str. Ştefan cel Mare, Str. Pompei, Str. Troiei, Str. Calea Radnei, Calea Bodrogului şi Str. Dorobanţilor.
Tramvaiele şi industria nu pun probleme
Potrivit specialiştilor care au analizat hărțile strategice de zgomot pentru traficul feroviar (tramvai), nu se observă depășiri ale valorilor maxime permise nici în regim „zi-seară-noapte” – 70 dB(A) -, nici în regim „noapte” – 60 dB(A).
Acelaşi mesaj liniştitor îl regăsim şi în privinţa zgomotului provocat de activitatea industrială: fără depășiri ale valorilor maxime permise în regim „zi-seară-noapte” – 65 dB(A) şi în regim „noapte” – 55 dB(A).
Protecţie fonică la Astra Rail!
Totuşi, Agenția de Protecția Mediului Arad a intrat pe fir pentru a lua atitudine în chestiunea ridicată de o arădeancă în cadrul dezbaterii publice din martie, pe tema zgomotului din oraş. Carmen Sârbu locuieşte în Cartierul Funcţionarilor, „în gard cu fabrica de vagoane” şi trăieşte zilnic, de ani de zile, „cu zgomotul industrial în casă”, fără ca autorităţile să facă ceva. Acum, „Agenția de Protecția Mediului Arad va avea în vedere actualizarea actului de reglementare pe mediu pentru Astra Rail S.A. și va trece în sarcina societății realizarea unei protecții fonice la gardul societății. Valoarea limită pe care trebuie sa o respecte Astra Rail S.A. Arad la fațada locuinței celei mai apropiate trebuie să fie de 50 dB pentru sursa de zgomot analizată, adică traficul feroviar de pe linia ferată pe care se realizează probele” – se arată în actualul Plan de acţiune pentru gestionarea zgomotului.
Măsuri de reducere a zgomotului din oraş
Planul de acțiune pentru gestionarea zgomotului și a efectelor acestuia în municipiul Arad prezintă şi măsuri de reducere a zgomotului. Practic sunt enunţate proiecte ale municipalităţii (în principal) ori altor instituţii, legate de combaterea zgomotului sau păstrarea zonelor liniştite.
Dintre acestea spicuim: amplasarea panourilor fono-absorbante pe DN centură-Tribunul Corcheș, reabilitarea străzilor din cartierele Grădiște, Micălaca, Subcetate, extinderea sistemului rutier prin modernizarea străzilor cu îmbrăcăminte asfaltică, continuarea modernizării parcului auto al Companiei de Transport Public, reabilitarea termică a unităților de învățământ și a blocurilor de locuințe.
Priorităţile stabilite în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad s-au mulat perfect pe măsurile de combatere a zgomotului în oraş. Vorbim despre: construirea unui nou pod peste Râul Mureș care să asigure legătura între Piața UTA și Str. Ștefan cel Mare, realizarea de perdele verzi care să minimizeze impactul negativ al transportului, achiziția de autobuze ecologice transport local de mică şi mare capacitate, achiziția de material rulant electric (tramvaie de capacitate mică, medie şi mare), modernizarea infrastructurii de tramvai, dezvoltarea de terminale de transport public urban/ județean/ interjudeţean, reorganizarea traseelor pentru accesul vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, traseu velo pe malurile Mureşului în zona Micălaca – Ștrand Neptun, construirea zonei pietonale Piața Catedralei, remodelarea B-dului Revoluției, implementarea de sisteme inteligente de management al traficului, reglementarea interzicerii parcării pe străzile din zona centrală, reducerea vitezei de circulație în zonele vulnerabile, amenajarea de parcări colective de tip „Park&Ride”.
Trimite articolul
XZgomotul este mare și accentuat de hârburile cu care circulă unii. Plini de fițe și figuri dar nu sunt în stare să-și schimbe toba când se gaureste. Atunci mai sunt bombardierii care dinadins își pun țeavă direct sau gauresc toba ca să se simtă piloți și să impresioneze mai ales noaptea pisicile dintre blocuri cel mai probabil.
-
Este intr-adevar o mare problema cu jigodiile care-si tureaza motoarele la maxim si isi modifica sistemul de evacuare gaze, astfel incat fac un zgomot groznic! Ma mir ca Politia ii tolereaza…
Nu se spune absolut nimic de ambulante care sunt unul din cele mai “poluante” elemente din trafic. Spitalele nu au ce cauta in oras! Ar trebui scoase la limita municipiului pentru un acces mai usor si mai rapid! Dar de unde un masterplan? Spitalul municipal e o ruina iar cel “Judetean” e in centrul municipiului Arad, in loc sa fie undeva, pe centura, de exemplu! Opriti-va pentru 5 sec in Arad oriunde in centru, daca nu auziti o salvare, inseamna ca e noapte!
-
ceeee?
sa nu mai circule salvarile in oras?
am inteles bine?-
si eu pt Alice
ba sa circule dar sa nu dea drumul la sirene noaptea la 1-2 cand nu e nici naiba pe strada si asta se vede de la distanta mare . E destul ca functioneaza lampa filatoare ce se vede de la sute de metri , nu sa scoale din somn zeci si zeci de familii din blocurile pe langa care trece.! Clar? -
Nu ai inteles bine. Sa mute spitalul in afara orasului. Si atunci vor fi implicit mai putine sirene prin oras. Acum e mai clar?
-
-
In Micalaca pe Calea Radnei ii plin de ambulante cu sirenele pornite si noaptea. Cateodata am impresia ca este ceva spital undeva pe acolo. Incontinuu trec salvari pe acolo zi si noapte.
-
Corect: si bolnavii sa se mute tot in afara orasului, sa nu ne mai deranjeze cu ambulantele lor!!!!
:))))
-
Bolnavi vin si din Judet si de pe langa Arad, fiind adusi la Judetean nu doar din centrul orasului. De ce sa auda tot orasul o sirena cand spitalul ar putea fi pe centura, de exemplu? Nu ati inteles ideea. Problema e ca spitalul e in oras, in centru, nu pe unde circula salvarile. E mai clar acum?!
-
-
Daca e spitalul in afara orasului nu vor mai veni ambulantele in oras la oameni? Sau tu te referi la cei care stau chiar langa spitale? Ca in alte zobe tot de atatea ori vor circula ambulantele… ca doar sut chemate in oras nu in afara orasului.
Mai sunt surse de zgomot sirenele auto precum și motocicletele fără toba.
Astea sunt străzi gălăgioase??
Ia veniți pe strada 6 vânători, o ora dacă stați mergeți acasă surzi.
Trenurile ne omoară, mai ales pe cei situați pe principală. Când intră trenul in gara claxonează intrarea cu 1km înainte și o face pe toată lungimea 🙂 .
Au fost făcute reclamații in privința celor de la CFR, dar autoritățile competente nu au făcut nimic.
-
Hai că acum chiar nu e gălăgie de la trenuri cum era înainte de modernizare! Și eu am stat 40 de ani/stau pe 6 Vânători, gradina îmi bate în CF și știu cum e ! Păi înainte îmi zăngăneau paharele în dulap și ferestrele (încă nu apăruseră termopanele) cum băteau roțile la jante! Dormeam vara cu ferestrele deschise,claxonau camionagiii pe centură la barieră,dar nu aveam treabă! Am crescut și copilul tot așa!
Da,trebuie să fluiere acolo unde le prevăd regulamentele,să se ferească berbecul dintre firele căii!
Au ajuns blochiștii,cu rădăcini la Cuca-Măcăii numai cu fițe și figuri in cap,DERANJAȚI de orice adiere de vânt!
Bun , dar spalatoriile auto din preajma blocurilor cand aveti de gand sa le mutati la marginea orasului? Cine are masina poate merge 2-3 km pana la o spalatorie. auto, nu?
Spalatoriile fac galagie cu compresoarele ce le folosesc , de asemenea jetul de apa ce izbeste tabla masinilor face mare galagie. de trebuie sa stai cu geamurile inchise ca sa ai odihna dupa munca .
Sa nu mai zic de galagia ce o fac prin casetofoanele deschise la maxim in timp ce muncitorii curata interiorul masinilor si stau cu usile de la masini deschise. Multe spalatorii sunt deschise si sambata si dumineca non stop.
ALO ! Primaria Municipiului ,se aude?
-
Pe multi i-au scos din oras, dar cei cu pile stau linistiti pe romanilor si fac o mega galagie…
-
Ai dreptate spălătoria auto de pe Romanilor face o gălăgie enormă de dimineata până seara inclusiv dumineca .Uneori lucrează si noaptea.Să nu mai zic că cei ce trec pe trotuar riscă un mic duș dacă nimeresc intâmplător lâmgă vreo masină ce este stropită cu apă si e mai aproape de trotuar. De asemenea iarna apa care se scurge pe trotuar ingheată lucru ce face trotuarul un fel de patinoar si e periculos pt pietonii care circulă pe trotuar.
Chiar domnii de la garda de mediu nu au nimic de obiectat?Poate vin cu o propunere in consiliul local al primariei să ceara mutarea acestei surse de gălăgie in altă parte nu lângă blocuri cu zeci de apartamente!!!
Cât despre ”pile” da, s-au vehiculat asemenea discutii in rândul clientilor …………!
-
Normal ar fi ca si Agentia de Protectie a Mediului sa ia masuri in sensul scoaterii spalatoriilor auto din preajma locuintelor
Din 10 motociclete jumatate au modificat sistemul de evacuare in special cele conduse de tineri cu A1 de 125 cm, sunt si cei care fac curierat cu motocicleta ii poti auzi toata ziua la interval de 30 de minute pe toate soselele din Municipiu inclusiv seara si dupa ora 00. Trombonul si paraitoarea lor se poate auzi de la 3 km, nu inteleg ei cum rezista la acel zgomot infernal. Nimeni din cei in drept nu ia nici o masura, treaca azi vina maine….
Fabrica de polistiren Zentyss din zona industriala Sud (la capatalul Strazii Constitutiei, aproape de sensul giratoriu spre Zadareni) este (in special pe timpul noptii) o sursa de poluare fonica constanta pentru toti cei ce locuiesc in apropiere (Strada Constitutitiei, Colonistilor, Campia Turzii, pana inclusiv pe Tabacovici se aude noaptea acel suierat extrem de enervant).
Nu pot intelege cum Garda de Mediu spune ca se incadreaza in limitele de valori maxime permise, cand e clar ca nu paote fi vorba de asa ceva mai ales in timpul noptii!
-
Asa este si pe strazile din apropierea cimitirului. E un sunet foarte deranjant, se aude in casa si cu geamurile inchise noaptea.Oare ce putem sa facem?
Zgomotele provenite de la taranii de vecini care nu stiu sa se comporte intru-un apartament.Prosti nu gluma!!!
Nu mai bine scoateti centura din Gai ca nu e normal sa treaca pe langa casele oamenilor?
Infrasunetele generate de CET Hidrocarburi? Zgomotul provocat de clopotele bisericilor,?, Zgomotul produs de motorul unui avion care survoleaza cartierele, in WEEKEND-uri?Ar trebui sa solicitam unei societati din UE sa faca verificari.
Grija Primăriei față de cetățenii din Arad este ZEZO. În majoritatea urbiilor este stabilită o regulă privinf CÂINII, care deranjează vecinii. Aradul nu are timp pentru așa ceva, ei au interesul cu CET-ul.. etc. de unde iese șpaga.
Dar cu câinii de talie mare, ținuți de proprietari inconștienți și nesimțiți, cum e?Cei care latră ore întregi din cauza condițiilor în care sunt ținuți, de abia se pot întoarce și se înrăiesc?Politia Locală, singura care poate amenda pe HCL oproprietarii, nu e curioasă de sesizări.Iar dacă amendează pe vreunul din ăsta care ține cică Amstaff, adică Pit Bull cu alte acte, sare lumea în cap.Mergeti in pădure la Vladimirescu să vedeți acolo zeci de câini deținuți ilegal, într-o construcție fără autorizație.Caini folosiți la lupte, etc.
Sincer… pe mine mult mai mult ma deranjeaza cei care fac galagie in blocuri seara (muzica, vorbareala, strigate). O masina vine si trece, galagia nesimtitilor care se comporta ca pe camp intr-un bloc dureaza cu orele (fara pauza).
Asa ca, pana sa ne dorim un oras cu masini mai putin galagioase, sa ne ocupam de civilizatia oamenilor din oras. Ca daca omul nu e civilizat, ce asteptari sa avem?