El a expus conţinutul cărţii în faţa elevilor curioşi şi dornici de nou. Lucrarea începe cu aşezarea geografică a acestui canal. Construcţia canalului a început în anul 1833 şi s-a terminat în anul 1840, lucrările durând şapte ani. Construcţia acestui canal a fost posibilă datorită unor oameni înstăriţi care au cedat terenuri pentru a se construi albia canalului. Aceştia au dorit ca de-a lungul canalului să se construiască mori şi, de asemenea, au vrut ca acest canal să existe pe vecie. Acesta este motivul pentru care Aurel Dragoş a ales să prezinte această carte elevilor. Din punctul dumnealui de vedere, elevii sunt oameni de viitor şi trebuie să aibă astfel grijă de ceea ce alţii au construit.
Din punct de vedere financiar, statul nu a intervenit şi nu a alocat fonduri pentru construcţia acestui canal. La terminarea lucrărilor erau construite pe canal 15 mori, din care 13 erau funcţionale. În data de 9 iulie 1936 primele trei mori, Buteni, Bârsa şi Aldeşti încep să macine. Moara Nădab era cea mai cunoscută moară de pe Canal datorită făinei produse. Moara Şiclău nu a putut ţine pasul cu acele vremuri din cauza proceselor de modernizare.
Întrebat de elevi câţi ani i-a luat conceperea acestei monografii, Aurel Dragoş a mărturisit că i-a luat cinci ani şi jumătate pentru a aduna informaţii despre acest canal şi pentru a scrie cartea. Motivul pentru care a scris cartea este că acest canal străbate Bârsa, domiciliul autorului, iar o mică parte din canal trece prin spatele grădinii sale. Acesta era curios cum a apărut canalul, iar locuitorii din Bârsa neştiind să răspundă întrebărilor sale a ales să cerceteze el însuşi.
De acelaşi autor
Prof. Dragoş Aurel a mai scris şi alte lucrări, precum „Studii de istorie”, „Oameni, destine, eroi” sau „Om, medic, apostol, dr. Mihai Stoian”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!