Rectorul Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad şi Preşedinte al Asociaţiei „Uniunea Universităţilor Particulare Acreditate din România”
– D-le Rector, în data de 04.01.2010 aţi fost invitat să participaţi la reuniunea comună a celor două comisii de învăţământ ale Parlamentului României, unde s-a discutat proiectul de buget pentru învăţământ în anul 2010, în prezenţa ministrului educaţiei, sindicatelor şi altor factori de responsabilitate din învăţământ. Care au fost problemele atinse?
– În premieră, am fost invitat ca preşedinte al Asociaţiei Universităţilor Particulare acreditate din România pentru a discuta bugetul, care reprezintă 6% din PIB pentru educaţie. Consider că trebuie apreciată această primă invitaţie pentru că, în România, Universităţile particulare acreditate prin lege şi-au dovedit valoarea şi au oferit pieţii muncii specialişti competenţi, fără nici un sprijin bugetar deşi legea ar fi permis acest lucru.
– Dat fiind faptul că reprezentaţi o instituţie privată acreditată, care a fost punctul d-voastră de vedere privind obţinerea unor fonduri de la bugetul de stat?
– În cuvântul meu, am precizat că nu solicităm fonduri pentru instituţiile noastre, deoarece avem un caracter privat, ci posibilitatea accesării de fonduri pentru studenţii universităţilor private acreditate. Dacă proiectul va fi aprobat se elimină orice discriminare între învăţământul de stat şi privat şi se respectă şansele egale la educaţie pentru toţi tinerii din România.
– Care sunt domeniile şi amendamentele propuse la Proiectul de buget pe 2010 privind educaţia?
– Am solicitat, prin parlamentarii arădeni din comisiile de specialitate, amendamente la Obiectivul nr. 9, care prevede „Asigurarea calităţii şi stimularea excelenţei în învăţământul superior de stat şi privat”, cuprins în Proiectul de buget, următoarele aspecte importante: competiţia pentru accesarea fondului distinct privind cercetarea ştiinţifică şi creaţia artistică universitară să fie deschisă tuturor instituţiilor de învăţământ superior acreditate. Am propus ca activităţile de performanţă de nivel naţional ale studenţilor, inclusiv ale universităţilor particulare să poată fi subvenţionate de către stat, prin Legea Educaţiei Naţionale. Prin alocarea de burse şi studenţilor din învăţământul privat acreditat se elimină discriminarea între studenţii de la învăţământul superior de stat şi privat, deoarece învăţământul superior privat nu are un sistem unitar de burse. Studenţii cu probleme şi nevoi sociale, inclusiv ai universităţilor particulare să poată fi susţinuţi de către stat. Studenţii şi absolvenţii, inclusiv ai instituţiilor de învăţământ superior particulare acreditate să poată obţine, prin concurs organizat la nivel naţional, burse anuale pentru studii universitare şi post universitare în străinătate. Prin Programul de Guvernare 2009-2012, se instituie noi obiective precum garantarea egalităţii de şanse la accesul de educaţie şi asigurarea calităţii şi stimularea excelenţei în învăţământul superior de stat şi privat.
– Competiţia pe piaţa educaţională universitară naţională şi internaţională este tot mai intensă. Ce propunere aţi avut pentru creşterea performanţei?
– Am propus facilitarea accesului la fondul de dezvoltare instituţională, care se adresează unui număr de instituţii de învăţământ superior pentru a sprijini creşterea performanţei, implicit universităţilor particulare care întrunesc criteriile de referinţă. Acest aspect este important pentru o mai bună clasificare a Universităţilor româneşti în rankingurile academice internaţionale.
A consemnat
D. A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!